
Kulisy projektowania dźwięków z Jean-Michelem Jarre’em cz. II
Cykl „Kulisy projektowania dźwięków” opowiada o pracy projektantów „od kuchni” i pokazuje wkład Jeana-Michela Jarre'a jako twórcy, ale również jako inżyniera.
Słynny wykonawca i kompozytor zaangażował się wraz z francuskim instytutem IRCAM i zespołem odpowiedzialnym za projektowanie dźwięków w Renault we współpracę nad opracowaniem dwóch rodzajów dźwięków dla przyszłych samochodów elektrycznych marki. Będzie to tzw. VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), czyli dźwięk emitowany przy niskiej prędkości w celu ostrzegania pieszych oraz sekwencja powitalna, emitowana przy wsiadaniu do samochodu.
W tej części cyklu „Kulisy projektowania dźwięków” nie tylko ujawniamy jak wygląda praca projektantów „od kuchni” oraz udział Jean-Michela Jarre'a. W drugim odcinku można się dowiedzieć, w jaki sposób kompozytorzy i projektanci dźwięku wykorzystali ścieżkę dźwiękową z najnowszego albumu Jeana-Michela Jarre'a „Oxymore” i doszli do opracowania pierwszych roboczych wersji dźwięków przeznaczonych dla pojazdów elektrycznych.
W zacisznych wnętrzach Instytutu Badań i Koordynacji Akustyki i Muzyki IRCAM panuje rozluźniona atmosfera, słychać żarty, ale sesje robocze są bardzo intensywne. Zbierają się na nich obok Jeana-Michela Jarre'a i ekspertów z IRCAM (w tym włoskiego kompozytora Andrei Cery i dyrektora ds. badawczo-rozwojowych w zakresie projektowania dźwiękowego Nicolasa Misdariisa) eksperci ds. projektowania dźwięków z Grupy Renault: Bénédicte Le Nindre, UX/UI Leader i ekspertka ds. projektowania dźwięków, Laurent Worms, Lead Sound Designer oraz Louis-Ferdinand Pardo, ekspert w zakresie akustyki specjalizujący się w akustyce wnętrz pojazdów.
To było niezwykle cenne doświadczenie móc pracować w tym zespole, być częścią kolektywu, konfrontować się ze świeżymi pomysłami jako muzyk, którego technika i doświadczenie już się sprawdziły. – powiedział Jean-Michel Jarre.
Warto podkreślić, że zespoły projektantów dźwięku Grupy Renault i IRCAM współpracują ze sobą od wielu lat. Owocem tej współpracy są między innymi dźwięki ostrzegania pieszych VSP (Vehicle Sound for Pedestrians) w ZOE i Megane E-Tech electric. Wkład Jeana-Michela Jarre'a i jego zespołu (w szczególności inżyniera dźwięku Davida Perreau) pozwolił w pierwszej kolejności dopracować pomysły dotyczące identyfikacji dźwiękowej pojazdów, której symbolem powinien być obecnie opracowywany przyszły VSP.
Następnie eksperci wybrali kilka spośród ścieżek dźwiękowych z ostatniego albumu Jean-Michela Jarre'a Oxymore, które posłużyły im za podstawę do dalszych prac. Ścieżki te zostały „rozłożone na czynniki pierwsze” przez artystę w celu wyodrębnienia tekstur dźwiękowych odpowiadających żądanemu wizerunkowi mobilności lekkiej i przyjaznej człowiekowi./oprac. ns/
źródło: Renault
Zobacz podobne artykuły:
Aston Martin DB5 - kaskaderskie wyczyny na planie filmu o 007
Wiadomości / Ciekawostki
2025.04.12
Awangarda dźwiękowa Jean-Michela Jarre’a w samochodach Renault
Wiadomości / Wydarzenia
2025.04.11
Fordy w służbie policji
Wiadomości / Ciekawostki
2025.04.05
Uważaj na samochody z USA
Używane
2025.04.18
Sześciogodzinny wyścig WEC na torze Imola
Wiadomości / Moto sport
2025.04.18
Mustang Mach-E – nowe kolory i nie tylko
Wiadomości / News
2025.04.18