Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Koronawirus zlikwidował korki? Jak się okazuje nie wszędzie
kalendarz 23/03 2020

Koronawirus zlikwidował korki? Jak się okazuje nie wszędzie

Gorące tematy

Kto najbardziej przejął się ostrzeżeniami o koronawirusie i zachętą do tego, by zostać w domu?

Postanowił to sprawdzić Telematics Technologies, dostawca nawigacji NaviExpert. Jak się okazuje… apel najskuteczniej trafił do poznaniaków, najsłabiej – do warszawiaków i gdańszczan.

Takie przynajmniej wnioski można wysnuć z analizy tego, co dzieje się na ulicach w poszczególnych miastach. Sprawdzono o ile skróciły się średnie czasy przejazdów w największych polskich miastach w godzinach porannego i popołudniowego szczytu w środę i czwartek (11,12 marca) względem  poniedziałku i wtorku (9,10 marca).

Przypomnijmy, od 11 marca coraz więcej firm deklarowało przechodzenie na pracę zdalną, od 12 marca zamknięto szkoły, przedszkola i żłobki. – Z dnia na dzień jako poznaniacy obserwowaliśmy zmniejszające się korki. Wyszliśmy z założenia, że podobnie jest w pozostałych miastach, jednak postanowiliśmy to sprawdzić. Wnioski były zaskakujące dla nas samych. – mówi Katarzyna Przybylska z Telematics Technologies.

Jak wygląda więc nowa drogowa rzeczywistość? Średnie czasy przejazdu po Poznaniu w godzinach porannego szczytu skróciły się o blisko 20 proc., w szczycie popołudniowym aż o jedną czwartą! - To wyniki zbliżone do tego, co dzieje się na drogach w danym mieście podczas ferii. Ulice wyraźnie pustoszeją – tłumaczy Przybylska.

A jak wypadły inne miasta? Nieco mniej spektakularnie. Na podobnym poziomie różnice w czasach przejazdów po mieście prezentują się w Krakowie (-10 proc. rano, -7 proc. po południu), Wrocławiu (-10 proc.,-7 proc.) i Katowicach (-11 proc.,-6 proc.). W praktyce oznacza to, że poranne zmiany są już odczuwalne dla kierowców z tych miast, popołudniowe natomiast nieznacznie. Równy poziom trzyma Łódź (-5 proc.,-5 proc.). Niewielkie zmiany odnotował też Gdańsk (-2 proc., -5 proc.). Ciekawie natomiast sytuacja wygląda w stolicy. O ile warszawiacy nieco przyspieszyli rano (-4 proc. krótsze czasy przejazdów), tak już popołudniowy ruch praktycznie ledwo drgnął i to raczej w kierunku spowolnień (+1 proc.).

Dlaczego różnice nie wszędzie są tak duże, jak można by się spodziewać? Możliwe, że część osób skazana na dojazdy przesiada się z komunikacji miejskiej na transport indywidualny, który po prostu w mniejszym stopniu skazuje nas na kontakt z zarazkami.

W najbliższym czasie szkoły nadal będą „pomagały” rodzicom w opiece nad dziećmi.  - Możemy założyć, że więcej rodziców zdecyduje się na opiekę lub pracę zdalną, co spowoduje dalsze odkorkowywanie miast – dodaje Przybylska.

źródło: Naviexpert


Tagi:
koronawirus, koronawirus zlikwidował korki w miastach, zakorkowane miasta

Zobacz podobne artykuły:

 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
kalendarz 13/04 2024

Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.13

W życie wchodzą nowe unijne przepisy.
W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut
kalendarz 08/04 2024

W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.08

Przez to wzrosły także średnie ceny.
Najnowsze artykuły:
Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu

Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2024.05.01

Lotus przygotował specjalną wersję modelu Evija przeznaczoną do jazdy po torze. Ten prototyp z napędem elektrycznym dołączył właśnie do grona najszybszych aut, które pojawiły się na torze Nürburgring.
 Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych

Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych

Wiadomości / News

2024.05.01

Uciekał bo chciał uniknąć konsekwencji.
Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi

Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi

Wiadomości / Moto sport

2024.04.29

Hülkenberg pierwszym kierowcą zespołu Audi w drodze do startu w F1 w 2026 r.