Koreański koncern Kia przeszedł bardzo dużą zmianę. Wystarczyła zaledwie dekada. Obecnie producent bije się z mocnymi europejskimi potentatami. Wydaje się, że najnowszym modelem ma szanse jeszcze mocniej zaakcentować rywalizację.
Ktoś kiedyś powiedział, że stworzenie auta stanowi kompromis pomiędzy lekkością i fantazją projektantów z cięciem kosztów ze strony księgowych. Ale cały sukces zależy w dużym stopniu od tych pierwszych.
Zaskakuje

Obecna generacja tego kompaktu może się podobać. Zaskakuje zresztą nie tylko wyglądem, ale również jakością. Pro_cee'd posiada ten sam rozstaw osi co pięciodrzwiowy hatchback. Bez zmian pozostała długość i szerokość. Udało się jednak obniżyć linię dachu o 4 centymetry oraz przesunąć lekko słupek środkowy. Tak powstało nadwozie typu hatchback przypominające coupe.
Wewnątrz docenimy jakość zastosowanych materiałów. Warto przy okazji zamówić deskę rozdzielczą z zestawem wskaźników Kia Supervision Cluster.

Bardzo dobrze leży w rękach kierownica ze sporą ilością przycisków. Jedynym zgrzytem jest fakt, że brakuje większego wyświetlacza od radioodbiornika w wyposażeniu standardowym. Jest dotykowy i ciężko się go obsługuje. Na wyposażeniu znajdziemy jednak port USB. Z przodu możemy wygodnie zasiąść i podróżować.

Nieco gorzej jest z tyłu, ale przecież model ten nie powstał po to, aby poruszała się nim cała rodzina. Długie, przednie drzwi oraz przesunięty środkowy słupek powodują, że trzeba bardzo uważać np. na parkingach aby nie uderzyć stojącego obok auta. Słowa pochwały należą się za to za bagażnik. Standardowe 380 litrów pojemności to bardzo przyzwoity wynik, jak na tę klasę samochodu.
W trosce o komfort

W porównaniu do wersji pięciodrzwiowej znacznie różni się praca zawieszenia. Wszystko za sprawą skróconego skoku amortyzatorów. Zawieszenie pracuje cicho i płynnie wybiera nierówności. Układ kierowniczy czasami ma tendencję do zbyt gwałtownego działania.
Pod maską naszego auta pracował wysokoprężny silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 128 KM. Jej praca jest nieco głośna a charakterystyczny klekot silnika wysokoprężnego przedostaje się do kabiny pojazdu. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 260 Nm nie zachęca do szybkiej jazdy. Słowa uznania należą się za niewielki apetyt na paliwo. W warunkach miejskich możemy uzyskać wynik na poziomie 6,5 litra.
Ceny Pro_ceed'a zaczynają się od 57 450 zł (wersja benzynowa). Za naszą wersje silnikową zapłacimy od 68 540 zł (nasz egzemplarz został wyceniony na 87 040 zł). Auto objęte jest 7-letnią gwarancją lub 150 000 km
Paweł Pusz
Zalety auta:
-przykuwająca wzrok sylwetka
-bogate wyposażenie
-jakość wykonania
-ergonomia
-ekonomiczny silnik
-precyzyjna skrzynia biegów
-zestrojenie zawieszenia
Wady auta:
-głośna praca jednostki napędowej
-mało sportowe osiągi
-wysoka cena
Podstawowe parametry techniczne Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi XL:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4310/1780/1430 mm
Silnik: wysokoprężny typu Common Rail
Pojemność: 1582 cm3
Moc maksymalna: 128 KM przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 260 Nm przy 1900-2750 obr./min
Osiągi (0-100 km/h): 10,9 s.
Prędkość maksymalna: 197 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 5,2/3,8/4,3 l
Pojemność bagażnika: 380 l
Ceny: od 57 450 zł (wersja M 1.4 benzyna 100 KM)
Cena auta prezentowanego: 87 040 zł