Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Jakie mamy drogi po 8 latach rządów PIS?
kalendarz 23/11 2023

Jakie mamy drogi po 8 latach rządów PIS?

Gorące tematy

Programy drogowe to wydatki liczone w setkach miliardów – najnowszy z perspektywą do 2030 r. obejmuje 300 mld zł, w tym nowe inwestycje to ponad 190 mld zł.

Spore środki pozostają pod zarządem Funduszu Rozwoju Dróg Lokalnych. Wydał on 22 mld zł na ponad 26 tys. dróg lokalnych, a docelowo kwota ta może wzrosnąć do 36 mld złotych. Po raz pierwszy realizowano także program utrzymaniowy o wartości 47 mld złotych, a zaplanowano już jego kontynuację do 2030 r – z większą pulą środków aż 58 mld zł. Jest także program obwodnicowy do 2030 r. o wartości 28 mld zł. Już w tej chwili 16 obwodnic jest w realizacji, co daje około 127 km. Jeśli podsumujemy 8 lat rządów Platformy i PSL, to oddanych było 2118 km dróg najwyższych priorytetów – czyli autostrad i dróg ekspresowych. Rząd PIS kończy kadencję na poziomie 2067 km. W 2016 r. domknięto autostradę A4 od granicy do granicy, w ubiegłym roku A1 od gór do morza. W 2023 r. domknięto autostradę A18 i zlikwidowano ostatnią pozostałość po Hitlerze. Jest to pełnowartościowa autostrada. Została jeszcze A2– ta budowa prawdopodobnie się zakończy w 2025 r.

– Podsumowując 8 lat rządów Prawa i Sprawiedliwości trzeba powiedzieć o dwóch wyzwaniach, które się pojawiły – a więc pandemia i wojna. Podczas COVID udało się nie zatrzymać żadnych budów, tak jak to miało miejsce w wielu krajach, chociażby w Austrii – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR. – Był tutaj nieustanny dialog z branżą, żeby te budowy ochronić. No i druga rzecz oczywiście wojna w Ukrainie, czyli olbrzymi skok cenowy. Zawieszono postępowania przetargowe, bo ciężko było podawać racjonalne ceny. Można powiedzieć, że w miarę bezboleśnie przeszliśmy dwa takie duże wstrząsy. Jednak program budowy dróg to jest sztafeta. Od koncepcji do przecięcia wstęgi na takiej drodze to jest 8-10 lat. Nie udało się zlikwidować nierównowagi, jeżeli idzie o finansowanie budów, rozwój sieci dróg i rozwój sieci linii kolejowych. To, co na pewno wyróżnia rządy PIS, to jest polityczny komunikat. Zobaczcie, nasi poprzednicy nie poważali Polski Wschodniej. My się zwracamy w kierunku tych właśnie terenów. Przykładem jest Via Carpatia wraz z zabiegami o to, żeby utworzyć nowy korytarz transportowy Unii Europejskiej. Droga Via Carpatia – czyli inaczej S19 – niestety na wielu odcinkach ma bardzo słabe parametry ruchu, rzędu 5-6 tysięcy pojazdów na dobę. Nie nadaje się na dwupasmową drogę ekspresową – ale prace są tak zaawansowane, że właściwie tutaj nowy rząd nie będzie w stanie niczego odchudzić. Ogólnie GDDKiA jest dobrym beneficjentem, jeżeli idzie wydatkowanie pieniędzy unijnych – ocenia Furgalski.

źródło: eNewsroom


Tagi:
stan dróg, GDDKiA, autostrady, drogi ekspresowe

Zobacz podobne artykuły:

Elektryczne hulajnogi w Polsce
kalendarz 16/09 2024

Elektryczne hulajnogi w Polsce

Wiadomości / Gorące tematy

2024.09.16

Elektryczne hulajnogi stają się nieodłącznym elementem krajobrazu miejskiego w Polsce.
Nabywcy coraz częściej szukają nowszych i droższych aut
kalendarz 09/09 2024

Nabywcy coraz częściej szukają nowszych i droższych aut

Wiadomości / Gorące tematy

2024.09.09

Kupujący stają się bardziej wymagający.
62 proc. Polaków marzy o nowym aucie
kalendarz 04/09 2024

62 proc. Polaków marzy o nowym aucie

Wiadomości / Gorące tematy

2024.09.04

Kolejny planowany samochód osobowy będzie w większości przypadków pojazdem używanym - deklaruje to 65 proc. planujących zakup.
Najnowsze artykuły:
Pechowy piątek 13-tego na S-19

Pechowy piątek 13-tego na S-19

Wiadomości / News

2024.09.19

Policyjny wideorejestrator nagrał drogowego recydywistę pędzącego 242 km/h.
Ford Mustang GTD 2025 – Najmocniejszy

Ford Mustang GTD 2025 – Najmocniejszy

Prezentacje / Nowości

2024.09.19

Dysponujący mocą 815 KM GTD jest najszybszym i najpotężniejszym produkcyjnym Mustangiem w historii.
Trzy lata pracy nad oponami do Mercedesa-AMG GT

Trzy lata pracy nad oponami do Mercedesa-AMG GT

Wiadomości / News

2024.09.18

Michelin wypróbowało 25 różnych mieszanek zanim zdecydowano się na produkt końcowy.