Jak pandemia zmieniła rynek aut używanych?
Trzykrotny wzrost pojazdów w przedziale między 5 a 10 tys. zł. Udział samochodów z odnotowaną szkodą stanowi już 36 proc. wszystkich ofert sprzedaży.
Pandemia odcisnęła piętno na polskim rynku pojazdów używanych. Nastąpił wzrost ofert na pojazdy w najniższym przedziale cen do 10 tys. zł.
Podczas gdy w I półroczu 2019 stanowiły one zaledwie 9,26 proc. wszystkich ofert sprzedaży, to w pierwszym półroczu 2020 stanowią 17,52 proc. Z czego w przedziale cenowym od 5 do 10 tys. zł ich ilość zwiększyła się prawie trzykrotnie: z 4,14 proc. w I półroczu 2019 roku do 11,39 proc. I półroczu w 2020.
„Prawdopodobnie ma to związek z trudną sytuacją ekonomiczną i utratą dochodów części rodaków. Potrzeba zdobycia środków na przetrwanie skutkowała wyzbywaniem się samochodów będących na wyposażeniu gospodarstw domowych” - mówi Piotr Korab, ekspert autobaza.pl.
Zamknięcie granic i zatrzymanie importu spowodowało spadek udziału pojazdów w dotychczas najbardziej popularnym przedziale cen 10-25 tys. zł. Zmalał on z 42 proc. w 2019 r. do 31,34 proc. w tym roku.
Można zaobserwować natomiast niewielki wzrost podaży ofert na pojazdy powyżej 50 tys. zł. Z 21,34 proc. do 25,81 proc. Ma to prawdopodobnie związek ze sprzedażą z powodu pandemii nowszych, a więc i droższych pojazdów leasingowanych.
Wzrósł udział pojazdów z odnotowaną szkodą
Wśród ofert sprzedaży wzrósł udział pojazdów z odnotowaną szkodą. W I półroczu 2019 r. udział pojazdów ze szkodą wśród wszystkich ofert sprzedaży wynosił 31 proc. Obecnie wynosi on już 36 proc.
Zmiana może wynikać z trzykrotnego przyrostu ofert aut w przedziale 5-10 tys. zł. Są to kilkunastoletnie samochody, naturalne więc, że tego typu pojazdy mogą mieć wypadkową przeszłość.
Podaż pojazdów z rodzimego rynku przerosła podaż z Niemiec
Z zeszłorocznych danych wynika, iż udział pojazdów z Niemiec był równy udziałowi pojazdów z naszego rodzimego rynku i utrzymywał się na poziomie ok. 39 proc. Obecnie udział pojazdów z Polski wynosi 42,93 proc., a pojazdy z Niemiec stanowią 32,61 proc. wszystkich ofert sprzedaży w I półroczu 2020. Ta zmiana jest akurat dobra dla klientów, ze względu na lepiej udokumentowaną i łatwiejszą do sprawdzenia historię pojazdów z Polski.
Popularne marki bez zmian
Jedno nie uległo zmianie. Do TOP 5 najbardziej popularnych marek oferowanych na sprzedaż na rynku wtórnym nadal należą:
2020 rok:
1. VW- 9,45 proc.,
2. Opel - 8,17 proc.,
3. Ford - 7,42 proc.,
4. Audi - 6,87 proc.,
5. Renault - 6,81 proc.,
2019 rok:
1. VW - 10,06 proc.,
2. Opel - 8,61 proc.,
3. Ford - 7,21 proc.,
4. Audi – 7 proc.,
5. Renault - 6,91 proc.
Udział tych marek w ofertach sprzedaży pozostaje na tym samym poziomie, co w I połowie 2019 r. Różnice są praktycznie niezauważalne.
źródło: VIN-Info/PAP
Zobacz podobne artykuły:
Polska ma na ulicach swój autobus elektryczny
Wiadomości / Gorące tematy
2024.12.03
Bezpieczniej na drogach, drożej w salonie
Wiadomości / Gorące tematy
2024.11.25
Trumpowskie "wskrzeszanie motoryzacji"
Wiadomości / Gorące tematy
2024.11.18
Krajowa czołówka na Barbórce
Wiadomości / Moto sport
2024.12.03
Jaguar – reset marki
Wiadomości / News
2024.12.03
Kajetanowicz na Karowej
Wiadomości / Moto sport
2024.12.02