Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Jak pandemia zmieniła rynek aut używanych?
kalendarz 09/07 2020

Jak pandemia zmieniła rynek aut używanych?

Używane / Gorące tematy

Trzykrotny wzrost pojazdów w przedziale między 5 a 10 tys. zł. Udział samochodów z odnotowaną szkodą stanowi już 36 proc. wszystkich ofert sprzedaży.

Pandemia odcisnęła piętno na polskim rynku pojazdów używanych. Nastąpił wzrost ofert na pojazdy w najniższym przedziale cen do 10 tys. zł.

Podczas gdy w I półroczu 2019 stanowiły one zaledwie 9,26 proc. wszystkich ofert sprzedaży, to w pierwszym półroczu 2020 stanowią 17,52 proc. Z czego w przedziale cenowym od 5 do 10 tys. zł ich ilość zwiększyła się prawie trzykrotnie: z 4,14 proc. w I półroczu 2019 roku do 11,39 proc. I półroczu w 2020.

„Prawdopodobnie ma to związek z trudną sytuacją ekonomiczną i utratą dochodów części rodaków. Potrzeba zdobycia środków na przetrwanie skutkowała wyzbywaniem się samochodów będących na wyposażeniu gospodarstw domowych” - mówi Piotr Korab, ekspert autobaza.pl.

Zamknięcie granic i zatrzymanie importu spowodowało spadek udziału pojazdów w dotychczas najbardziej popularnym przedziale cen 10-25 tys. zł. Zmalał on z 42 proc. w 2019 r. do 31,34 proc. w tym roku.

Można zaobserwować natomiast niewielki wzrost podaży ofert na pojazdy powyżej 50 tys. zł. Z 21,34 proc. do 25,81 proc. Ma to prawdopodobnie związek ze sprzedażą z powodu pandemii nowszych, a więc i droższych pojazdów leasingowanych.

Wzrósł udział pojazdów z odnotowaną szkodą

Wśród ofert sprzedaży wzrósł udział pojazdów z odnotowaną szkodą. W I półroczu 2019 r. udział pojazdów ze szkodą wśród wszystkich ofert sprzedaży wynosił 31 proc. Obecnie wynosi on już 36 proc.

Zmiana może wynikać z trzykrotnego przyrostu ofert aut w przedziale 5-10 tys. zł. Są to kilkunastoletnie samochody, naturalne więc, że tego typu pojazdy mogą mieć wypadkową przeszłość.

Podaż pojazdów z rodzimego rynku przerosła podaż z Niemiec

Z zeszłorocznych danych wynika, iż udział pojazdów z Niemiec był równy udziałowi pojazdów z naszego rodzimego rynku i utrzymywał się na poziomie ok. 39 proc. Obecnie udział pojazdów z Polski wynosi 42,93 proc., a pojazdy z Niemiec stanowią 32,61 proc. wszystkich ofert sprzedaży w I półroczu 2020. Ta zmiana jest akurat dobra dla klientów, ze względu na lepiej udokumentowaną i łatwiejszą do sprawdzenia historię pojazdów z Polski.

Popularne marki bez zmian

Jedno nie uległo zmianie. Do TOP 5 najbardziej popularnych marek oferowanych na sprzedaż na rynku wtórnym nadal należą:

2020 rok:
1. VW- 9,45 proc.,
2. Opel - 8,17 proc.,
3. Ford - 7,42 proc.,
4. Audi - 6,87 proc.,
5. Renault - 6,81 proc.,

2019 rok:
1. VW - 10,06 proc.,
2. Opel - 8,61 proc.,
3. Ford - 7,21 proc.,
4. Audi – 7 proc.,
5. Renault - 6,91 proc.

Udział tych marek w ofertach sprzedaży pozostaje na tym samym poziomie, co w I połowie 2019 r. Różnice są praktycznie niezauważalne.

źródło: VIN-Info/PAP


Tagi:
rynek aut używanych, rynek aut używanych w pandemii, samochody używane, popularne marki aut używanych

Zobacz podobne artykuły:

Polska ma na ulicach swój autobus elektryczny
kalendarz 03/12 2024

Polska ma na ulicach swój autobus elektryczny

Wiadomości / Gorące tematy

2024.12.03

Projekt rozwijał się po cichu, w cieniu Izery.
Bezpieczniej na drogach, drożej w salonie
kalendarz 25/11 2024

Bezpieczniej na drogach, drożej w salonie

Wiadomości / Gorące tematy

2024.11.25

Wzrost cen aut może sięgać 15 proc.
 Trumpowskie "wskrzeszanie motoryzacji"
kalendarz 18/11 2024

Trumpowskie "wskrzeszanie motoryzacji"

Wiadomości / Gorące tematy

2024.11.18

Przyszyły prezydent USA mówi m.in. o powrocie biznesów z tej branży do kraju.
Najnowsze artykuły:
Krajowa czołówka na Barbórce

Krajowa czołówka na Barbórce

Wiadomości / Moto sport

2024.12.03

Na starcie tegorocznego Rajdu Barbórka pojawi się wielokrotny mistrz Finlandii oraz zwycięzca Rajdu Monte Carlo.
Jaguar – reset marki

Jaguar – reset marki

Wiadomości / News

2024.12.03

Brytyjski producent odcina się od swojej historii.
Kajetanowicz na Karowej

Kajetanowicz na Karowej

Wiadomości / Moto sport

2024.12.02

Kajetan Kajetanowicz zaprezentuje się podczas Rajdu Barbórka z myślą o najmłodszych.