
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Pojazd ten ma pokazać jak wydajne mogą być napędy alternatywne w ekstremalnych warunkach.
HySE-X2 jest drugą odsłoną pojazdu stworzonego przez organizację badawczą HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology), założoną przez firmy Suzuki, Kawasaki, Honda i Yamaha. Jednocześnie partnerem projektu, który pozwoli przyspieszyć rozwój technologii małych silników spalinowych na wodór jest także Toyota.
Dodajmy, że poprzednik – model HySE-X1 wystartował w najtrudniejszym rajdzie świata w 2024 r. Celem było przetestowanie wydajności silnika napędzanego wodorem w ekstremalnych warunkach. Pierwszy prototyp nie tylko ukończył rajd, ale i zajął czwarte miejsce w kategorii „Mission 1000”. Ta klasa pojazdów została stworzona specjalnie dla samochodów z bezemisyjnymi napędami.
„Postanowiliśmy wziąć udział w Rajdzie Dakar z HySE-X2, który został wyposażony w ulepszony silnik oraz podwozie w porównaniu do HySE-X1. Naszym celem jest przyspieszenie rozwoju technologii wodorowych dla małych silników. Chcemy sprawdzić, czy znaleźliśmy odpowiednie rozwiązania na problemy techniczne, z którymi mierzyliśmy się w HySE-X1, a także poddać jeszcze cięższej próbie osiągi i wydajność silnika” - powiedział Daichi Kai, szef zespołu HySE Dakar 2025.
W nowym wydaniu buggy HySE-X2 jest większy, a przy tym lżejszy. Pojazd ma 4000 mm długości, 2000 mm szerokości, 1900 mm wysokości i waży 1250 kg. Napędza go 4-cylindrowa jednostka napędowa o poj. 1.0, dostosowana do zasilania paliwem wodorowym. Silnik ma wyższą moc, a w średnim zakresie obrotów niższe zużycie paliwa. Buggy jest wyposażony w system kontroli bezpieczeństwa instalacji wodorowej oraz inne technologie Toyoty wypracowane podczas startów wodorowej GR Corolli H2 Concept w wyścigach długodystansowych. Ponadto w udoskonalonym wydaniu posiada nie trzy, a cztery zbiorniki wodoru o łącznej pojemności 7,2 kg.
W HySE-X2 załogę ponownie stanowią Yoshio Ikemachi i pilot Paulo Marques./ns/
Foto: Toyota
Zobacz podobne artykuły:
Toyota walczy o dziewiąty tytuł w WRC
Wiadomości / Moto sport
2025.01.25
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieJeździł z zakazem i kradzionym autem
Wiadomości / News
2025.02.12
Audi Tradition 2025 - rajdy, wyścigi i nie tylko
Moto fanatyk
2025.02.11