Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Honda Jazz Crosstar 1,5 I-MMD 102 KM e-CVT – Idealna do miasta
kalendarz 25/05 2022

Honda Jazz Crosstar 1,5 I-MMD 102 KM e-CVT – Idealna do miasta

Testy / Testy / Honda

Piąta generacja Hondy Jazz pojawiła się na rynku w 2020 roku. Zabrzmi to paradoksalnie, ale zbudowano ją na płycie Hondy HR-V. Dzięki temu pojazd kontynuuje tradycję poprzedników: jest…, większy we wnętrzu niż na zewnątrz. Patrząc na umiarkowanie dużego hatchbacka z segmentu B trudno spodziewa się aż tak pojemnego wnętrza! Tej pojemności może Hondzie Jazz pozazdrościć niejeden kompakt. 

Samochód powstał w myśl nowej zasady stylistycznej: „Yoo No Bi” czyli piękny i funkcjonalny. Teoretycznie miało to być: bez przerostu formy nad treścią, czyli samochód musi być ładny i praktyczny. Forma to tylko opakowanie i nie może stać w sprzeczności z podstawowymi zasadami: miejski samochód ma być zwrotny, zapewniać dobrą widoczność, pojemne wnętrze i maksimum wygody. A jak jest w praktyce? O urodzie nie ma co można dyskutować, bo gusta mamy różne. Na pewno japoński mieszczuch wygląda niesztampowo. Urody jednak odmówić mu nie sposób.

Może podobać się
Zasadnicza cecha stylówki Jazza to umiar i prostota. Z przodu, eleganckie klosze lamp, także z LED-owymi światłami przeciwmgłowymi. Niezbyt agresywny grill w stylu Civica. Tył to jakby suplement dla przodu. Lampy, przypominają przednie. Klapa bagażnika w kształcie litery V. Producent twierdzi, że taki właśnie kształt wpływa na komfort akustyczny w kabinie. Trudno to zweryfikować, albowiem nagłośnienie systemu audio nie jest najmocniejszą stroną Jazza. Z drugiej strony, kokpit należy do najcichszych w segmencie.

Jazz ma w porównaniu do całej karoserii bardzo dużą powierzchnię przeszkloną. Do tego filigranowe słupki A i mamy doskonałą widoczność z fotela kierowcy. Dodam, że i słupki C nie są grube. Ergo, dobra widoczność z kokpitu wsparta niezłą kamerą wsteczną dają komfort przy parkowaniu i manewrówce w miejskiej dżungli.

A propos miejska dżungla; Jazza w wersji Crosstar jest autem do miasta idealnym. Po pierwsze, to 16 mm większy prześwit, czyli łatwiej wdrapać się na krawężnik. Po drugie plastikowe nakładki nadkoli i progów to ochrona przed otarciami parkingowymi. Dodatkowo bardzo przydatne, ale przy okazji ciekawe stylistycznie zintegrowane relingi. Czy Crosstar jest crossoverem? Od razu nasuwa się dopowiedz przecząca. Ale z drugiej strony crossover to auto z napędem na jedną oś i zwiększonym prześwicie…

Wnętrze, to oczywiście klon standardowego Jazza. I tak jak w przypadku eksterieru, i tu mamy stylistyczny umiar i prostotę. Nie można mieć najmniejszych zastrzeżeń ani do scenografii, ani wykończenia. A i ergonomia, jak to u Japończyków – bez zarzutu. Skonstatuje to tak: funkcjonalnie i stylistycznie nowy Jazz odjechał większości konkurencji. 

W szczegółach: fajnie, że nad zegarami na desce nie umieszczono „daszka”. Choć wydaje się to niemożliwe, nawet w słoneczny dzień nie ogranicza to widoczności panelu. 7-calowy ekran wskaźników wmontowano w niewielką niszę w desce. W panelu środkowym umieszczono z kolei 9 calowe centrum sterowania systemem inforozrywki. Ekran ten, choć spory nie wystaje ponad deskę. 

Do przestronności wnętrza oczywiście nie ma zastrzeżeń. Tu Jazz zawsze był prymusem. Kokpit auta zapewnia komfort podróży czterem lub wygodę pięciu osobom. Przestrzeni nie brakuje na głowy, łokcie ani kolana. Poza tym, fotele są co najmniej wygodne. Tak samo – tylna kanapa. Do tego, hydrofobowy materiał, którym wykończono siedziska i oparcia to rewelacyjny pomysł. Docenią go posiadacze zwierząt i… małych podróżników. Wnętrze sprawia wrażenie nieco większego niż u poprzednika. Za to bagażnik, wprost przeciwnie. Do tego w Jazz Crosstar, jest go jeszcze mniej niż w wersji konwencjonalnej. W sumie 300 litrów lub około 900 po złożeniu oparcia kanapy. W sumie jednak, w miejskim aucie powinno wystarczyć.

Jedyne rozwiązanie
Napęd Hondy Jazz z wiadomych względów to tylko jeden motor 1.5 wsparty układem miękkiej hybrydy. W sumie łączna moc układu to 109 KM i 131 Nm momentu obrotowego. W szczegółach: silnik elektryczny generuje moc 109 KM i 253 Nm momentu obrotowego. Spalinowy 1,5 starszej generacji 97 KM przy 5500 obrotach i 131 Nm. Układ zalewania niezłe wsparcie. W czasie gwałtownego przyspieszania, auto generuje 253 Nm. Ponieważ jest miękką hybrydą, działa tylko w momencie wyprzedzania lub gwałtownego dodawania gazu. 

Napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem bezstopniowej przekładni e-CVT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h Jazzowi Crosstar zajmuje 9,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 173 km/h. Oczywiście musimy pamiętać o tym, że skrzynia bezstopniowa nie jest tak szybka jak dwusprzęgłowy automat. Na szczęście w aucie miejskim sprawdza się nieźle. Ekonomicznie, też nie ma tragedii. Średnie zużycie paliwa według producenta powinno wynosić: 3,9 w cyklu miejskim, 6,3 w trasie i 4,8 średnio. W praktyce w ruchu miejskim jest około 4,4 litra, w trasie blisko 7 a średnio z testu 5,5 litra. 

Zawieszenie typowe dla aut miejskich. Niespecjalnie komfortowe, ale też niezbyt czułe na miejskie wertepy. W sumie bez problemu kompensuje ubytki w warstwie ścieralnej asfaltu i „gasi” poprzeczne garby. Do wnętrza nie wnikają odgłosy jego pracy. Układ kierowniczy też bez zastrzeżeń. Bezpośredni, precyzyjny i czuły.

Auto segmentu B powinno być proste i tanie. Tyle, że u Hondy chyba tak się nie da. Jeśli już jest prosto, nie jest tanio. Ba, jest koszmarnie drogo! W wersji bazowej Honda Jazz została wyceniona na 116 500 zł. Komentarz jest chyba zbyteczny…
MOTOTRENDY.PL

Zalety auta:
– pojemność wnętrza
– widoczność z kokpitu
– wyposażenie

Wady auta:
– cena
– mały bagażnik

Podstawowe parametry techniczne Honda Jazz Crosstar 1,5 I-MMD 102 KM e-CVT:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4090/1725/1556/2520
Silnik: benzynowy wsparty układem hybrydowym
Pojemność: 1498 cm3
Moc maksymalna: silnik spalinowy 97 KM/ silnik elektryczny 102KM
Maksymalny moment obrotowy: silnik spalinowy 131 Nm/ silnik elektryczny 253 Nm
Napęd: przedni
Skrzynia: bezstopniowa e-CVT
Osiągi (0-100 km/h): 9,9 s
Prędkość maksymalna: 173 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 3,9/6,3/4,8
Zużycie paliwa w teście: 4,4/7,0/5,5
Pojemność bagażnika: 300/840
Pojemność zbiornika paliwa: 40l
Cena: od 116 500 zł


Tagi:
Honda Jazz Crosstar 1, 5 I-MMD 102 KM e-CVT, Honda Jazz Crosstar 1, 5 I-MMD 102 KM, Honda Jazz Crosstar, test Honda Jazz Crosstar 1, 5 I-MMD 102 KM e-CVT, test Honda Jazz Crosstar 1, 5 I-MMD 102 KM, test Honda Jazz Crosstar

Zobacz podobne artykuły:

Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM DSG Selection  – Silnik bez wad
kalendarz 08/11 2025

Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM DSG Selection – Silnik bez wad

Testy / Testy

2025.11.08

Scala, czyli z łaciny - drabina, powstała na bazie modułowej płyty podłogowej MQB1. Tej samej na której zbudowano VW Polo i T-Rocka ale także Seaty: Aronę i Ibizę. Stylistycznie nawiązuje do konceptu Vison RS. Nie jest wprawd...
Volkswagen ID.3 Pro S – czyli sposób Volkswagena na elektryczność
kalendarz 07/11 2025

Volkswagen ID.3 Pro S – czyli sposób Volkswagena na elektryczność

Testy / Testy

2025.11.07

Cel był taki. Stworzyć auto elektryczne aby zawojowało rynek. Miało być niczym Volkswagen Garbus w dzisiejszej rzeczywistości. Czy to się niemieckiemu koncertowi udało?
Volkswagen California 2.0 TDI DSG 150 KM – Wszechstronny
kalendarz 28/10 2025

Volkswagen California 2.0 TDI DSG 150 KM – Wszechstronny

Testy / Testy

2025.10.28

W porównaniu do modelu Grand California testowany przez nas Volkswagen California wydaje się być nie tylko znacznie mniejszy, ale chociażby w porównaniu do poprzedniego modelu jeszcze mniej przypomina campera. Czy to wada czy...
Najnowsze artykuły:
Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM DSG Selection  – Silnik bez wad

Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM DSG Selection – Silnik bez wad

Testy / Testy

2025.11.08

Scala, czyli z łaciny - drabina, powstała na bazie modułowej płyty podłogowej MQB1. Tej samej na której zbudowano VW Polo i T-Rocka ale także Seaty: Aronę i Ibizę. Stylistycznie nawiązuje do konceptu Vison RS. Nie jest wprawd...
Volkswagen ID.3 Pro S – czyli sposób Volkswagena na elektryczność

Volkswagen ID.3 Pro S – czyli sposób Volkswagena na elektryczność

Testy / Testy

2025.11.07

Cel był taki. Stworzyć auto elektryczne aby zawojowało rynek. Miało być niczym Volkswagen Garbus w dzisiejszej rzeczywistości. Czy to się niemieckiemu koncertowi udało?
Testy Kucharczyka serii Indy NXT

Testy Kucharczyka serii Indy NXT

Wiadomości / Moto sport

2025.11.06

Polak ukończył testy amerykańskiej serii w czołowej trójce debiutantów.