Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ford Tourneo Courier 1,0 EcoBoost Titanium - Do różnych zadań
kalendarz 09/07 2015

Ford Tourneo Courier 1,0 EcoBoost Titanium - Do różnych zadań

Testy / Ford

Niektórzy mawiają ponoć, że jak coś jest do wszystkiego, to jednocześnie do niczego...Tymczasem Ford w skuteczny sposób łamie ten stereotyp.

Tourneo Courier, bohater naszego testu to najmniejszy członek spośród wszystkich aut użytkowych Forda. Z tego tytułu jest on niżej pozycjonowany od modeli Connect oraz Custom, którymi mieliśmy okazje jeździć jakiś czas temu. Cele, jakie pojawiły się przy okazji zaprojektowania tego auta  to oprócz najmniejszych gabarytów zewnętrznych, niska cena, przestronność, komfort, wykonanie oraz oszczędne silniki. To takie właśnie cechy docenić może mały przedsiębiorca, dla którego skierowane jest to auto. Ale jak pokazał test, nie tylko on.  Auto wygląda solidnie, budząc zaufanie, a nawet można pokusić się o stwierdzenie, że może podobać się. Zgodnie z duchem koncernu, testowany przez nas Ford otrzymał szeroki grill, tak charakterystyczny dla nowej generacji tej marki. Przednie światła mają ,,łezkowaty” kształt, nadając tym samym zadziorności pojazdu. Przy jego projektowaniu projektanci chcieli uatrakcyjnić bok auta. Udało się osiągnąć efekt końcowy dzięki przetłoczeniom na nadwoziu.

Wnętrze Forda zaskakuje zdecydowanie na plus
Przede wszystkim poziomem wykonania. Pomimo, że z przyczyn ekonomicznych elementy wykonane zostały z tworzywa sztucznego są dobrze spasowane i ładnie zaprojektowane. Modele Forda od dłuższego już czasu zbierają pochwały za ergonomię. Podobnie jest i w tym wypadku. Wszystko jest proste w obsłudze, czytelne i  nawet laik motoryzacyjny powinien się odnaleźć. Widać także dbałość o szczegóły. Najlepszym przykładem może być drążek zmiany biegów. Został on umieszczony bardzo blisko kierownicy – typowe rozwiązanie w autach dostawczych. Sama skrzynia pracuje na medal, poszczególne biegi wchodzą bezszelestnie. Auto jest naturalnie także użyteczne. Cel przy tym był jeden: maksymalnie dużo przestrzeni. Bagażnik standardowo mieści 395 l. Pod sufit załadujemy w nim 708 l, zaś po złożeniu kanapy uzyskamy aż 1656 l. Oprócz dużego bagażnika producent pomyślał również o wielu schowkach. Nad przednią szybą znajdziemy dużą i głęboką półkę, na której zmieszczą się np. dokumenty. W tunelu środkowym jest miejsce na dwa duże kubki lub jedną puszkę 0,2 l. Znajdziemy tu także sporą kieszeń, w której można trzymać różne przedmioty. W drzwiach bez problemu zmieści się butelka aż 1,5 l. Bardzo użyteczne rozwiązanie Ford zastosował nad konsolą środkową. Jest nim wysuwany uchwyt na smartfona. Takie rozwiązanie umożliwia trzymanie telefonu cały czas w widocznym miejscu. Dzięki temu możemy używać mobilne urządzenie jako nawigację czy potencjalnie mieć ułatwienie podczas nawiązywania połączeń.  Przemyślano również miejsce ładowania telefonu. Zaraz za uchwytem znajduje się mały schowek, w którym jest wejście 12 V i USB. Pomimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych (4157 mm), w środku mamy dużo miejsca nie tylko na przednich siedzeniach, ale również na tylnej kanapie. Wygodnie mogą na niej podróżować nawet trzy osoby. 

Downsizing
Pod maską testowanego Forda znalazł się benzynowy silnik, który cieszy się dobrą opinią na rynku i był zresztą wielokrotnie nagradzany -  1,0 EcoBoost. Dysponuje on mocą 100 KM.  W ofercie są jeszcze dwie odmiany wysokoprężne o pojemności 1,5 l i mocy wynoszącej odpowiednio 75 oraz  95 KM. Jednak jak pokazał test, silnik benzynowy idealnie sprawdza się w tym aucie. Wcale nie dlatego, że jest najmocniejszy. Głównie z powodu, że jest najtańszy, a przy tym zaskakująco oszczędny. W warunkach miejskich można uzyskać zużycie paliwa na poziomie niewiele przekraczające 6,5 litrów. O ile diesle są nieco oszczędniejsze, to opisywana jednostka góruje nad nimi pod względem dynamiki. Sprint od  0 do 100 km/h osiąga w czasie 12,3 s. To o 1,7 oraz 3,7 s szybciej od omawianych silników wysokoprężnych. Silniki z gamy EcoBoost mają jeszcze inną przewagę nad pozostałymi propozycjami Forda. Jednostki te  bardzo szybko nagrzewają się, co znacząco wpływa na przedłużenie żywotności silnika, np. podczas użytkowania ich w warunkach miejskich. Pochwalić należy pracę jednostki napędowej. Pracuje ona cicho oraz równomiernie. Nie słychać przy tym warkotu, typowego wydawanego przez pojazdy trzycylindrowe. Podczas jazd docenimy także doskonale wyciszoną kabinę. Czy zatem jest to samochód pozbawiony wad? Okazuje się, że nie. Chyba największą są jego proporcje. Courier to wąski i stosunkowo wysoki pojazd. Jak łatwo się domyślać jest przez to podatny na boczne podmuchy wiatru. Szczególnie jest to odczuwalne, gdy poruszamy się na autostradach przy dużych prędkościach.

Tourneo Courier dzięki swojej przestronności może być traktowany nie tylko jako samochód przeznaczony dla małych przedsiębiorców, ale także pojazd rodzinny. Nawet pokusić się można o stwierdzenie, że skutecznie może zastąpić auto kompaktowe. Oczywiście właściwości jezdne będzie miał gorsze, wygląd także nie będzie tak bardzo efektowny. Ale jeżeli ktoś nie patrzy przy zakupie auta na te aspekty, to propozycja Forda może stanowić dla przeciętnego Kowalskiego naprawdę interesującą ofertę.

Paweł Pusz

Zalety auta:
- przestronne wnętrze
- ekonomiczny silnik
- komfort
- obszerny bagażnik
- liczne schowki
- ergonomia
- praca skrzyni biegów
- niski poziom  hałasu

Wady auta:
- podatność na boczny wiatr

Podstawowe parametry techniczne Forda Tourneo Couriera 1,0 EcoBoost Titanium:

Wymiary (długość/szerokość/wysokość):  4157/2060/1726 mm
Silnik: benzynowy, trzycylindrowy turbodoładowany
Pojemność: 999 cm3
Napęd: przód
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Moc maksymalna: 100 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 170 Nm przy 1400 obr./min
Osiągi (0-100 km/h): 12,3 s
Prędkość maksymalna: 173 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 6,7/5,5/6,1 l
Pojemność bagażnika: 395/708/1656 l
Masa własna: 1 185 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 48 litrów
Cena: 57 503 zł (wersja 1.0 EcoBoost Ambiente)
Cena wersji testowej: 66 974 zł
 

galeria: [gallery ids="53533,53534,53535,53536,53537,53538,53539,53540,53541,53542,53543,53544,53545,53546,53547,53548,53549,53550,53551,53552,53553,53554,53555,53556,53557,53558,53559,53560,53561,53562,53563,53564,53565,53566,53567,53568,53569,53570,53571,53572,53573,53574,53575,53576"]

Zobacz podobne artykuły:

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
kalendarz 04/04 2024

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia

Testy / Testy

2024.04.04

Testowany przez nas Volkswagen Caddy to nie tyle prosty samochód użytkowy ile dobrze wykończone i wyposażone auto rodzinne. O jego zaletach mogliśmy przekonać się podczas tygodniowego testu.
Fordem Rangerem dookoła Australii
kalendarz 07/03 2024

Fordem Rangerem dookoła Australii

Wiadomości / Wydarzenia

2024.03.07

Tomasz Gorazdowski – podróżnik, dziennikarz i autor książek rusza na kolejną wyprawę.
Tuning Forda w autoryzowanym serwisie
kalendarz 04/02 2024

Tuning Forda w autoryzowanym serwisie

Moto fanatyk / Tuning

2024.02.04

Części Ford Performance to specjalnie zaprojektowane komponenty, które mają poprawić osiągi, wydajność i styl aut tej marki.
Najnowsze artykuły:
Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?

Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?

Wiadomości / Moto sport

2024.04.19

Zespół Toyoty będzie bronił prowadzenia w kategorii producentów podczas Rajdu Chorwacji.
 Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie

Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie

Wiadomości / News

2024.04.19

Do zdarzenia doszło w piątkowy poranek na warszawskim Mokotowie.
Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu

Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu

Wiadomości / News

2024.04.19

To efekt niebezpiecznej jazdy, na którą zdecydował się 40-letni mieszkaniec Sosnowca.