Ford Mustang GTD z rekordem na Nürburgringu
Mustang GTD jest najszybszym autem z USA jakie pokonało słynny niemiecki tor.
Prowadzony przez Dirka Müllera, 815-konny Mustang GTD pokonał wymagający tor nazywany „Zielonym Piekłem” w zarejestrowanym czasie 6:57:685 min. Jest to piąty czas, uzyskany przez seryjny samochód sportowy, odnotowany w oficjalnym rejestrze toru Nürburgring, a Mustang GTD jest dopiero szóstym pojazdem w tej klasie, który przekroczył barierę siedmiu minut. Tym samym Ford zrealizował obietnicę pokonania niemieckiego toru w czasie poniżej 7 minut, o czym mówił dyrektor generalny marki, Jim Farley podczas debiutu Mustanga GTD w sierpniu 2023 r.
To jedyny samochód ze Stanów, który pokonał okrążenie 12,9-milowego, „Zielonego Piekła” o 73 zakrętach w czasie 6:57,685 min. Mustang wyprzedził jednocześnie Dodge'a Vipera ACR o 4,3 sekundy.
Mustang GTD z wynikiem jaki uzyskał, pokonał takich rywali, jak Lamborghini Aventador SuperVeloce, czy Ferrari 296 GTB, dorównując natomiast Porsche 918 Spyder. Najwyższym rekordem należącym do auta z silnikiem z przodu, jest czas należący do Mercedesa-AMG GT Black Series, który w 2020 r. uzyskał czas 6:43,61. Obecny ogólny rekord Nürburgringu dla samochodów produkcyjnych należy do Mercedesa-AMG One z czasem 6:29,09.
Ciekawostką pozostaje fakt, że Ford długo zwlekał z pochwaleniem się o swoim rekordzie. Mustang GTD pokonał Nürburgring w rekordowym czasie 7 sierpnia.
Egzemplarz jaki wyjechał na tor był niemal standardowy. Mustang GTD nie musiał spełniać norm i przepisów obowiązujących w wyścigach GT3, które zabraniają stosowania wielu rozwiązań technicznych, pozwalających na okrążenie toru Nürburgring w czasie poniżej 7 minut.
Dotyczy to hamulców węglowo-ceramicznych, aktywnej aerodynamiki, doładowania i półaktywnego zawieszenia. Nadwozie z włókna węglowego jest znane z wyścigów GT3 i chociaż rekordowy Mustang był produktem fabrycznym, miał na pokładzie wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, wymagane na Nürburgringu. Oznacza to, że w kabinie musiał znajdować się kubełkowy fotel z pięciopunktowymi pasami i klatka bezpieczeństwa.
„Zespół odpowiedzialny za Mustanga GTD wykorzystał to, czego nauczyliśmy się przez dziesięciolecia na torze i skonstruował Mustanga, który może konkurować z najlepszymi supersamochodami na świecie” – powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda. „Jesteśmy dumni, że jako pierwszy amerykański producent samochodów mogliśmy pokonać tor Nürburgring w czasie poniżej siedmiu minut, ale nie jesteśmy tym faktem w pełni usatysfakcjonowani. Wiemy, że Mustang GTD potrafi ten czas jeszcze skrócić. Jeszcze tu wrócimy!”/ns/
Foto: Ford
Zobacz podobne artykuły:
Volkswagen Polo świętuje 50 urodziny
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.10
Nowe BMW M1 było „ukończone w 95 procentach”...
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.05
Ford Ranger Raptor 3.0 V6 Ecoboost Twin-Turbo 292 KM 10AT e-4WD - Monstrum, czyli jazda na całego
Testy / Testy
2025.01.02
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.13
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11