Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ford Kuga 2.0 TDCi Titanium - Więcej niż rodzinne auto?
kalendarz 04/03 2014

Ford Kuga 2.0 TDCi Titanium - Więcej niż rodzinne auto?

Testy / Ford

Od kilku lat można zaobserwować na rynku zmożoną popularność aut typu SUV. Na przykładzie modelu Forda mogliśmy zaobserwować dlaczego tak się dzieje...

Na początek przenieśmy się do roku 2008. Wówczas na rynku pojawia się Ford Kuga. Obecny na rynku model powstał na tej samej płycie podłogowej. Pomimo tego jest większy, zapewnia więcej miejsca na tylnej kanapie oraz dysponuje obszerniejszym bagażnikiem. Nie tylko optycznie zyskał na wielkości.

Wydaje się być także masywniejszy od dotychczasowego modelu. Zdziwilibyście się, ale auto urosło zaledwie 10 cm. Tymczasem wydaje się, że jest znacznie dłuższe. Na temat wyglądu zewnętrznego można powiedzieć wiele dobrego. Niby zaszły niewielkie zmiany kosmetyczne, ale tak naprawdę podkreślają one wyrazistość Forda. Tak np. reflektory nabrały ostrych kształtów, zresztą podobnie jak całe nadwozie, którego rozstaw osi pozostał bez zmian i wynosi 2690 mm. Przyciemniane szyby, relingi w srebrnym kolorze czy chromowane listwy okien powodują, że auto wygląda szlachetnie.

Niczym C-MAX
Po tak zachęcającym widoku pora zajrzeć do wnętrza. Jest niemal identyczne do modelu C-max. Dla jednych może to być wadą, ale moje subiektywne zdanie jest takie, że za bardzo do niczego nie można się przyczepić.

Już zaczynając od doskonale wyprofilowanej kierownicy idealnie leżącej w dłoniach, poprzez fotele - są wygodne i dobrze wyprofilowane , a skończywszy na tylnej kanapie umożliwiającej wygodną podróż (posiada regulację nachylenia oparcia). Zasiadając za kierownicą dostrzec będziemy mogli także ergonomię na wysokim poziomie. Zegary są czytelne, a pomiędzy nimi znajduje się wyświetlacz komputera pokładowego. Jakość zastosowanych materiałów stoi na bardzo wysokim poziomie.
Kuga charakteryzuje się także jedną kwestią. Wyposażony został w cała paletę elektronicznych systemów dbających o bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów. I tak np. system LKA utrzymać ma samochód  na właściwym pasie ruchu, a także przy małych prędkościach (poniżej 30 km/h) w razie potrzeby włączy hamulce, jeśli kierowca nie zareaguje na czas. Ostatnio coraz bardziej popularne jest asystent parkowania. Oczywiście i w Fordzie nie mogło jego zabraknąć. Mowa o systemie SAPP. Jak on działa? Czujniki ultradźwiękowe sprawdzają, czy dane miejsce postojowe jest dostatecznie duże żeby można było na nim zaparkować. Jeżeli system uzna, że samochód zmieści się bez większych problemów, to przejmie sterowanie układem kierowniczym zostawiając nam jedynie do dyspozycji gaz, hamulec i sprzęgło. Nieźle co? Wyobrażacie sobie takie rozwiązanie jeszcze z 10 lat temu? Ford Kuga wyposażony został jednak w coś, czego nie spotkamy u konkurencji. Jest nią elektrycznie otwierana klapa bagażnika, liczącego 456 litrów. Wystarczy tylko ruch stopy pod zderzakiem.   

W trosce o nasze bezpieczeństwo
Pierwsze, czego doświadczyliśmy podczas jazd testowych to doskonałe niczym w aucie kompaktowym prowadzenie. Z drugiej strony od wielu już lat układ jezdny oraz zawieszenie stanowią mocny punkt niemieckiego producenta. W momencie, gdyby zaistniała podsterowność, Curve Control przyhamowuje auto (nawet o 16 km/h w ciągu sekundy) i pozwala zachować zadany tor jazdy. Zawieszenie zostało usztywnione, aby auto lepiej prowadziło się na zakrętach, ale jednocześnie nie straciło zbyt wiele z komfortu.

4x4 i mocny diesel
Warto także przyjrzeć się jednostce napędowej. Dwulitrowy silnik dysponuje mocą wynoszącą 163 KM i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 340 Nm, który dostępny jest już w dość wąskim zakresie obrotów silnika (2000-3250 obr/min). Niestety niesie to ze sobą konsekwencje częstego sięgania do lewarka dźwigni zmiany biegów o sześciu przełożeniach, gdy chcemy pokusić się o dynamiczną jazdę.

Oczywiście ciężko będzie wówczas osiągnąć zużycie paliwa na poziomie 7,5 litrów (tyle średnio pali Kuga w warunkach miejskich). Jeżeli chcecie narzekać na ten parametr to dodam, że auto waży ponad 1600 kg i wyposażone zostało w napęd na obie osie. Układ napędu na obie osie wyposażony został w systemy Torque Vectoring Control (TVC) i Curve Control (CC). Ten pierwszy ma za zadanie rozdzielić napęd pomiędzy koła i osie według aktualnych potrzeb, a drugi przyhamować odpowiednie koła, gdy występuje ryzyko wystąpienia podsterowności. O większe bezpieczeństwo dba także system Active City Stop aplikujący w razie konieczności awaryjne hamowanie przy niewielkich prędkościach. Czujny system Intelligent AWD dołącza napęd na tylną oś nie tylko kiedy samochód straci przyczepność ale również podczas  przyspieszenia (np. manewr wyprzedzania). Plusem okazuje się również prześwit, wynoszący 19 cm. Dzięki niemu Ford dobrze radzi sobie nie tylko na drodze czy podczas podjazdów na wyższe krawężniki, ale również podczas jazdy na nieutwardzonej nawierzchni.

Kuga na rynku dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia: Trend, Titanium oraz Titanium Plus. Może występować z dwoma jednostkami benzynowymi 1.6 Ecoboost (150 i 182 KM) oraz wysokoprężnymi (2.0 TDCi 140 i 163 KM). Cena Forda zaczyna się od 101 000 zł (wersja benzynowa 1.6 EcoBoost 150 KM). Cena odmiany testowej zaczyna się od 127 450 zł.

Pierwsza generacja tego modelu początkowo bardzo dobrze przyjęła się na rynku. Później z powodu wysokiej ceny sprzedawała się nieco gorzej. Obecna, druga już generacja tego modelu oprócz niższej ceny posiada jeszcze więcej atrybutów mogących mieć przełożenie na sukces rynkowy.

Paweł Pusz

Zalety:
-atrakcyjny wygląd
-jakość wykonania
-wysoki poziom bezpieczeństwa
-przestronne wnętrze
-bogate wyposażenie
-dynamiczny silnik i ekonomiczny silnik

Wady:
-przy dynamicznej jeździe trzeba często sięgać do lewarka dźwigni zmiany biegów

Podstawowe parametry techniczne Forda Kuga 2.0 TDCi Titanium:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4524/1838/1691 mm
Silnik: wysokoprężny
Pojemność: 1997 cm3
Moc maksymalna: 163 KM przy 3750 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm przy 2000-3250 obr./min
Napęd: 4x4
Osiągi (0-100 km/h): 9,9 s
Prędkość maksymalna: 198 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 7,2/5,1/5,9
Pojemność bagażnika 456/1653 l
Pojemność zbiornika paliwa: 63 l
Cena: od 101 000 zł
Cena egzemplarza testowego: 127 450 zł

 

Zobacz podobne artykuły:

Ford Mustang GTD z rekordem na Nürburgringu
kalendarz 11/12 2024

Ford Mustang GTD z rekordem na Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2024.12.11

Mustang GTD jest najszybszym autem z USA jakie pokonało słynny niemiecki tor.
Ford Mustang GTD pokonał barierę 7 sekund?
kalendarz 04/12 2024

Ford Mustang GTD pokonał barierę 7 sekund?

Wiadomości / News

2024.12.04

Szczegóły poznamy 10 grudnia.
Seat Ateca  1.5 TSI DSG Xperience 150 KM – Poprawna aż do bólu?
kalendarz 02/12 2024

Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience 150 KM – Poprawna aż do bólu?

Testy / Testy

2024.12.02

Seat Ateca jaki jest, każdy widzi. Chociaż hiszpańska marka uchodziła kiedyś za auto dostarczające emocji (przypomina się słynne hasło reklamowe "auto emoción"), a obecnie ma je zapewniać brend Cupra. A Seat? Stał się trochę ...
Najnowsze artykuły:
Nowy Fiat 500 w 2032 r.

Nowy Fiat 500 w 2032 r.

Wiadomości / News

2024.12.11

Kolejna generacja Fiata 500 będzie produkowana w zakładach w Mirafiori.
Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach

Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach

Wiadomości / News

2024.12.11

Spadek sprzedaży zmusił markę do zmniejszenia punktów dealerskich.
Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?

Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?

Warsztat / Porady

2024.12.11

W ostatnich latach przebojem na polskim rynku stały się dodatki ceramiczne do oleju jak np. Ceramizator, które mają zabezpieczać silnik przed nadmiernym zużyciem.