Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ford i Le Mans
kalendarz 04/08 2024

Ford i Le Mans

Moto fanatyk / Ciekawostki / Ford

Historia startów Forda w słynnych wyścigach sięga początków XX w, gdy Model T rywalizował na torach całego świata.

Przez kolejne dekady Ford zapisał na swoim koncie wiele zwycięstw, w tym cztery triumfy z rzędu w słynnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

Pierwsze wyścigowe kroki Ford stawiał już w czasach legendarnego Modelu T, a nawet wcześniej – jeszcze przed oficjalnym powstaniem marki. W 1901 r. Henry Ford osobiście wziął udział w wyścigu na torze w Grosse Pointe w Michigan. Wystartował wtedy samochodem własnej konstrukcji, którym był 2-cylindrowy pojazd o mocy 26 KM. W wyścigu tym, Ford pokonał Alexandra Wintona, odnosząc spektakularne zwycięstwo. Winton był wówczas uznanym producentem samochodów w USA i jego porażka z nieznanym szerzej Fordem była niespodzianką.

Prawdziwy przełom nastąpił jednak w latach 60. XX w. za sprawą GT40 - samochodu zbudowanego specjalnie w celu pokonania Ferrari w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Początek dekady to pasmo sukcesów włoskiej marki w tym legendarnym wyścigu. Wtedy to Henry Ford II postanowił rzucić wyzwanie Enzo Ferrari. W 1963 r. amerykański koncern próbował przejąć Ferrari, jednak negocjacje zakończyły się fiaskiem. Urażony Henry Ford II dał swoim inżynierom jasny cel – zbudować auto, które pokona włoskie maszyny w ich mateczniku, czyli wyścigu 24h Le Mans.

Tak powstał model GT40. Jego nazwa wzięła się od ogólnej wysokości nadwozia, która wynosiła 40 cali, czyli ok. 102 cm. Auto napędzane było silnikiem V8 o poj. 4.7 i mocy ok. 350 KM. W jego konstrukcji zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań, takich jak lekka, ale bardzo sztywna rama przestrzenna, niezależne zawieszenie wszystkich kół czy hamulce tarczowe. Jego aerodynamiczna sylwetka zaprojektowana została z myślą o jak najlepszych osiągach.

Debiut w 1964 r. nie był udany – żadne z trzech wystawionych aut nie dojechało do mety. Jednak już rok później GT40 stanęło na najniższym stopniu podium. Pełnia sukcesu nadeszła w 1966 r, kiedy to GT40 zajęły całe podium. Za kierownicą zwycięskich aut zasiadali słynni kierowcy tacy jak Bruce McLaren, Chris Amon, Dan Gurney czy AJ Foyt. Co więcej, wyczyn ten Fordy powtórzyły jeszcze trzykrotnie – w latach 1967, 1968 i 1969, zapisując się w historii Le Mans jako jedna z najbardziej utytułowanych marek.

Rywalizacja Forda z Ferrari w latach 60. przeszła do legendy wyścigów. Historia tego słynnego pojedynku została przedstawiona w filmie "Le Mans '66" (znanym też jako "Ford v Ferrari") z 2019 r, co pokazuje jak duży wpływ na popkulturę miały tamte wydarzenia.
W tym samym okresie GT40 z Kenem Milesem i Lloydem Rubym odniosło także sukces w pierwszym 24-godzinnym wyścigu na torze Daytona, zorganizowanym w 1966 r.

W kolejnych dekadach Ford nadal angażował się w sporty motorowe, jednak nie odnosił już tak spektakularnych sukcesów jak w latach 60. Przełomem był powrót do rywalizacji w Le Mans po 50 latach przerwy. W 2016 r, czyli dokładnie pół wieku po historycznym zwycięstwie GT40, nowa generacja modelu GT ponownie stanęła na najwyższym stopniu podium w swojej klasie. Załoga w składzie Sébastien Bourdais, Joey Hand i Dirk Müller pokonała wtedy uznanych rywali. Kolejny powrót na Circuit de la Sarthe Ford zaliczył w 2024 r.

Na torze pojawiły się trzy załogi Proton Competition korzystające z Forda Mustanga GT3 – #44 (John Hartshorne, Ben Tuck, Christopher Mies), #77 (Ben Barker, Ryan Hardwick, Zacharie Robichon) oraz #88 (Giorgio Roda, Mikkel Pedersen, Dennis Olsen).

Najnowszym wyzwaniem Forda w sportach motorowych poza 24h Le Mans jest powrót do Rajdu Dakar oraz do Formuły 1 w 2026 r./oprac.ns/

Foto: Ford


Tagi:
Ford, Henry Ford, Ford GT40, Ford Mustang GT3, tor Le Mans, 24-godzinny wyścig Le Mans, 24-godzinny wyścig Le Mans 2024

Zobacz podobne artykuły:

Audi Tradition 2025 - rajdy, wyścigi i nie tylko
kalendarz 11/02 2025

Audi Tradition 2025 - rajdy, wyścigi i nie tylko

Moto fanatyk

2025.02.11

W tym roku Audi będzie obecne podczas licznych wydarzeń i będzie świętować kilka ważnych rocznic.
Najcenniejszy samochód wyścigowy Grand Prix
kalendarz 09/02 2025

Najcenniejszy samochód wyścigowy Grand Prix

Wiadomości / Ciekawostki

2025.02.09

Mercedes W 196 R z 1954 r. z opływowym nadwoziem trafił na aukcję RM Sotheby’s w Stuttgarcie.
Ford wraca do Le Mans
kalendarz 04/02 2025

Ford wraca do Le Mans

Wiadomości / Moto sport

2025.02.04

W 2027 r. Ford ponownie wystartuje w wyścigach prototypów samochodów sportowych w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (FIA WEC).
Najnowsze artykuły:
Harrison Ford i Jeep

Harrison Ford i Jeep

Wiadomości / News

2025.02.12

Słynny aktor zaskoczył udziałem w reklamie.
Jeździł z zakazem i kradzionym autem

Jeździł z zakazem i kradzionym autem

Wiadomości / News

2025.02.12

38-letni kierowca był także osobą poszukiwaną.
Audi Tradition 2025 - rajdy, wyścigi i nie tylko

Audi Tradition 2025 - rajdy, wyścigi i nie tylko

Moto fanatyk

2025.02.11

W tym roku Audi będzie obecne podczas licznych wydarzeń i będzie świętować kilka ważnych rocznic.