Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ford C-MAX II 1.5 EcoBoost Titanium 150 KM - Rodzinnie, z przytupem…
kalendarz 26/01 2017

Ford C-MAX II 1.5 EcoBoost Titanium 150 KM - Rodzinnie, z przytupem…

Testy / Ford

Pierwsza generacja C-Maxa, jeszcze jako Ford Focus C-Max wyjechała na drogi w 2003 roku. W 2009 roku C-Max rozstał się z… Focusem. Od 2009 roku zaczęła się indywidualna kariera tego rodzinnego miniwana. W 2014 II generacja C-Maxa przeszła bardzo udany lifting.

Zacznijmy od tego, że większość rodzinnych vanów jest tak równie finezyjny, jak fryzura Donalda Trumpa. Ale, wcale nie musi tak być. Ford dobitnie to udowadnia. C-Max jest tego najlepszym dowodem. Auto, szczególnie po liftingu w 2014 roku, naprawdę zyskało na urodzie. To nie kwestia tego, że upodobniło się do reszty gamy modelowej. Po prostu… wyładniało. Z zewnątrz w oczy rzuca się duży grill i ładnie wkomponowane reflektory. Pod głównym grille, dodatkowa kratka pozwalająca na zassane jeszcze większej ilości powietrza chłodzącego. Całość prezentuje się doskonale. Tak samo zresztą jak tył, który po delikatnym liftingu także zyskał na urodzie. Profil II generacji C-Maxa po lifcie w zasadzi nie zmienił się. Na nowe będziemy pewnie musieli poczekać do premiery III generacji auta, czyli… pewnie jeszcze ze dwa lata.
Wnętrze auta to w zasadzie kopia tego, co znamy z innych modeli Forda. Aranżacja deski i panelu środkowego, elementy, z których owa deskę i panel złożono czy wreszcie materiały wykończeniowe, to fordowski standard. Elegancko, porządnie, ergonomicznie. Po prostu, bez zastrzeżeń. Jedyne jakie mamy, to skomplikowane sterowanie infotainmentem. Sterowanie menu auta i strefą audio jest nieco zbyt zawiłe. Ale, w sumie nie jest to zbyt uciążliwe, dlatego „idzie przywyknąć”
Komfort podróżowania w aucie jest naprawdę wysoki. Kabina, 5 osobowa, jest zaskakująco obszerna. Owe 5 osób może podróżować C-Maxem w lepiej niż dobrych warunkach. Oczywiście, więcej miejsca oferuje Grand C-Max, ale… No właśnie, ale. Ale to więcej miejsca w Grand C-Maxie 5 osobowym dotyczy raczej przestrzeni bagażowej niż pasażerskiej. Fotele i tylna kanapa, absolutnie bez zastrzeżeń. Bagażnik, tez. 448 litrów w konfiguracji 5 osobowej i 1787 w dwuosobowej to lepiej niż dobrze.

Wytwórnia mocy…
Czepiam się, ale… Kilka lat temu Ford przeszedł na „ciemną stronę mocy” czyli… downsizing. Normalne silniki zastąpiły doładowane maleństwa z serii EcoBoost. Koncern zdobył punkty u ekologów, ale… nie każdy jest ekologiem. Jakoś nie mogę przywyknąć do tego, że silnik od kosiarki napędza 7-osobowe auto… Poza tym, w tyle głowy mam takie zastrzeżenie, że małe, doładowane silniki będą równie trwałe, jak erekcja 80 latka. No cóż, zobaczymy. Póki co jest, jak jest, a więc do rzeczy. Testowego C-Maxa napędzał 150-konny (przy 6000 obrotów), benzynowy silnik o pojemności 1,5 litra, który zastąpił starą, 1,6-litrową jednostkę. Doładowany motor, co przyznaję z konsternacją, pracował cicho i sprawnie. Maksymalne 240 Nm. momentu udostępniał od 1600 obr./min. Na elastyczność nie mogłem więc narzekać. Pierwszą setkę auto „rozmieniało” w 9,7 sekundy! C-Maxa uda się rozpędzić do 202 km/h. O co wiec kruszę kopie? Hm, chyba dla zasady. A może nie tylko? Jazda autem to także wizyty na stacji paliw. Jak sprawuje się pod maska C-Maxa 1,5 litrowy Eco Boost? Tragedii niema. W trasie auto spalało nam około 7 litrów benzyny, w mieście nieco ponad 9 a średnio z całego testu 6,6 litra. To więcej niż zakładał producent, ale mniej, niż się spodziewałem. Znaczy, tragedii nie ma.
Jak jeździ C-Max? Rewelacyjnie. Ale, na początku musimy rozdzielić dwie sprawy. Po pierwsze, praca silnika. Otóż, jak wspomniałem tragedii nie ma, ale nieco martwi mnie, że aby wyciągnąć z auta 150 KM potrzeba aż 6000 obrotów. W mojej opinii, nie wróży do najlepiej długowieczności jednostki napędowej. Poza tym, spalanie wcale nie jest tak małe, jak być powinno. Po to przecież wymyślono cały ten downsizing. O tym, że silnik trzeba wysoko kręcić przekonujemy się, kiedy trzeba wyprzedzić dwa Tiry. Owszem, 150 konny C-Max potrafi całkiem sprawnie przyspieszyć. Ale… kakofonia dźwięków jak się przy tym wydobywa z przedziału silnikowego nie jest zbyt przyjemna. No fakt, trochę się czepiam. Ale ten sam C-Max z dieslem sprawuje się zdecydowanie lepiej.
Zawieszenie i układ kierowniczy z kolei to... czysta perfekcja. Ford od lat słynie z tych elementów. I w wysokim i zwalistym C-Maxie te elementy działają tak, jak w każdym innym Fordzie, czyli… absolutnie perfekcyjnie.

… i cała reszta
Ford postawił na bezpieczeństwa. Czynne i bierne. To ważne, szczególnie w autach rodzinnych a takim bez wątpienia jest C-Max. Ergo, C-Max ma być synonimem bezpieczeństwa. Pewnie dlatego, to auto bardzo zaawansowane technologiczne. Oprócz takich elementów wyposażenia jak elektryczny hamulec ręczny czy asystent parkowania, na pokładzie znajdziemy tempomat, systemy wspomagający utrzymanie auta na pasie ruchu, monitorujący martwe pole w lusterku, zapobiegający dachowaniu, rozpoznający znaki drogowe, sprawdzający koncentrację kierowcy, zapobiegający lub zmniejszający skutki kolizji oraz samodzielnie sterujący światłami drogowymi (z funkcją unikania oślepiania innych kierowców). Ford zamontował do C-Maxa zmodyfikowano system Active City Stop, zapobiegający kolizjom lub ograniczającym ich skutki i automatycznie uruchamiający hamulce do prędkości 50 km/h. Większy zakres pracy (od 8 do 180 km/h) ma system Pre-Collision Assist, wspierający kierowcę podczas szybszej jazdy, emitujący sygnał dźwiękowy w razie zagrożenia i ostatecznie uruchamiający hamulce. Auto zyskało też nowy, inteligentny tempomat. C-MAX potrafi nie tylko sam zaparkować równolegle (Active Park Assist) i pomóc przy parkowaniu prostopadłym. Po ingerencji w elektronikę, system pomaga tez przy wyjeździe z miejsca równoległego (Park Out Assist). Auto ma też system Cross Traffic Alert, ostrzegający kierowcę wyjeżdżającego tyłem z parkingu przed innymi pojazdami, które mogą nadjechać z lewej i prawej strony. Taaaa, sporo tego. I tu rodzi się pytanie, po co w kabinie siedzi kierowca? To oczywiście żart. Póki co, to właśnie do kierowcy należy tzw. ostatnie słowo i od jego rozsądku (lub jego braku) zależy, jak dojedziemy na miejsce i żadna technologia, póki co, tego nie zastąpi.

Paweł Pusz

 

Zalety auta:
– perfekcyjne zawieszenie i układ kierowniczy
– przestronne i praktyczne wnętrze
– bogate wyposażenie
– jakość montażu i materiały wykończeniowe

Wady auta:
– skomplikowany infotainment

Podstawowe parametry techniczne Forda C-MAX II FL 1.5 EcoBoost Titanium 150 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4250/1828/1864/
Silnik: benzynowy
Pojemność: 1498 cm3
Moc maksymalna: 150 KM przy 6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 240 Nm. od 1600 obr/min.
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna 6 biegowa
Osiągi (0-100 km/h): 9,7 sek.
Prędkość maksymalna:202 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 8,1/5,2/6,3
Pojemność bagażnika:448/1787
Ceny: od 73,6 do 108 tysięcy złotych bez opcji dodatkowych

 

Zobacz podobne artykuły:

Fordem Rangerem dookoła Australii
kalendarz 07/03 2024

Fordem Rangerem dookoła Australii

Wiadomości / Wydarzenia

2024.03.07

Tomasz Gorazdowski – podróżnik, dziennikarz i autor książek rusza na kolejną wyprawę.
Tuning Forda w autoryzowanym serwisie
kalendarz 04/02 2024

Tuning Forda w autoryzowanym serwisie

Moto fanatyk / Tuning

2024.02.04

Części Ford Performance to specjalnie zaprojektowane komponenty, które mają poprawić osiągi, wydajność i styl aut tej marki.
M-Sport Ford World Rally 2024
kalendarz 07/01 2024

M-Sport Ford World Rally 2024

Wiadomości / Moto sport

2024.01.07

Zespół M-Sport Ford World Rally ogłosił skład kierowców na 2024 rok.
Najnowsze artykuły:
Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu

Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu

Bezpieczeństwo

2024.03.27

Ponad 8,5 tys. zatrzymanych w ferie.
Kolejny Memoriał w Wieliczce

Kolejny Memoriał w Wieliczce

Wiadomości / Moto sport

2024.03.27

8 Rajd Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza.
Nowy SUV Citroena

Nowy SUV Citroena

Wiadomości / News

2024.03.26

Citroen Basalt to nowa propozycja francuskiej marki, ale…