
Fiat 500L 1.4 Pop Star - Wariant rodzinny
Gama modelu 500 wciąż się powiększa. Obok 3-drzwiowego hatchbacka, 500C, Abartha 500, powstała również wersja w rozmiarze L.
Moda na „pompowanie” aut trwa. Tak można w dużym skrócie określić nie tylko Fiata 500L, ale również Mini Countryman, Opla Mokkę, czy Renault Captur. Zabieg włoskich stylistów okazał się udany. Czy jednak na tyle udany, żeby zdecydować się na kupno „dużego” Fiata?
Prawdziwe „L”
Model 500L powstał na zmodyfikowanej płycie podłogowej Fiata Punto. Z 3-drzwiową „pięćsetką” ma wspólną jedynie nazwę. Samochód jest dłuższy od zwykłej 500-tki o 60 cm, wyższy o 17,7 cm, zaś rozstaw osi jest większy o 31 cm. Podobieństwo w stylizacji obu aut widać właściwie tylko z przodu.
Po zajęciu miejsca we wnętrzu, 500L imponuje przestronnością. Na ciasnotę nie powinni narzekać nawet rośli pasażerowie i to zarówno siedzący z przodu, jak i z tyłu. Pod tym względem włoskie auto lepiej wypada niż Citroen C3 Picasso, Ford B-Max, czy Mini Countryman. Tylna kanapa jest dodatkowo przesuwana, dzięki czemu można zwiększyć pojemność bagażnika z 343 litrów do 400 l. Jednocześnie w konkurencji na wielkość przedziału bagażowego, Fiat musi uznać wyższość Mini Countryman – 350 l. oraz C3 Picasso – 385 l. Oparcie kanapy 500L jest regulowane. Przydatnym rozwiązaniem jest podłoga bagażnika, którą można ustawić w zależności od potrzeb, na jednym z trzech poziomów.
Wystrój wnętrza również jest zupełnie inny niż w Fiacie 500. Tradycyny układ zegarów, ergonomicznie rozplanowane przyciski do obsługi poszczególnych funkcji. Podobnym elementem z tradycyjną 500-tką jest natomiast lakierowany pas na desce rozdzielczej w kolorze nadwozia. Uwagę zwraca także nieco „kwadratowa” kierownica (pokryta skórą wymaga dopłaty 600 zł). Rozbudowany zestaw audio z dotykowym ekranem (2900 zł) służy także do obsługi niektórych funkcji pojazdu, w tym np. wyboru trybu jazdy eco. Nie brakuje we wnętrzu Fiata przydatnych schowków i uchwytów na napoje.
To nie jest Abarth
Fiat przygotował do modelu 500L trzy silniki benzynowe: 1.4 (95 KM), 0.9 TwinAir (105 KM) i 1.4 T-Jet (120 KM) oraz dwa wysokoprężne: 1.3 Multi Jet (85 KM) i 1.6 Multi Jet (105 KM). W przypadku naszego testowego auta, pod maską pracował 95-konny silnik benzynowy. Biorąc pod uwagę masę pojazdu (1245 kg), nie jest to - delikatnie ujmując – nadmiar mocy. Na osiągniecie 100 km/h, samochód w tej wersji potrzebuje 12,4 sek. Kierowca musi dość często korzystać z 6-biegowej przekładni. Pewną rekompensatą jest zużycie paliwa, wynoszące w warunkach miejskich ok 8,0 l/100 km, w trasie – 5,3 l/100 km.
Układ jezdny zapewnia komfortowe podróżowanie, dobrze sobie radząc z nierównościami. Jednocześnie Fiat nie wykazuje nadmiernych przechyłów podczas szybciej pokonywanych zakrętów. Samochód zapewnia także niezłą widoczność z miejsca kierowcy. Szkoda jednak, że producent każe sobie dopłacać nawet w najbogatszej wersji za czujniki parkowania z tyłu (1300 zł).
Wyrośnięta 500-tka
Włoski koncern ma bardzo duże doświadczenie w projektowaniu i produkcji małych aut, co widać na przykładzie naszego bohatera testu. Model 500L może pełnić rolę samochodu rodzinnego. Ma nawet pod tym względem więcej do zaoferowania niż pojazdy kompaktowe. Na pewno natomiast nie jest propozycją dla osób o sportowych zapędach. Jednak decydując się na kupno rodzinnej wersji Fiata 500, lepiej jest wybrać mocniejszą odmianę. Producent przygotował 11 kolorów nadwozia, 3 wersje wyposażeniowe (Pop Star, Easy i Lounge), 3 kolory felg, 5 wersji silnikowych, 7 odmian wystroju wnętrza oraz 140 akcesoriów. Obecnie Fiata 500L 1.4 (95 KM) można kupić w wersji Pop Star za 55 900 zł.
Norbert Szwarc
Foto: Paweł Pusz
Podstawowe wyposażenie: airbagi czołowe, boczne i kurtynowe, światła do jazdy dziennej DRL, systemy ASR, Hill Holder, MSR, DST, ERM i ESP, kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach, elektrycznie sterowane szyby z przodu, wspomaganie elektryczne Dualdrive z funkcją City, fotel kierowcy z regulacją wysokości, centralny zamek, przesuwana kanapa, dzielone (40/60) i składane tylne oparcia, przedni fotel pasażera składany w stolik, trójpoziomowy system Cargo Magic Space.
Zalety:
- wygląd
- wyposażenie
- dobra jakość wykonania
- wysoki poziom bezpieczeństwa
- przestronne wnętrze
Wady:
- słaba dynamika
- przeciętna pozycja za kierownicą
Podstawowe parametry techniczne Fiata 500L 1.4 Pop Star:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 4147/1784/1658 mm
Silnik: rzędowy, benzynowy
Pojemność: 1368 cm3
Moc maksymalna: 95 KM przy 6000 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy: 127 Nm przy 4500 obr/min
Osiągi 0-100 km/h – 12,4 s.
Prędkość maksymalna: 178 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 8,3/5,0/6,2 l/100 km
Pojemność bagażnika: 343/1310 l.
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l.
Cena auta w wersji podstawowej: 55 900 zł (1.4 Pop Star)
Cena auta w wersji testowej: 63 000 zł
Zobacz podobne artykuły:
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Elegance AllGrip 129 KM – Sprawdzony
Testy / Testy
2025.03.18
Honda CR-V e:HEV Advance AWD – Bez udawania
Testy / Testy
2025.03.14
Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD 184 KM – Mocny gracz
Testy / Testy
2025.03.13
Uważaj na samochody z USA
Używane
2025.04.18
Sześciogodzinny wyścig WEC na torze Imola
Wiadomości / Moto sport
2025.04.18
Mustang Mach-E – nowe kolory i nie tylko
Wiadomości / News
2025.04.18