Fiat Tipo kończy 30 lat
Fiat Tipo został po raz pierwszy publicznie zaprezentowany w dniu 26 stycznia 1988 r.
Model ten był spadkobiercą Fiata Ritmo, który z kolei zastąpił Fiata 128. Począwszy od modelu 1100, średniej wielkości samochody Fiata zmotoryzowały nie tylko włoskie rodziny, ale przyczyniły się także do rozwoju społecznego, gospodarczego i technologicznego we Włoszech i Europie.
Trzydzieści lat temu, ówczesny Fiat Tipo był innowacyjnym modelem. Inżynierowie Fiata zaprojektowali samochód, w którym zastosowano innowacyjne technologie. Był m in. pierwszym modelem marki, który otrzymał ocynkowane większość elementów karoserii oraz tylną klapę wykonaną z włókna szklanego. Ówczesne Tipo otrzymało zaszczytny tytuł „Samochód Roku 1989”.
Fiat Tipo z 1988 r. został wykonany na jednej z pierwszych platform modułowych, która wyprzedzała koncepcję rodziny wyrażoną przez dzisiejsze Tipo i jego trzy wersje. Jego podwozie było bazą dla innych modeli Fiata, takich jak np. Fiat Tempra, w wersji sedan, jaki i kombi. Trzydzieści lat później, Fiat Tipo również występuje jako sedan, 5-drzwiowy hatchback i kombi. Model pierwszej generacji występował z pięcioma silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.
Obecny model Tipo jest przedstawicielem segmentu C, w którym Fiat należy do czołówki. W ubiegłym roku model Fiata był jednym z najlepiej sprzedających się samochodów we Włoszech (z wynikiem udziału w rynku na poziomie 20,7 proc.). Samochód stał się przebojem także w Polsce, będąc najchętniej wybieranym modelem Fiata (8436 szt. w 2017 r.) i plasując się na drugim miejscu na rynku w klasie aut kompaktowych wśród klientów indywidualnych.
W dniu 30. urodzin modelu, możemy porównać charakterystyczne cechy Fiata Tipo z 1988 r. z tym współczesnym. Nieprzypadkowo, nowy Tipo nosi nazwę swojego pierwowzoru, z którym dzieli tego samego ducha i DNA. Zaletą auta jest na pewno nowoczesny styl. Nie bez znaczenia jest fakt, że należy do czołówki w swojej klasie pod względem przestronności wnętrza, zapewniając komfort i funkcjonalność. W przypadku wersji 5-drzwiowej - tej, która przywodzi na myśl Tipo z 1988 r.- wyróżnia się dużą klapą zapewniającą wygodny dostęp do pojemnego, 440-litrowego bagażnika (550-litrowego w wersji kombi). Tylna klapa stanowiła innowację 30 lat temu.
Najnowsza odmiana Tipo zapewnia bogate wyposażenie, jak np. dostępność innowacyjnego systemu UconnectTM HD LIVE z dotykowym, 7-calowym ekranem o wysokiej rozdzielczości oraz ekranem pojemnościowym, który umożliwia nawigowanie typu „pinch&swipe", czyli podobne do korzystania z nowoczesnych tabletów. Dostępny jest również Uconnect Link, czyli Apple CarPlayTM i Android AutoTM, umożliwiający kierowcy korzystanie w samochodzie ze swojego iPhone'a lub smartphone'a.
Już w 1988 r. Tipo zwracało uwagę nowoczesnymi rozwiązaniami - elektroniczne wskaźniki cyfrowe w wersji wyposażenia „Digit" były wbudowane w specjalnie zaprojektowany zestaw wskaźników połączony z deską rozdzielczą. Cyfrowe wskaźniki oferowane w tym wyposażeniu były bardzo nowoczesne pod względem funkcjonalności i ergonomii.
Fiat Tipo został zaprojektowany przez międzynarodowy zespół składający się z ponad 2000 osób, który pracował ponad trzy lata, w trakcie których pokonano ponad 8,7 mln km w najbardziej ekstremalnych warunkach klimatycznych i drogowych./ns/
Foto: Fiat
Zobacz podobne artykuły:
BMW Art Car - BMW i5 Flow Nostokana
Wiadomości / Wydarzenia
2024.03.19
Fiat Pandina – Ulubieniec
Prezentacje / Nowości
2024.03.16
Porsche Taycan Turbo GT z rekordem
Wiadomości / Ciekawostki
2024.03.13
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28
"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024
Wiadomości / News
2024.03.28
Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu
Bezpieczeństwo
2024.03.27