Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Fiat 500L 1.4 T-Jet – Wyłamuje się ze schematu
kalendarz 29/04 2017

Fiat 500L 1.4 T-Jet – Wyłamuje się ze schematu

Testy / Fiat

Nie ma finezji 500X ani urody 500, ale na pewno należy do rodziny.

Zresztą przynajmniej z nazwy jest bratem „naszego” Fiata 500. Detale stylistyczne sugerują związki rodzinne, ale w naszej opinii to bardzo luźna sugestia. Dlaczego w nazwie ma 500? Bo przód, przynajmniej troszeczkę przypomina powstającą w Tychach „pięćsetkę”. A literka L oznacza „large” (duży), „light” (lekki) oraz „loft” (wyznaczający nowe trendy). Ja, ze względu na „spokojną” pracę silnika dorzuciłbym jeszcze jedno L.

Wyłamuje się ze schematu
Patrząc z profilu, jesteśmy przytłoczeni gabarytami „eLki”. No, bo auto co prawda reprezentuje segment B, ale jest na niego zdecydowanie za duże. Na C z kolei, chyba jeszcze zbyt małe. Na pewno nie jest SUV-em. To miano Włosi zarezerwowali dla 500X. A więc niech będzie, że 500L to Crossover. Tyle, że inny. Tak, samochód jest po prostu inny. I to w dobrym tego słowa znaczeniu. Przód, przyznaję, bardzo kształtny i w sumie, ładny. Tył prezentuje się nieco gorzej. Może przez to, że skojarzył mi się z „nadmuchanym” Fiatem Panda? Rewelacyjnie za to wyglądają tylne lampy. Sprawiają wrażenie trójwymiarowych i przełamują monotonię masywnej całości. Cytując klasyka, auto ma kilka „plusów dodatnich”. Ale, nietrudno znaleźć „plusy ujemne”. Samochód wygląda nie do końca proporcjonalnie. Kiedy dłużej zatrzymamy wzrok na sylwetce, odniesiemy wrażenie, że wygląda jak kulturysta, który ma stópki niczym gejsza. Ale, może to tylko moje, subiektywne wrażenie.

Wnętrze, to już inna historia.
Nikt i nigdy nie będzie tworzył tak pięknych wnętrz jak Włosi. Deska w dużej pięćsetce to trochę Panda a trochę nasze tyskie 500. Z obu aut wzięto to, co najlepsze i najładniejsze. Gustowne białe zegary, niezbyt duży, za to czytelny wyświetlacz nad panelem klimatyzacji. Pod nim umieszczony w wygodnym i logicznym miejscu port USB. Wisienką na torcie są schowki. Najważniejsze dwa, na desce. Jeden mniejszy, za to chłodzony na napoje, drugi – bardziej pojemny, na podręczne drobiazgi. Pomiędzy nimi niezamykany, za to bardzo przydatny. Szczególnie, na damska torebkę. Kolejna pochwała za poręczną i naprawdę ładną kierownicę wielofunkcyjną. Szeroki wieniec obszyty dwukolorową skórą idealnie leży w dłoni. Sterowanie funkcjami audio i telefonem tam, gdzie się ich spodziewamy. Do tego włącznik tempomatu umieszczony na kolumnie kierownicy tak, że bez odrywania rąk możemy go aktywować czy zmienić prędkość. Krótko mówiąc, pięknie, logicznie, ergonomicznie. Zewnętrzne gabaryty zdradzają, że samochód jest pojemny. Cztery dorosłe osoby i jedno dziecko mogą podróżować bardzo wygodnie. Nie znam pojazdu w segmencie B o równie pojemnym, 400-litrowym bagażniku, który po złożeniu tylnej kanapy powiększa się do 1310 litrów.

Na polskim rynku „eLka” jest dostępny z dwoma silnikami benzynowymi i dwoma dieslami. My do testu otrzymaliśmy benzyniaka o pojemności  1,4 litra (MultiAir) i mocy 120 KM z manualną 5-biegową skrzynką przekładniową. Według producenta auto wyposażone w tę jednostkę powinno konsumować średnio 8,2 litra.
500L to auto zaawansowane technologicznie. Włosi zamontowali do „eLki” całą masę elektroniki. ESP, ASR, Hill Holder, MSR, DST (System Dynamicznej Kontroli Skrętu), ERM (System zapobiegający dachowaniu), ABS + EBD. Naprawdę, dużo tego… O tak, 500L to nie mała, zwinna 500. Dlatego teraz czas na wytłumaczenie, dlaczego Lounge.

Fiat zbudował auto, którym całkiem wygodnie poruszamy się po każdej możliwej nawierzchni. A że wolno? No cóż, est opcja – nazywa się Mini Countryman. Kosztuje 2 razy tyle, co Fiat 500L. A czy zapewnia dwa razy większą frajdę z jazdy? Szczerze wątpię!

Włosi poszli drogą Niemców z BMW. Najpierw reaktywowali, i to z ogromnym powodzeniem Fiata 500. Potem, tak jak Niemcy zaczęli traktować go, jako bazę wyjściowa do „wariacji na temat”. I tak właśnie powstały 500L, Trekking, 500X. Nam, jazda 500L sprawiła sporo frajdy. Doceniam ergonomię, pozycję kierowcy, wyposażenie auta.
Paweł Pusz

Zalety auta:
– pojemność auta i bagażnika
– przestronne i praktyczne wnętrze
– bardzo oszczędny silnik diesla

Wada auta:
– kontrowersyjny wygląd

Podstawowe parametry techniczne Fiata 500L 1.4 T-Jet:

Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4147/1800/1658/2612 mm
Silnik: turbo benzynowy z turbodoładowaniem
Pojemność: 1368 cm3
Moc maksymalna: 120 KM
Maksymalny moment obrotowy: 215 Nm przy 2500 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna 6-przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 12,4 s
Prędkość maksymalna: 181 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 9,6/5,4/7,2 l
Pojemność bagażnika:400/1310
Pojemność zbiornika paliwa 50 l
Ceny: 49,9 do 79,9 tys. złotych

Zobacz podobne artykuły:

Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM DSG Selection  – Silnik bez wad
kalendarz 08/11 2025

Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM DSG Selection – Silnik bez wad

Testy / Testy

2025.11.08

Scala, czyli z łaciny - drabina, powstała na bazie modułowej płyty podłogowej MQB1. Tej samej na której zbudowano VW Polo i T-Rocka ale także Seaty: Aronę i Ibizę. Stylistycznie nawiązuje do konceptu Vison RS. Nie jest wprawd...
Volkswagen ID.3 Pro S – czyli sposób Volkswagena na elektryczność
kalendarz 07/11 2025

Volkswagen ID.3 Pro S – czyli sposób Volkswagena na elektryczność

Testy / Testy

2025.11.07

Cel był taki. Stworzyć auto elektryczne aby zawojowało rynek. Miało być niczym Volkswagen Garbus w dzisiejszej rzeczywistości. Czy to się niemieckiemu koncertowi udało?
Fiat Tipo - Jednak...
kalendarz 03/11 2025

Fiat Tipo - Jednak...

Wiadomości / News

2025.11.03

Obiecujący debiut, dobre wyniki sprzedaży i…
Najnowsze artykuły:
Warsaw Motor Show 2025

Warsaw Motor Show 2025

Wiadomości / News

2025.11.14

W najbliższy weekend odbędą się już po raz ósmy jedne z największych targów motoryzacyjnych w Polsce.
Witek Kupczyński Mistrzem Świata FIM MotoMini

Witek Kupczyński Mistrzem Świata FIM MotoMini

Wiadomości / Moto sport

2025.11.13

Jan Babiarz brązowym medalistą.
Audi R26 Concept - W drodze do F1

Audi R26 Concept - W drodze do F1

Prezentacje / Concept Cars

2025.11.13

Debiutant w Formule 1 ale z ambitnymi planami.