Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Dacia Duster 1,0 TCe LPG 100 KM 5MT – Alternatywa
kalendarz 13/10 2021

Dacia Duster 1,0 TCe LPG 100 KM 5MT – Alternatywa

Testy / Testy / Dacia

Od debiutu w 2010 roku to jeden z najchętniej kupowanych SUV-ów w Polsce. W 2017 roku na rynku pojawiła się II generacja Dacii Duster. W ubiegłym roku do oferty wszedł nowy motor: trzycylindrowy 1,0 TCe. W opcji, ma fabryczną instalację LPG. Ale, zanim o silniku słów kilka o całej reszcie. A jest o czym…

Dacia Duster to SUV budżetowy. Najtańszy, pomimo lekkiego wzrostu ceny. Ale budżetowy wcale nie musi oznaczać, że dziadowski. I w kokpicie Dustera w zasadzie klasycznej budżetowości nie poczujemy. Jasne, deska rozdzielcza nie jest stylistycznym majstersztykiem. Wygląda skromnie, ale niektóre detale są takie same jak te z Renault Clio i Captura.

Sam infotainment przeszedł rewolucję. Dzięki temu na pokładzie mamy Apple car Play i Android Auto. Obsługa jest prosta a system multimedialny ma czytelne menu. Warto dodać, że ekran sprawnie reaguje na dotyk. Zresztą, cały kokpit został ułożony logicznie i ergonomicznie. Całość wykończono materiałami przyzwoitej jakości. Ale, absolutnie nie jest to tania chińszczyzna. Poza tym, wszystko zmontowano nad wyraz solidnie. 

Pojemność wnętrza nie zmieniła się
Duster jest dla czterech osób lub awaryjnie, dla pięciu. Miejsca z przodu jest sporo. Z tyłu, brakuje go nieco dla nóg. Szczególnie przy kierowcy o ponadstandardowym wzroście. Z kolei na brak przestrzeni bagażowej nie możemy narzekać. 445 litrów lub 1478 po położeniu oparcia to całkiem sporo. Jedyna wada to próg, który powstaje po położeniu tylnej kanapy. 

Słów kilka o nowej jednostce napędowej. Oczywiście, ma ona wszystkie wady i zalety silnika trzycylindrowego. Mnie zasadniczo irytuje tylko jedno – wibracje, które via układ kierowniczy przenikają do kokpitu. Ale, można z tym żyć. I chyba tylko Honda poradziła sobie z kulturą pracy trzycylindrowego silnika. Nowy motor dzięki turbodoładowaniu jest bardziej dynamiczny. Za to rozwija o 14 KM mniej niż poprzednik. Duster z turbiną nie jest już tak ospały. Ma zdecydowanie lepszy zryw. Chętniej wchodzi na obroty na niższych biegach. Gwoli informacji muszę zaznaczyć, że tak zwaną turbodziurę czuć wyraźnie. 

Za to moment zmiany paliwa zasilającego jednostkę jest niewyczuwalny. Standardowo, Duster odpala na benzynie. Kiedy silnik złapie temperaturę, komputer samoistnie przełącza na zasilanie gazem. Ale, układu oszukać się nie da. Dopóki temperatura silnika będzie zbyt niska paliwa nie zmienimy, a na przełączniku będzie błyskać żółta kontrolka. Kiedy skończy się gaz auto dźwiękiem zasygnalizuje opróżnienie butli i przejdzie na zasilanie benzyną.

Ekonomicznie, nie ma tragedii
W mieście Duster zadowalał się 7,5 litrami benzyny lub 9,5 kg gazu. Na drodze ekspresówce zużycie wyniosło 5,7 litrów benzyny lub 7,2 kg gazu. Średnia z tygodniowego testu to 5,9 benzyny lub 8,8 kg gazu. Producent zastosował w aucie skrzynię o pięciu przełożeniach. Wiążę się to z pewnymi ograniczeniami.  Zasadniczo, żeby było dynamicznie trzeba pamiętać o obrotach. A to niestety skutkuje nieco większym zużyciem paliwa i mniejszym komfortem akustycznym. Szóstki brakuje też w trasie. I to bardzo. Szóstka uspokoiłaby prace silnika. A i spalanie byłoby mniejsze. 

Zawieszenie Dustera jest zaskakująco miękkie. Zaryzykowałbym twierdzenie, że wręcz komfortowe. Zarówno w mieście jak i w trasie sprawdza się bardzo dobrze. Dzięki 21 centymetrowemu prześwitowi samochód bez problemów szturmuje krawężniki a zjeżdżając z nich nie dobija podwoziem. Jasne, że i poza asfaltem Duster pojedzie. Pamiętać wszak trzeba, że wersja z LPG nie ma napędu AWD.

Układ kierowniczy ma bardzo mocne wspomaganie. Jasne, że nie wszystkim to odpowiada. Ale w tandemie z miękkim zawieszaniem autem można bardzo wygodnie „płynąć” w trasie. Do tego, nie musimy obawiać się o „słaniające” się w zakrętach wysokie nadwozie. Owszem, jest miękko, ale bez przesady…

Jednego wszak w dacii Duster brakuje. Komfortu akustycznego. Po przekroczeniu 100 km/h w kabinie jest głośno. Kiedy jedziemy autostradą, robi się wprost nieznośnie głośno. Szkoda, bo kilka kawałków maty wygłuszającej za kilka Euro bardzo by pomogło. 

Dacia Duster? O nie, nie jest ideałem. Ale ma kilka atutów. Świetny stosunek ceny do jakości, tania instalacja gazowa i całkiem zadowalająca trakcja. Samochód jest prosty, ale zapewnia w miarę komfortowe przemieszczanie się z punktu A do B. Ergo, nie żartujmy głupio bo to naprawdę przyzwoity samochód za przyzwoitą cenne. I jeśli żartuje sobie z niej ktoś kto ma auto za pół miliona - to nie ma klasy. A jeśli ktoś, kto jeździ 20 letnim Paseratim w tedeiku, jest….  
MOTOTRENDY.PL

Zalety auta:
- uczciwa cena
- przestrzeń w kabinie

Wady auta:
- spalanie
- brak 6. biegu
- brak komfortu akustycznego

Podstawowe dane techniczne Dacia Duster 1,0 TCe LPG 100 KM 5MT:
Wymiary (d/s/w/r o): 4341/1804/1626/2674 mm
Silnik: benzynowy/LPG 999 cm3
Moc maksymalna: 100 KM przy 5000 obrotów
Maksymalny moment obrotowy:170Nm przy 2000 obrotów
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna 5 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 13,0 s
Prędkość maksymalna: 174 km/h
Deklarowane średnie zużycie paliwa: 5,0 l
Pojemność bagażnika: 445/1478 l


Tagi:
Dacia Duster 1, 0 TCe LPG 100 KM 5MT, Dacia Duster 1, 0 TCe LPG 100 KM, Dacia Duster 1, 0 TCe LPG, Dacia Duster 1, 0 TCe, Dacia Duster, test Dacia Duster 1, 0 TCe LPG 100 KM 5MT, test Dacia Duster 1, 0 TCe LPG 100 KM, test Dacia Duster 1, 0 TCe LPG, test Dacia Duster 1, 0 TCe, test Dacia Duster, Dacia Duster LPG

Zobacz podobne artykuły:

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem
kalendarz 28/11 2022

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Testy / Testy

2022.11.28

Auta z silnikiem wysokoprężnym wymierają. Także SUV-y. Jednak dla osób ceniących takie auta mamy rozwiązanie. Jest nim napędzany silnikiem wysokoprężnym Renault Koleos.
Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?
kalendarz 23/11 2022

Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Testy / Testy

2022.11.23

Duster pojawił się na rynku w 2010 roku. Rumuński SUV z francuskim silnikiem od Renault i sporą dawką japońskiej technologii od Nissana szybko zawojował rynki.
Skoda Octavia Combi Scout 2,0 TDI 150 KM DSG7 4x4  - Nie musisz wybierać SUV-a
kalendarz 19/11 2022

Skoda Octavia Combi Scout 2,0 TDI 150 KM DSG7 4x4  - Nie musisz wybierać SUV-a

Testy / Testy

2022.11.19

Potrzebujesz auta, którym możesz bez obaw udać się w gorszy teren, a nie lubisz przy tym SUV-ów? Mamy dla Ciebie rozwiązanie. Jest nią Skoda Ovtavia Combi Scout.
Najnowsze artykuły:
Kia Stinger - pożegnanie

Kia Stinger - pożegnanie

Wiadomości / News

2023.01.14

Kia zakończy produkcję Stingera limitowaną edycją.
GDDKiA w 2023 r. odda blisko 260 km dróg

GDDKiA w 2023 r. odda blisko 260 km dróg

Wiadomości / News

2023.01.04

W tym roku zostanie przekroczony próg 5000 km dróg szybkiego ruchu.
 Sportowy brand Mercedesa notuje rekordowe wyniki sprzedaży

Sportowy brand Mercedesa notuje rekordowe wyniki sprzedaży

Wiadomości / Gorące tematy

2022.12.30

Elektryfikacja dużą szansą dla tego segmentu rynku.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.