Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Autopilot w Volvo za 2 lata
kalendarz 04/03 2015

Autopilot w Volvo za 2 lata

Warsztat / Technika / Volvo

Volvo zdradza nowe szczegóły dotyczące autonomicznego systemu.

Przypomnijmy, że szwedzka marka pracuje nad tym rozwiązaniem od ponad dwóch lat. Zgodnie z zapowiedziami, w 2017 r. na ulicach Goeteborga w ruchu drogowym pojawi się 100 specjalnie przygotowanych egzemplarzy Volvo XC90 wyposażonych w system Drive Me. Dzięki temu rozwiązaniu przypominającymi autopilota, możliwe będzie poruszanie się po wybranych odcinkach dróg bez udziału kierowcy.

System Drive Me zaprojektowano jako kolejny krok mający na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa oferowanego przez Volvo. System będzie łączył funkcjonalność dotychczasowych rozwiązań stosowanych w autach tej marki integrując je w jedną technologię zapewniającą bezpieczeństwo podróży.

„Wyprodukowanie auta, które będzie w stanie bez udziału kierowcy pokonać kilkaset kilometrów drogi na zamkniętym obiekcie, takim jak np. tor nie stanowi dziś większego problemu”- powiedział odpowiedzialny za projekt Dr Peter Mertens, Senior Vice President działu badań i rozwoju Volvo Car Group. „Inni producenci samochodów pokazują tego typu projekty, ale to Volvo kładzie główny nacisk na aspekt praktyczny – jazdę w normalnym ruchu drogowym”. Goeteborg wybrano, jako pierwsze miasto na świecie, w którym w 2017 r. to nowatorskie rozwiązanie zostanie oddane do użytku. Obecnie Volvo dysponuje jeżdżącymi prototypami autonomicznych aut, które poruszają się wraz z innymi samochodami w rzeczywistym ruchu miejskim.

Jak zapewnia producent, Drive Me ma zrewolucjonizować podróżowanie samochodem. Ważnym momentem będzie uruchomienie sieci autonomicznych aut. Istotne jest właściwe zgranie działania sieci czujników, technologii odpowiedzialnych za hamowanie oraz skręcanie pojazdu, a także systemu pozycjonowania auta w przestrzeni. Zdaniem zespołu projektowego najwięcej czasu tracimy w korkach na dojazdy do pracy. W przyszłości, kierowca będzie mógł wybrać pomiędzy aktywną jazdą, a trybem jazdy samodzielnej na wybranych odcinkach drogi. Dzięki temu czas, który do tej pory kierowca musiał poświęcić na prowadzenie auta, będzie mógł wykorzystać inaczej, wedle własnych potrzeb np. czytając książkę, czy korzystając z systemów rozrywki znajdujących się w samochodzie. W pilotażowej serii samochodów Volvo XC90 możliwe będzie uruchomienie trybu jazdy autonomicznej na wybranych odcinkach dróg, których używa większość mieszkańców Goeteborga podczas codziennych dojazdów do pracy. Funkcję uruchamia się podobnie jak tempomat – jednym przyciskiem na kierownicy.

Projektanci nowego systemu Volvo zwracają uwagę, że zaprojektowanie samochodu, który jeździ samodzielnie, to połowa sukcesu. Szwedzcy inżynierowie analizują, jak tego rodzaju samochody przyjmą kierowcy, ponieważ jeżdżenie autonomiczne wymaga diametralnej zmiany przyzwyczajeń i zaufania do samochodu. Jak sami przyznają, nie są pewni, czy starsi kierowcy dadzą się przekonać do samochodów, które same się poruszają.

Dla osiągnięcia najwyższego stopnia sprawności i bezawaryjności systemu, wykorzystano technikę podobną do tych, stosowaną w samolotach pasażerskich, która na bieżąco kontroluje działanie systemu i reaguje dezaktywując go w przypadku, gdy jeden z jego elementów przestanie właściwie funkcjonować lub warunki atmosferyczne będą uniemożliwiały autonomiczną jazdę. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy droga jest całkowicie zaśnieżona i kamery nie są w stanie odczytać położenia elementów jezdni, a także przy dużych opadach deszczu, śniegu lub w przypadku mgły.

Za prawidłowe działanie systemu odpowiadać będą radary, kamery, czujniki laserowe i ultradźwiękowe, wzbogacone o dane GPS, które posłużą do opracowania cyfrowej mapy 3D, na bieżąco aktualizowanej.

Projekt Drive Me jest częścią planu Volvo zakładającego, że do 2020 r. poziom bezpieczeństwa tych aut będzie na tyle wysoki, że zostaną wyeliminowane wypadki śmiertelne. Kluczowym środkiem do tego celu jest opracowanie systemu autonomicznej jazdy samochodów, które komunikują się między sobą./oprac. ns/
 

Zobacz podobne artykuły:

Honda pracuje nad wodorem 
kalendarz 29/01 2024

Honda pracuje nad wodorem 

Warsztat / Technika

2024.01.29

Honda dąży do osiągnięcia w roku 2050 neutralności węglowej wszystkich produktów i działań korporacyjnych, w które jest zaangażowana.
Miarodajna metoda na obliczenie spalania paliwa w samochodzie
kalendarz 29/01 2024

Miarodajna metoda na obliczenie spalania paliwa w samochodzie

Warsztat / Porady

2024.01.29

Obliczanie zużycie paliwa.
Optymalizacja opony względem felgi jest bardzo ważna podczas wyważania
kalendarz 29/01 2024

Optymalizacja opony względem felgi jest bardzo ważna podczas wyważania

Warsztat / Porady

2024.01.29

Optymalizacja opony względem felgi jest bardzo ważna podczas wyważania.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych
"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024

"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024

Wiadomości / News

2024.03.28

Honda będzie główną atrakcją imprezy "Garden of Ideas" organizowanej przez Vanity Fair Italia podczas Milan Design Week w dniach 16-21 kwietnia.
Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu

Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu

Bezpieczeństwo

2024.03.27

Ponad 8,5 tys. zatrzymanych w ferie.