
Automaty górą, Toyota wygrywa z Oplem
Chińskie auta zyskują zaufanie Polaków.
Jakie auta królowały w wyszukiwaniach Polaków w 2024 roku? Które marki znalazły się na podium, a jakie trendy mogą zaskoczyć? Najnowszy raport OTOMOTO pokazuje zmieniający się krajobraz polskiej motoryzacji. Po raz pierwszy na rynku samochodów używanych popularniejsze od manuali stały się automaty, a Toyota wyprzedziła Opla. Pewne aspekty pozostają jednak bez zmian: rośnie zainteresowanie hybrydami i SUV-ami, na rynku wtórnym nadal królują sprawdzone modele niemieckie i japońskie. Chińskie marki coraz śmielej wkraczają na nasz rynek i kuszą atrakcyjnymi cenami. Co jeszcze wydarzyło się w motoryzacyjnym świecie?
Rok 2024 wyraźnie pokazał, że Polacy nie boją się kupować aut z drugiej ręki - ogólna liczba rejestracji wzrosła aż o 26 proc. W dużej mierze to indywidualni klienci decydowali się na zakup pojazdów z rynku wtórnego - zaobserwowano 28 proc. wzrostu. Firmy wybierały głównie auta w wieku 5-10 lat (41 proc.), natomiast osoby prywatne postawiły przede wszystkim na starsze auta, ponad 10-cio letnie, które stanowiły aż 73 proc. wszystkich rejestracji.
Zmiany w cenach i zainteresowaniach kupujących
Po raz pierwszy od dłuższego czasu można było zauważyć niewielki spadek średniej ceny młodych aut używanych (1-2 lata). Mimo tego, auta w cenie do 50 tys. zł ciągle dominowały i stanowiły lwią część ofert – 61 proc. Jednocześnie coraz więcej osób kierowało swoje zainteresowania ku pojazdom w przedziale 100-150 tys. zł, co pokazuje, że Polacy chętniej myślą o inwestycjach w auta z wyższej półki.
W rankingu aut używanych niezmiennie królują marki zza naszej zachodniej granicy, a Volkswagen Golf po kilku latach powrócił na podium wyszukiwań. Zaszczytne miejsce lidera zajęło BMW Serii 3, tuż za nim uplasowało się Audi A4. Co się zmieniło? Jeśli spojrzymy na ulubione marki Polaków, Toyota - po raz pierwszy od dekady - wyprzedziła Opla.
W 2024 r. kierowcy poszukujący samochodów używanych coraz chętniej spoglądali za ocean - wzrosło zainteresowanie pojazdami z USA i Kanady. Po raz pierwszy w historii raportu przewagę nad manualnymi skrzyniami biegów zyskały automaty. Nadal zdecydowana większość wyszukiwanych aut na rynku wtórnym - ponad 95 proc. - to modele spalinowe. Największą uwagę kupujących przyciągały auta w wieku 5-6 lat. Czarny kolor lakieru powoli wychodzi z mody - coraz więcej osób szuka białych samochodów.
Jeśli nowe auto to szary SUV w automacie
Podobnie jak w ubiegłym roku liderem pośród pojazdów nowych jest Cupra Formentor. Duży skok w rankingu odnotowała uplasowana na 2. miejscu Škoda Superb, która w poprzedniej edycji raportu zajmowała 7. miejsce.
Co drugie wyświetlenie ogłoszenia na OTOMOTO dotyczyło segmentu SUV-ów. Kierowcy zdecydowanie stawiają na automatyczne skrzynie biegów - prawie 84 proc. wyświetlonych ofert dotyczyło takich modeli. Zainteresowanie tradycyjnymi silnikami spalinowymi co prawda spada, ale nie rośnie popularność aut elektrycznych. Wyraźnie w górę idą natomiast hybrydy, zarówno klasyczne, jak i plug-in. Wśród preferencji dotyczących kolorów nowych aut dominują szarość i czerń.
W ubiegłym roku znacznie wzrosła liczba ofert samochodów nowych z przedziału cenowego 100-200 tys. złotych (43 proc. wszystkich wyświetleń). Jednocześnie spadła liczba ogłoszeń pojazdów za mniej, niż 100 tys. złotych.
Ubiegły rok był kolejnym, rekordowym pod względem udziału pojazdów z segmentu premium w rejestracjach samochodów. Jego udział w rejestracjach nowych samochodów osobowych to już 23,5 proc. - wzrost o 18 proc. w porównaniu do 2023. Blisko 3 proc. wyświetleń dotyczyło samochodów za ponad 1 milion zł.
Elektromobilność w odwrocie, hybrydy zyskują popularność
Na rynku nowych aut zauważalny jest spadek zainteresowania samochodami elektrycznymi. Zamiast nich, coraz więcej osób wybiera hybrydy - zarówno te klasyczne, jak i plug-in. Można to uznać za m.in. efekt czasowego zawieszenia programu „Mój Elektryk” oraz braku dopłat do używanych elektryków.
Polacy zainteresowani autami nowymi coraz częściej decydowali się na zakup chińskich marek. Według danych CEPiK, w 2024 r. zarejestrowano w Polsce więcej nowych modeli MG, niż Citroëna, czy Seata. Łączna liczba rejestracji samochodów chińskich producentów w Polsce przekroczyła 10 tys. Ta tendencja widoczna jest na także na OTOMOTO. W 2024 r. na platformie wystawiono ponad 2,5 tysiąca ofert z samochodami z Dalekiego Wschodu, większość z silnikami benzynowymi. Największą dynamikę możemy zobaczyć jednak wśród chińskich pojazdów elektrycznych. Liczba ich ofert (nowych i używanych) wzrosła rok do roku o 1540 proc.
źródło: OTOMOTO/PAP
Zobacz podobne artykuły:
Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek
Wiadomości / Gorące tematy
2025.04.28
Zmieniające się oczekiwania kupujących napędzają transformację w Polsce
Wiadomości / Gorące tematy
2025.04.21
Rejestracja samochodu za granicą
Wiadomości / Gorące tematy
2025.04.14
Dacia Bigster z LPG - już jest
Wiadomości / News
2025.04.30
65 proc. pijących kierowców błędnie ocenia swoją trzeźwość
Bezpieczeństwo
2025.04.30
Jak poprawić proces wypalanie się filtra DPF?
Warsztat / Porady
2025.04.30