Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Audi 80 zadebiutowało 50 lat temu
kalendarz 02/07 2022

Audi 80 zadebiutowało 50 lat temu

Ciekawostki / Audi

W 1972 r. pojawiło się Audi 80 od razu otrzymując tytuł „Car of the Year – Samochodem Roku”.

Pierwsze Audi 80, z wewnętrznym symbolem modelowym "B1", w założeniu miało być „nowoczesnym, ale nie modnym”, niezawodnym samochodem rodzinnym. W tej kwestii ówczesny szef działu rozwoju technicznego Audi Ludwig Kraus oraz Volkswagen AG, nowa spółka-matka, doszli do porozumienia jeszcze pod koniec lat ‘60. I tu, podobnie jak w przypadku konstrukcji samochodów wyścigowych, Ludwig Kraus zlecił swoim pracownikom sprawdzenie każdej części pod kątem możliwości zmniejszenia masy bez uszczerbku dla trwałej jakości, solidności i wytrzymałości. Wyjątkowo lekkie Audi 80, które weszło do produkcji dokładnie 50 lat temu, zachwyciło klientów sportowymi właściwościami jezdnymi i niskim zużyciem paliwa, co sprawia, że na początku kryzysu naftowego w 1973 r. jest to właściwy samochód we właściwym czasie. Jeszcze w tym samym roku Audi 80 zdobywa tytuł „Car of the Year - Samochodu Roku”, a także uznanie międzynarodowej prasy branżowej.

Projektant Hartmut Warkuss współtwórca stylu pierwszego Audi 80, stworzył zupełnie nowy, odpowiadający duchowi lat ’70 styl i wygląd samochodu. W 1976 r. Warkuss awansował na szefa działu stylistyki Audi, zostawiając trwały ślad w projektowaniu kilku generacji Audi serii B, C i D. Do przełomu lat 1994/95, z taśm produkcyjnych zjechały cztery generacje Audi 80 - od B1 do B4. Wtedy właśnie ten zasłużony model został zastąpiony przez Audi A4, znane wewnętrznie jako B5. Wraz z nim, Audi wprowadza nową nomenklaturę dla swoich samochodów. Audi A4 doczekało się już piątej generacji; model B9 jest dostępny jako limuzyna i kombi (Avant), jako wersje S i RS oraz jako Audi A5 w wariantach coupé, sportback i kabriolet.

1972–1978: Audi 80 B1 – założyciel nowego segmentu pojazdów

Audi 80 świętowało swoją światową premierę w roku, w którym w Monachium odbywały się Letnie Igrzyska Olimpijskie. W lipcu 1972 r. marka z Ingolstadt zaprezentowała samochód mediom, a we wrześniu - już po Olimpiadzie - dealerom. Model B1 zapoczątkował nowy segment rynku: „kompaktowy sedan”, w skrócie seria B. Ten nowo opracowany samochód średniej wielkości uzupełnił ówczesną gamę modelową Audi. Technika zastosowana w tym modelu wprowadziła wiele nowych rozwiązań, które później trafiły także do innych pojazdów Grupy Volkswagen.

Lekka konstrukcja i inne innowacje techniczne

Dwudrzwiowy model w wersji bazowej ważył tylko 835 kg. Rygorystycznie przestrzegana zasada lekkiej konstrukcji to jeden z wymogów postawionych przez szefa działu rozwoju technicznego Ludwiga Krausa. Rozstaw osi wynoszący 2,47 metra i długość 4,18 m sprawiły, że Audi 80 było bardzo dobrze wyważoną kompaktową limuzyną. Inżynier zajmujący się konstrukcją zawieszenia Detlef Banholzer, po raz pierwszy w europejskim, produkowanym seryjnie samochodzie zastosował ujemny promień skrętu kierownicy - rozwiązanie, które znacznie poprawia stabilność podczas hamowania. Dzięki ukośnemu układowi hydraulicznego układu hamulcowego, Audi postawiło bezpieczeństwo pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego na pierwszym miejscu. Tylne zawieszenie to skrętna oś z amortyzatorami sprężynowymi. Przednie koła to konstrukcja McPhersona z wahaczami. Silnik Audi 80 umieszczono wzdłużnie przed napędzaną przednią osią, a 4-biegowa przekładnia za nią. W momencie wprowadzenia na rynek dostępne były cztery silniki o poj. od 1.3 do 1.6 l. i mocy od 55 do 100 KM. Cechą charakterystyczną tego 4-cylindrowego silnika o prostej konstrukcji było sterowanie zaworami za pomocą wałka rozrządu z paskiem zębatym i bezobsługowymi popychaczami hydraulicznymi. Szef działu rozwoju technicznego Ludwig Kraus projektując 4-cylindrowy silnik OHC, wpadł na pomysł stworzenia serii modułowej. Opracowany przez inżyniera Franza Hauka i jego zespół silnik nosił wewnętrzną nazwę EA 827 i stał się najczęściej produkowanym silnikiem w Grupie VW.

„Car of the Year 1972” i prawdziwy hit sprzedaży

Dzięki nowej generacji silników OHC i wielu ciekawostkom technicznym, Audi 80 szybko osiąga sukces sprzedażowy firmy. Do końca produkcji latem 1978 r, z taśm montażowych zjechało ponad milion egzemplarzy wersji B1. Ponieważ moce produkcyjne zakładu w Ingolstadt wkrótce przestają wystarczać do zaspokojenia dużego popytu, do produkcji zostają zaangażowane zakłady Volkswagena w Wolfsburgu i w Emden.

Asso di Picche, czyli „as pik” - sportowe coupé zaprojektowane przez Giorgio Giugiaro i zbudowane przez firmę Karmann, już w 1973 r. pokazuje sportowy potencjał modelu B1. Audi 80 GT wchodzi do produkcji seryjnej w 1973 r, a w październiku 1975 r. zostaje zastąpione przez Audi 80 GTE: jego silnik ma moc 110 KM. Właściwości jezdne nowego topowego modelu zapowiadają dynamikę, jaką Audi wkrótce uwolni. W 1976 r. model B1 otrzymuje aktualizację, dzięki której sedan zyskuje duże, blokowe reflektory, co zbliża go wizualnie do nowej generacji Audi 100. Lekkie i oszczędne Audi 80 staje się bardzo popularne, zwłaszcza po kryzysie naftowym w 1973 r. Samochód staje się również hitem w USA, gdzie jest sprzedawany pod nazwą „Fox”.

Od początku produkcji do dziś, wyprodukowano ponad 12,5 mln egzemplarzy modeli serii od B1 do B9 (zarówno Audi 80, jak i Audi A4)./oprac. ns/

Foto: Audi


Tagi:
Audi, Audi 80, Audi 80 GTE, Audi A4, Giorgio Giugiaro

Zobacz podobne artykuły:

 Elektryzujący pokaz Kena Blocka
kalendarz 07/11 2022

Elektryzujący pokaz Kena Blocka

Wiadomości / Wydarzenia

2022.11.07

Amerykański drifter Ken Block za kierownicą Audi S1 Hoonitron w Las Vegas.
Porsche 911 GT3 RS z rekordem Nürburgringu
kalendarz 06/11 2022

Porsche 911 GT3 RS z rekordem Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2022.11.06

Nowe Porsche 911 GT3 RS pokonało 20,8-kilometrową północną pętlę toru Nürburgring w czasie 6:49,328 minut.
Audi pozostaje partnerem FIS
kalendarz 30/10 2022

Audi pozostaje partnerem FIS

Wiadomości / News

2022.10.30

Audi przedłuża partnerstwo z Międzynarodową Federacją Narciarską – FIS o kolejne cztery lata.
Najnowsze artykuły:
Grupa Auto-Wimar Warszawa – prosta odpowiedź na oczekiwania klientów 

Grupa Auto-Wimar Warszawa – prosta odpowiedź na oczekiwania klientów 

Wiadomości / Prezentacje

2022.12.08

W dobie kryzysu gospodarczego każda decyzja o zakupie auta powinna być staranne przemyślana. 
Nissan na pięć gwiazdek

Nissan na pięć gwiazdek

Wiadomości / News

2022.11.30

Po ostatnim cyklu testów bezpieczeństwa pojazdów organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki dla najnowszych modeli, które dołączyły do gamy zelektryfikowanych Nissanów. W 100% elektryczny crossover ARIYA oraz SUV X-Trail e-POW...
Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Testy / Testy

2022.11.28

Auta z silnikiem wysokoprężnym wymierają. Także SUV-y. Jednak dla osób ceniących takie auta mamy rozwiązanie. Jest nim napędzany silnikiem wysokoprężnym Renault Koleos.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.