Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
40 lat Citroëna 2CV Charleston
kalendarz 25/12 2020

40 lat Citroëna 2CV Charleston

Ciekawostki / Citroen

Wersja specjalna Charleston, wyprodukowana w liczbie 8000 sztuk, odniosła tak wielki sukces, że w lipcu 1981 r. weszła na stałe do gamy i była oferowana aż do zakończenia produkcji 2CV.

W październiku 1980 r. podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, Citroën zaprezentował model 2CV 6 Charleston. Samochód kosztował 24 800 franków. Jak podano w opublikowanym wówczas komunikacie prasowym: „aby zadowolić purystów 2CV, przednie reflektory są okrągłe i zostały umieszczone w czerwonej obudowie”. Z szykownym, a zarazem ekstrawaganckim stylem, 2CV 6 Charleston reprezentował najwyższy poziom wykończenia oraz największą moc wśród wszystkich wersji tego modelu. Po wersji 2CV Spot z 1976 r, 2CV 6 Charleston otworzył nowy rozdział serii specjalnych.

Chociaż jego wykończenie zostało zapożyczone z modelu Club, 2CV 6 Charleston wyróżniał się specjalną tapicerką i okrągłymi przednimi światłami, zaprojektowanymi na wzór reflektorów modelu 2CV Spécial.

W kolejnym roku, w lipcu 1981, seria limitowana stała się tak popularna, że przestano ograniczać jej produkcję: od tego momentu wersja masowo produkowana w zakładzie w Levallois weszła na stałe do gamy Citroëna. Wersja wielkoseryjna różniła się od edycji limitowanej chromowanymi przednimi reflektorami i szarą tapicerką z motywem rombów.

Produkcja była kontynuowana w 1988 r. w zakładzie Mangualde w Portugalii. Modele produkowane w tym zakładzie można łatwo rozpoznać po oknach, na których umieszczona jest nazwa hiszpańskiego producenta szkła „Covina”.

27 lipca 1990 r. o godz. 16:30, ostatni 2CV opuścił linię produkcyjną zakładu Mangualde. Był to model 2CV 6 Charleston w kolorach Szary Nocturne i Szary Cormoran. To 5 114 969. i jednocześnie ostatni wyprodukowany egzemplarz 2CV.

2CV nadal jest ikoną motoryzacji i ulubieńcem wielu kolekcjonerów z całego świata. Charleston przyczynił się do sukcesu modelu przez ostatnie 10 lat produkcji. Obecnie, nadająca się do jazdy wersja w dobrym stanie 2CV Charleston jest wyceniana na 14 500 euro w oryginalnej serii limitowanej, a wersja katalogowa na 10 500 euro.

2CV 6 Charleston wyróżnia się dwukolorowym nadwoziem, którego kolory oddziela zaokrąglona linia, odwołuje się do linii oryginalnego prototypu 2CV z 1939 r. W Charlestonach w serii limitowanej obudowy przednich świateł były w kolorze Czerwony Delage. W masowo produkowanych modelach obudowy były chromowane. Zderzaki polakierowano na metaliczny szary, a kwadratowa naklejka z nazwą modelu znajdowała się na klapie bagażnika. Panele boczne zostały wyposażone w chromowane listwy. Zapożyczone z Dyane kołpaki również były chromowane. Deska rozdzielcza przypomina wykończenie znane z 2CV 6 Club. Zastosowano tu duży prędkościomierz i prostokątne przyciski do uruchamiania wycieraczek, świateł awaryjnych oraz kontrolkę płynu hamulcowego. Jednoramienna kierownica to również element wyposażenia stosowany w wysokiej klasy modelach 2CV od 1976 r. W samochodzie zamontowano dwie osłony przeciwsłoneczne. Osłona po stronie pasażera ma wbudowane lusterko. Za nimi znajdują się dwa małe zaczepy pozwalające odblokować dach kabrioletu i otworzyć go od wewnątrz.

Drzwi od wewnątrz są pokryte szarym materiałem, a czarny plastikowy panel z przetłoczeniem na uchwyt do otwierania drzwi, który jednocześnie maskuje zamek, otacza klamkę, aby ułatwić zamykanie drzwi samochodu. Edycja limitowana 2CV 6 Charleston jest wykończona tapicerką w pepitkę, a wersje produkowane masowo wykończono szarą tapicerką ze wzorem w kształcie rombów.

W przeciwieństwie do 2CV 6 Club i Spécial, w tej wersji niedostępne było sprzęgło odśrodkowe. Od dnia premiery, przez cały cykl życia modelu, silnik 2CV 6 Charleston nie został poddany żadnym istotnym zmianom. Samochód był oferowany z silnikiem A06/635 o mocy 29 KM DIN przy momencie obrotowym 5750 obr./min. Te osiągi udało się uzyskać poprzez dodanie w 1978 r. dwugardzielowego gaźnika Solex 26/35 CSIC. Poza tym montowany w samochodach od 1970 r. silnik o pojemności 602 cm3 miał właściwie niezmienioną specyfikację. Przednie zawieszenie było sprzężone z kołami tylnymi za pomocą sprężyn śrubowych. Hamulce bębnowe z przodu i z tyłu miały jednoobwodową pompę hamulcową.

Zabytkowy 2CV może poszczycić się tym, że we Francji i niektórych krajach europejskich został wprowadzony w 10 seriach specjalnych:

Francja:

1976: 2CV Spot
1980: 2CV Charleston
1981: 2CV 007 James Bond
1983 i 1984: 2CV France 3
1985 i 1986: 2CV Dolly
1986: 2CV Cocorico

Hiszpania:

1982: 2CV Marcatelo

Niemcy i Szwajcaria:

1985: 2CV Ente Grün

Anglia:

1987: 2CV Bamboo

Belgia:

1988: 2CV Perrier

W 2008 r, z okazji 60-lecia premiery 2CV, została wprowadzona seria limitowana Charleston oparta na innym modelu z gamy Citroëna, który również był kabrioletem: C3 Pluriel Charleston w tym samym kolorze nadwozia./oprac. ns/

źródło: Citroën


Tagi:
Citroën, Citroën 2CV, Citroën 2CV Charleston

Zobacz podobne artykuły:

Lexus GS 300 z teledysku rapera
kalendarz 01/12 2023

Lexus GS 300 z teledysku rapera

Wiadomości / Ciekawostki

2023.12.01

W nowojorskiej Brooklyn Public Library zorganizowano wystawę The Book of HOV poświęconą twórczości rapera JAY-Z, jednej z największych ikon w historii hip hopu.
 Ford Transtit Supervan - Super mocny
kalendarz 07/11 2023

Ford Transtit Supervan - Super mocny

Wiadomości / Ciekawostki

2023.11.07

Jego wygląd robi wrażenie i zdradza, że nie jest to zwykły dostawczak.
Ponad 1000 km na jednym zbiorniku paliwa
kalendarz 31/10 2023

Ponad 1000 km na jednym zbiorniku paliwa

Wiadomości / News

2023.10.31

Uczestnicy wyzwania Nissana przejechali samochodami Qashqai e‑POWER Black Edition ponad 1000 kilometrów drogami Sardynii na jednym zbiorniku paliw.
Najnowsze artykuły:
Suzuki Swift 2024 – Przed premierą

Suzuki Swift 2024 – Przed premierą

Prezentacje / Nowości

2023.12.07

Przedsmak nowego Swifta Suzuki dało podczas niedawnej wystawy w Tokio, prezentując model jeszcze jako „concept”. Teraz ujawniono wersję produkcyjną, która wygląda praktycznie tak samo.
 Wymiana przedniej szyby w McLarenie F1 kosztuje…

Wymiana przedniej szyby w McLarenie F1 kosztuje…

Wiadomości / News

2023.12.07

… więcej niż nowa Toyota Prius.
Ostatni drift Kena Blocka

Ostatni drift Kena Blocka

Wiadomości / News

2023.12.07

Hołd dla legendy driftu, która zmarła w styczniu br.