Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
35 lat Supry
kalendarz 01/10 2021

35 lat Supry

Ciekawostki / Toyota

Sześciocylindrowy silnik z przodu, napęd na tył i nadwozie typu coupe - to elementy charakterystyczne jednego ze słynnych sportowych aut Toyoty.

W tym roku model Supra świętuje swoje 35-lecie. Samochód doczekał się statusu kultowego. Obecnie dostępna jest piąta generacja - GR Supra.

Supra zrodziła się z modelu Celica, a od 1986 r. dostała oddzielną platformę. Model o oznaczeniu A70 szybko zyskał grono wiernych fanów na całym świecie. Mocne, sześciocylindrowe silniki, do tego napęd na tył oraz atrakcyjna stylizacja coupe stały się cechami tego modelu. Producent wprowadził do Supry nowoczesne rozwiązania, jak np. trzyobwodowy układ ABS. Jeszcze większym kultem otoczono jego następcę, model A80, który zadebiutował w 1993 r. Legendarny stał się silnik o oznaczeniu 2JZ. Uwagę zwracała ciekawa stylistyka, a aspiracje, by stać się prawdziwie sportowym autem podkreślało zastosowanie lekkich materiałów jak aluminium do konstrukcji auta. Specjaliści od tuningu zakochali się w tym aucie i często poddawali je modyfikacjom, długo po zakończonej w 2002 r. produkcji.

Supra przez lata była bazą dla samochodów sportowych. Rywalizowała w rajdach i wyścigach na całym świecie, a w latach 1995-1996 brała udział w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Supra A80 odnosiła też sukcesy w japońskiej serii JGTC, gdzie przyczyniła się do czterech tytułów mistrzowskich kierowców (1997, 2001, 2002, 2005) oraz dwóch w klasyfikacji zespołów (1997 i 1999). Przez lata była jednym z ulubionych aut drifterów na całym świecie.

W 2019 r. po niespełna dwóch dekadach przerwy, Toyota GR Supra powróciła do oferty Toyoty. Koncern pozostał wierny nadwoziu coupe oraz klasycznemu układowi z silnikiem z przodu oraz napędem na tył. Auto było pierwszym globalnym modelem, który powstał dzięki pracy inżynierów z Toyota Gazoo Racing. GR Supra zadebiutowała z trzylitrowym, sześciocylindrowym, turbodoładowanym silnikiem o mocy 340 KM i 500 Nm momentu obrotowego. Jednostkę napędową połączono z 8-biegową przekładnią automatyczną. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 sek. W 2020 r. do gamy dołączyła wersja z dwulitrowym silnikiem o mocy 258 KM i 400 Nm, a obie odmiany miały idealny balans pomiędzy precyzją prowadzenia oraz dobrą stabilnością. Było to możliwe dzięki tzw. “złotej proporcji”, czyli stosunkowi rozstawu kół do rozstawu osi, który w przypadku GR Supry wynosi dokładnie 1,55. To do tych wymiarów dopasowano pozostałe elementy auta.

Dla podkreślenia wyjątkowości Supry, Toyota zaczęła wprowadzać limitowane edycje. W 2019 r. w Europie dostępne były A90 Edition, która powstała w liczbie 90 sztuk dla pierwszych europejskich klientów. Wyróżniała się lakierem Matt Storm Grey, matowymi, 19-calowymi alufelgami i wnętrzem wykończonym czerwoną skórą. Fuji Speedway Edition wprowadzała do gamy wersję 2.0. Takich aut powstało 200, wyróżniały się z zewnątrz białym lakierem, czarnymi felgami i pomalowanymi na czerwono lusterkami. We wnętrzu znalazły się oznaczenia wersji, której nazwa nawiązuje do słynnego japońskiego toru wyścigowego, gdzie testowano GR Suprę. W 2021 r. GR Suprę można było zamówić w ograniczonej do zaledwie 90 sztuk wersji Jarama Racetrack Edition w wyjątkowym kolorze Horizon Blue.

GR Supra, podobnie jak jej poprzedniczki, to prawdziwie sportowy samochód. W Japonii auto ściga się w serii SuperGT, a w 2020 r. zadebiutowała GR Supra GT4. To produkowany w zakładach Toyota Gazoo Racing Europe w Kolonii samochód stworzony z myślą o kierowcach startujących w wyścigach klas GT. Model ten już ma na swoim koncie m.in. tytuł mistrzowski we Francji.

Wraz z premierą najnowszej generacji modelu GR Supra Toyota nie zapomniała o użytkownikach klasycznych wersji sportowego coupe. W ramach programu GR Heritage Parts Project specjaliści marki odtwarzają kolejne oryginalne części zamienne sprzed lat, a następnie je produkują i wprowadzają na rynek. Podzespoły są dostępne w Europie, Japonii, Ameryce Północnej i innych krajach, a lista elementów do Supry A70 oraz Supry A80 stale rośnie./oprac. ns/

Foto: Toyota


Tagi:
Toyota, Toyota Supra, Toyota GR Supra, Toyota Gazoo Racing

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
kalendarz 07/04 2024

Fiat Panda 4x4 – 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.07

W 1983 r. zadebiutowała Panda 4x4, która została sprzedana w liczbie 800 tys. sztuk.
Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
kalendarz 01/04 2024

Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.01

Trasa na Bliskim Wschodzie to trzecia długodystansowa podróż Vision EQXX na dystansie ponad 1000 km odbyta na jednym ładowaniu.
Najnowsze artykuły:
Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?

Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?

Wiadomości / Moto sport

2024.04.19

Zespół Toyoty będzie bronił prowadzenia w kategorii producentów podczas Rajdu Chorwacji.
 Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie

Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie

Wiadomości / News

2024.04.19

Do zdarzenia doszło w piątkowy poranek na warszawskim Mokotowie.
Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu

Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu

Wiadomości / News

2024.04.19

To efekt niebezpiecznej jazdy, na którą zdecydował się 40-letni mieszkaniec Sosnowca.