Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
35 lat Supry
kalendarz 01/10 2021

35 lat Supry

Ciekawostki / Toyota

Sześciocylindrowy silnik z przodu, napęd na tył i nadwozie typu coupe - to elementy charakterystyczne jednego ze słynnych sportowych aut Toyoty.

W tym roku model Supra świętuje swoje 35-lecie. Samochód doczekał się statusu kultowego. Obecnie dostępna jest piąta generacja - GR Supra.

Supra zrodziła się z modelu Celica, a od 1986 r. dostała oddzielną platformę. Model o oznaczeniu A70 szybko zyskał grono wiernych fanów na całym świecie. Mocne, sześciocylindrowe silniki, do tego napęd na tył oraz atrakcyjna stylizacja coupe stały się cechami tego modelu. Producent wprowadził do Supry nowoczesne rozwiązania, jak np. trzyobwodowy układ ABS. Jeszcze większym kultem otoczono jego następcę, model A80, który zadebiutował w 1993 r. Legendarny stał się silnik o oznaczeniu 2JZ. Uwagę zwracała ciekawa stylistyka, a aspiracje, by stać się prawdziwie sportowym autem podkreślało zastosowanie lekkich materiałów jak aluminium do konstrukcji auta. Specjaliści od tuningu zakochali się w tym aucie i często poddawali je modyfikacjom, długo po zakończonej w 2002 r. produkcji.

Supra przez lata była bazą dla samochodów sportowych. Rywalizowała w rajdach i wyścigach na całym świecie, a w latach 1995-1996 brała udział w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Supra A80 odnosiła też sukcesy w japońskiej serii JGTC, gdzie przyczyniła się do czterech tytułów mistrzowskich kierowców (1997, 2001, 2002, 2005) oraz dwóch w klasyfikacji zespołów (1997 i 1999). Przez lata była jednym z ulubionych aut drifterów na całym świecie.

W 2019 r. po niespełna dwóch dekadach przerwy, Toyota GR Supra powróciła do oferty Toyoty. Koncern pozostał wierny nadwoziu coupe oraz klasycznemu układowi z silnikiem z przodu oraz napędem na tył. Auto było pierwszym globalnym modelem, który powstał dzięki pracy inżynierów z Toyota Gazoo Racing. GR Supra zadebiutowała z trzylitrowym, sześciocylindrowym, turbodoładowanym silnikiem o mocy 340 KM i 500 Nm momentu obrotowego. Jednostkę napędową połączono z 8-biegową przekładnią automatyczną. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 sek. W 2020 r. do gamy dołączyła wersja z dwulitrowym silnikiem o mocy 258 KM i 400 Nm, a obie odmiany miały idealny balans pomiędzy precyzją prowadzenia oraz dobrą stabilnością. Było to możliwe dzięki tzw. “złotej proporcji”, czyli stosunkowi rozstawu kół do rozstawu osi, który w przypadku GR Supry wynosi dokładnie 1,55. To do tych wymiarów dopasowano pozostałe elementy auta.

Dla podkreślenia wyjątkowości Supry, Toyota zaczęła wprowadzać limitowane edycje. W 2019 r. w Europie dostępne były A90 Edition, która powstała w liczbie 90 sztuk dla pierwszych europejskich klientów. Wyróżniała się lakierem Matt Storm Grey, matowymi, 19-calowymi alufelgami i wnętrzem wykończonym czerwoną skórą. Fuji Speedway Edition wprowadzała do gamy wersję 2.0. Takich aut powstało 200, wyróżniały się z zewnątrz białym lakierem, czarnymi felgami i pomalowanymi na czerwono lusterkami. We wnętrzu znalazły się oznaczenia wersji, której nazwa nawiązuje do słynnego japońskiego toru wyścigowego, gdzie testowano GR Suprę. W 2021 r. GR Suprę można było zamówić w ograniczonej do zaledwie 90 sztuk wersji Jarama Racetrack Edition w wyjątkowym kolorze Horizon Blue.

GR Supra, podobnie jak jej poprzedniczki, to prawdziwie sportowy samochód. W Japonii auto ściga się w serii SuperGT, a w 2020 r. zadebiutowała GR Supra GT4. To produkowany w zakładach Toyota Gazoo Racing Europe w Kolonii samochód stworzony z myślą o kierowcach startujących w wyścigach klas GT. Model ten już ma na swoim koncie m.in. tytuł mistrzowski we Francji.

Wraz z premierą najnowszej generacji modelu GR Supra Toyota nie zapomniała o użytkownikach klasycznych wersji sportowego coupe. W ramach programu GR Heritage Parts Project specjaliści marki odtwarzają kolejne oryginalne części zamienne sprzed lat, a następnie je produkują i wprowadzają na rynek. Podzespoły są dostępne w Europie, Japonii, Ameryce Północnej i innych krajach, a lista elementów do Supry A70 oraz Supry A80 stale rośnie./oprac. ns/

Foto: Toyota


Tagi:
Toyota, Toyota Supra, Toyota GR Supra, Toyota Gazoo Racing

Zobacz podobne artykuły:

HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
kalendarz 11/01 2025

HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar

Warsztat / Technika

2025.01.11

Pojazd ten ma pokazać jak wydajne mogą być napędy alternatywne w ekstremalnych warunkach.
Volkswagen Polo świętuje 50 urodziny
kalendarz 10/01 2025

Volkswagen Polo świętuje 50 urodziny

Wiadomości / Ciekawostki

2025.01.10

Z ponad 20 mln sprzedanych egzemplarzy sześciu generacji, Polo stało się jednym z najbardziej znanych modeli w swojej klasie.
Najczęściej wyszukiwana marka motoryzacyjna...
kalendarz 08/01 2025

Najczęściej wyszukiwana marka motoryzacyjna...

Wiadomości / News

2025.01.08

Ranking tworzony jest od 2018 r, a szczegółowe dane dotyczą 155 państw.
Najnowsze artykuły:
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych

Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych

Wiadomości / Gorące tematy

2025.01.13

W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów.
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje

Porsche GT3, którego nikt nie kupuje

Wiadomości / News

2025.01.12

Samochód wyróżnia się grafiką będącą dziełem artysty Richarda Orlinskiego, ale...
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar

HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar

Warsztat / Technika

2025.01.11

Pojazd ten ma pokazać jak wydajne mogą być napędy alternatywne w ekstremalnych warunkach.