
20 lat Skody Fabia Combi
Skoda Fabia Combi obchodzi właśnie dwudzieste urodziny. Samochód zadebiutował w 2000 r. podczas wystawy w Paryżu.
Po premierze kilka miesięcy później model ten został obwołany w Czechach „Samochodem Roku 2001”. Do największych zalet auta zaliczano stylizację nadwozia, przestronne wnętrze i pojemny bagażnik.
Dotychczas czeska marka wyprodukowała 1,5 mln sztuk Fabii Combi. Oznacza to, że 34 proc. sprzedanych egzemplarzy to właśnie wersje Combi. Pierwsza generacja była produkowana w latach 2000-2006, zyskała dużą popularność nie tylko dzięki swojej przestronności, ale także za sprawą bogatego wyposażenia oraz nowoczesnych rozwiązań. Nawigacja, tempomat, czujniki parkowania z tyłu, system ESP i klimatyzacja z opcją chłodzenia schowka to rozwiązania, które zastosowano w modelu już 20 lat temu.
W pierwszym roku modelowym dostępne były cztery silniki benzynowe o pojemnościach 1.4 i 2.0 litra i mocach od 60 do 115 KM. Ponadto dwie jednostki wysokoprężne 1.9 o mocy 64 KM lub turbodoładowane - 100 KM.
Wersje Monte Carlo, będące w ofercie od startu produkcji drugiej generacji modelu, nawiązują do rajdowej historii marki, co podkreślają sportowe akcenty w wyglądzie, w postaci czarnych akcentów oraz usportowione zawieszenie. W czarnej kolorystyce jest utrzymane również wnętrze z fotelami ze zintegrowanymi zagłówkami, czerwoną lamówką, skórzaną sportową kierownicą oraz specjalnymi dodatkami.
Jedną z cech Fabii Combi, za którą jest ceniony ten model od dwudziestu lat, to przestrzeń bagażowa. Minimalna pojemność bagażnika wzrosła w tym czasie o ponad 100 litrów. Pierwsza generacja Fabii w tej wersji zapewniała pojemność 426 litrów, którą można było zwiększyć do 1225 litrów poprzez złożenie tylnych foteli. Wraz z wprowadzeniem drugiej generacji podstawowa pojemność wzrosła do 480 litrów. Maksymalna objętość zwiększyła się aż o 235 litrów do 1460 l, co było porównywane z samochodami kompaktowych. Trzecia generacja została zaprezentowana w 2014 r. Pojemność bagażnika wzrosła o kolejne 50 litrów do 530 litrów po rozłożeniu tylnej kanapy, dostosowując bagażnik do wymiarów średniej wielkości kombi.
Polscy nabywcy mogą obecnie wybierać spośród trzech wersji silnikowych. Wariant z silnikiem 1.0 MPI (60 KM) jest wyposażony w manualną 5-biegową przekładnię, podobnie jak opcja z silnikiem 1.0 TSI (95 KM). Odmiana z silnikiem 1.0 TSI (110 KM) występuje z manualną 6-biegową przekładnią. Obecna generacja Fabii nie jest oferowana z silnikami wysokoprężnymi.
Samochód został bogato wyposażony w nowoczesne systemy wspomagające, jak m.in. Front Assist – system kontroli odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, Blind Spot Detect – funkcja monitorowania martwego pola w lusterkach połączona z Rear Traffic Alert – funkcją wspomagania wyjazdu z miejsca parkingowego oraz Driver Alert – funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy./ns/
źródło: Skoda
Zobacz podobne artykuły:
Seat w słynnych filmach i serialach
Wiadomości / Ciekawostki
2023.09.24
Škoda Kodiaq i Škoda Superb - Rygorystyczne testy
Prezentacje / Nowości
2023.09.24
Najszybszy elektryk na świecie
Wiadomości / Ciekawostki
2023.09.17
Seat w słynnych filmach i serialach
Wiadomości / Ciekawostki
2023.09.24
Škoda Kodiaq i Škoda Superb - Rygorystyczne testy
Prezentacje / Nowości
2023.09.24