Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Zlot miłośników Bulliego
kalendarz 18/04 2015

Zlot miłośników Bulliego

Moto fanatyk

Prawie 20 Volkswagenów Transporterów dwóch pierwszych generacji przyjechało na tegoroczne Poznań Motor Show.

Podczas targów w Poznaniu można było zobaczyć nie tylko najnowsze modele, niemal wszystkich marek, ale i pojazdy minionych dekad, w znakomitej kondycji. Wśród nich znalazło się kilkanaście słynnych VW Transporterów, czyli Bulli (T1) i Ogórków (T2), w wieku od 36 do 55 lat.

Posiadacze tych aut pokonali niejednokrotnie odległości rzędu 300 km, by przyjechać do Poznania. Wcześniej tymi wspaniale utrzymanymi VW, ich właściciele zwiedzali niemal całą Europę. Wśród prezentowanych Transporterów, wyróżniała się m in.  nietypowa wersja Ogórka – Doka z 1978 r. (czyli pick-up), Transporter-karetka pogotowia z 1976 r, czy Ogórek-camper z podnoszonym dachem, znany jako Westfalia.

Niedawno przypominaliśmy historię Transportera, która zaczęła się w 1947 r. od szkicu ołówkiem. Ben Pon, zajmujący się importem samochodów do Holandii, zobaczył w zakładach VW zwykłą platformę transportową, wykorzystywaną w fabryce, która stała się podstawą do zaprojektowania samochodu. Dla obniżenia kosztów, w konstrukcji Transportera wykorzystano podzespoły m.in. Garbusa. Dwa lata później dyrektor fabryki VW, Heinrich Nordhoff, zaprezentował cztery prototypy – dwa furgony, kombi i minibusa. Transporter miał być równie solidny i trwały jak Garbus. Produkcję pierwszego Transportera uruchomiono w Wolfsburgu, natomiast od 1956 r. samochód powstawał już w zakładach w Hanowerze.

W konstrukcji pierwszego VW Transportera wykorzystano silnik i osie z Garbusa. Zrezygnowano z centralnej ramy rurowej, wykorzystując nadwozie samonośne. Pojemność silnika w Bullim wynosiła 1131 cm3, a jego moc ok. 25 KM przy 3300 obr/min. Bus mógł przewieźć 8 osób. Kilka ruchów wystarczało, by wymontować siedzenia dwóch tylnych rzędów i przestrzeń bagażową Transportera powiększyć do rozmiarów, które nadawały się do przewozu ładunku o masie nawet 750 kg.

8 marca 1949 r. uruchomiono produkcję seryjną. Dziennie powstawało 10 pojazdów. Do końca 1950 r. ogółem wyprodukowano 8001 Transporterów. Popyt był ogromny, bo przy cenie wynoszącej 5850 marek mogli sobie na niego pozwolić drobni rzemieślnicy czy sprzedawcy. Samochód VW szybko też stał się przebojem eksportowym. W 1951 r. na wystawie samochodowej w Berlinie zaprezentowano wersję kampingową Transportera. Cztery lata po rozpoczęciu produkcji z taśm montażowych fabryki w Wolfsburgu, zjechał 100-tysięczny egzemplarz. W ciągu kolejnych lat, łącznie powstało 12 mln aut. Kilka dni temu, VW zaprezentował szóstą generację Transportera./oprac. ns/
 

galeria: [gallery ids="54227,54228,54229,54230,54231,54232,54233"]

Zobacz podobne artykuły:

Klasyki Mercedesa na skutym lodem jeziorze St. Moritz
kalendarz 27/02 2024

Klasyki Mercedesa na skutym lodem jeziorze St. Moritz

Moto fanatyk

2024.02.27

W St. Moritz można było zobaczyć auta Mercedes-Benz Classic, w tym ekskluzywny model 300 Cabriolet D oraz kultowego 300 SL.
Tuning Forda w autoryzowanym serwisie
kalendarz 04/02 2024

Tuning Forda w autoryzowanym serwisie

Moto fanatyk / Tuning

2024.02.04

Części Ford Performance to specjalnie zaprojektowane komponenty, które mają poprawić osiągi, wydajność i styl aut tej marki.
 VW Golf I i prototyp EA 276
kalendarz 03/02 2024

VW Golf I i prototyp EA 276

Moto fanatyk

2024.02.03

Na targach Bremen Classic Motorshow w Bremie można zobaczyć dwa wyjątkowego egzemplarze VW.
Najnowsze artykuły:
Strefa Czystego Transportu w Polsce – czy powstanie w tym roku?

Strefa Czystego Transportu w Polsce – czy powstanie w tym roku?

Wiadomości / Gorące tematy

2024.03.04

To kontrowersyjny temat, który sieje burzę w społeczności polskich zmotoryzowanych.
 Trzeci sezon pucharu Toyota GR Cup

Trzeci sezon pucharu Toyota GR Cup

Wiadomości / Moto sport

2024.03.03

Na sezon 2024 Toyota zaplanowała kolejne edycje imprezy GR Zlot, połączone z serią Toyota GR Cup.
Fuzja Renault ze Stellantisem?

Fuzja Renault ze Stellantisem?

Wiadomości / News

2024.03.02

Czy Renault połączy się z koncernem Stellantis?