Zakaz sprzedaży aut spalinowych w UE pod znakiem zapytania
Co dalej z motoryzacyjną rewolucją?
W związku ze sprzeciwem niektórych państw członkowskich, w tym Polski, Komisja Europejska wstrzymała się od ogłoszenia rezolucji dotyczącej zakazu rejestracji aut spalinowych po 2035 roku. ACEA wzywa do rozwiązania obecnego impasu. Decyzja ta ma kluczowe znaczenie dla rynku motoryzacyjnego, który już rozpoczął proces dostosowywania się do nowych przepisów. Jaka przyszłość czeka rynek motoryzacyjny.
Sprzeciw niektórych członków UE
Nowe regulacje miały zostać zatwierdzone na forum Unii Europejskiej 7 marca, jednak z uwagi na sprzeciw kilku państw (m.in. Niemiec, Włoch, Polski i Bułgarii) ostateczna decyzja w tej sprawie została odłożona w czasie. Aktualnie nie ma jeszcze oficjalnej decyzji w UE j dotyczącej zakazu rejestracji samochodów spalinowych po 2035 r.
Niemcy są jednym z największych producentów i eksporterów samochodów na świecie, a przemysł motoryzacyjny jednym z najważniejszych sektorów niemieckiej gospodarki. Nie dziwi zatem fakt, że sprzeciwiają się tego rodzaju restrykcjom. Wprowadzenie zakazu rejestracji pojazdów spalinowych mogłoby się przyczynić do dużych redukcji zatrudnienia w tym obszarze, a tym samym zwiększyć bezrobocie za naszą zachodnią granicą. Europa nie jest jeszcze gotowa na przestawienie produkcji na wyłącznie auta elektryczne, a konkurencja się rozkręca. Chiny coraz prężniej rozwijają produkcję aut elektrycznych a posiadają lepiej do tego przystosowane fabryki i bardziej zaawansowane technologie – komentuje Piotr Korab z serwisu autobaza.pl.
Jak twierdzi minister ds. Unii Europejskiej Szymon Szynkowski vel Sęk, wciąż jest szansa na wycofanie się UE z tego pomysłu. Podkreślił również, że Polska nigdy nie zgadzała się na tak radykalny tryb wprowadzania zakazu rejestracji aut spalinowych. Minister dodał też, że Polska będzie konsekwentnie sprzeciwiać się restrykcjom i że ma też nadzieję na zbudowanie skutecznej koalicji w tej sprawie.
W Brukseli od początku nie było jednomyślności dla zakazu sprzedaży nowych aut spalinowych. Wielu parlamentarzystów, którzy występowali przed głosowaniem, było przeciwko tak rygorystycznym zmianom. Jako argumenty przeciwko wprowadzaniu rezolucji już w 2035 r. podawali m.in.: brak możliwości zakupu samochodu elektrycznego przez mniej zamożne gospodarstwa (a co za tym idzie użytkowanie przez wiele lat starych, emitujących dużą ilość CO2, pojazdów), zamknięcie się niemal wyłącznie do jednej technologii aut elektrycznych, brak odpowiedniej infrastruktury ładowania aut oraz fakt, że produkcja samochodów elektrycznych nie jest neutralna klimatycznie.
ACEA wzywa UE do podjęcia decyzji
W związku z odroczeniem ogłoszenia jednoznacznej decyzji dotyczącej przyszłości, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wezwało Komisję Europejską i Radę do rozwiązania obecnego impasu w sprawie przepisów UE dotyczących emisji CO2 z samochodów osobowych i dostawczych, które miały wejść w życie z początkiem marca.
ACEA jest przekonana, że krajowe i europejskie cele klimatyczne nie powinny być kwestionowane. Aby osiągnąć te cele, otwartość technologiczna pozostaje niezbędna. Europa musi natomiast zachować zdolność reagowania na różne potrzeby i dostosowywania się do zmieniających się okoliczności.
Transformacja europejskiego przemysłu motoryzacyjnego wymaga jasnych wytycznych w celu bezpieczeństwa planowania rozwoju motoryzacyjnego w Europie. Należy jednak pamiętać, że decyzja w tej sprawie leży w gestii państw członkowskich UE, które muszą się zgodzić na wprowadzenie takiego zakazu, więc sytuacja jeszcze nie jest przesądzona – komentuje Piotr Korab. Ponadto trzeba mieć świadomość, że zmiany dotyczą wyłącznie Unii Europejskiej, zaś największa emisja CO2 ma miejsce w Chinach, Stanach Zjednoczonych i Indiach. Może się zatem okazać, że tak restrykcyjne zmiany na starym kontynencie nie będą miały większego wpływu na globalną ilość emisji spalin, a przyczynią się jedynie do większego bezrobocia i wykluczenia komunikacyjnego wielu mieszkańców Europy, szczególnie tych mniej zamożnych – dodaje.
Czy UE jest gotowa na zmiany?
Już dzisiaj widać, że zakaz sprzedaży nowych aut osobowych i dostawczych z silnikiem spalinowym od 2035 roku będzie stanowić duże wyzwanie. Wystarczy zauważyć, że wiele krajów jest całkowicie nieprzygotowanych na zmiany w obszarze infrastruktury. Według ACEA, na przykład w Holandii znajduje się ponad 60 publicznych ładowarek na 100 km dróg. Dla porównania, w Polsce wskaźnik ten wynosi jedynie 0,7, na Litwie – tylko 0,2.
Ponadto taki zakaz będzie oznaczać ogromne zwolnienia i utratę miejsc pracy. Już teraz Ford ogłosił, że w wyniku transformacji elektrycznej pracę w zakładach firmy w Europie straci ok. 4000 osób. Dla upowszechnienia aut na prąd brakuje także odpowiedniej ilości energii elektrycznej. Na dodatek to samochody na tyle drogie, że wielu Europejczyków nie będzie stać na auto elektryczne. Potwierdzają to zresztą same koncerny, które wskazują, że wiele gospodarstw będzie zbyt ubogich, aby nabyć auto na prąd. Wzrosną także koszty napraw i ubezpieczenia OC.
Bez wątpienia rynek motoryzacyjny zmierza w kierunku zero emisyjności. Negatywny wpływ wykorzystywania paliw kopalnych na środowisko i zdrowie jest nie do podważenia, jednak zmiany powinny zostać przeprowadzone rozważnie. Póki co Europa nie ma odpowiedniej infrastruktury ani przystosowanego przemysłu, aby zrezygnować z tego rodzaju napędu, a dodatkowo nie potrafimy jeszcze odpowiednio utylizować i odzyskiwać akumulatorów z aut elektrycznych. Może się zatem okazać, że jeden problem zastąpiliśmy nowymi – podsumowuje Piotr Korab.
źródło: Autobaza
Zobacz podobne artykuły:
Wstrzymanie dopłat do leasingu „elektryków” może zahamować popyt
Wiadomości / Gorące tematy
2024.10.07
Polacy muszą odłożyć ponad 12 pensji na kupno używanego auta
Wiadomości / Gorące tematy
2024.09.30
Elektryczne hulajnogi w Polsce
Wiadomości / Gorące tematy
2024.09.16
Mercedes-AMG One pobił własny rekord
Wiadomości / Ciekawostki
2024.10.13
Toyota wraca do F1, ale...
Wiadomości / Moto sport
2024.10.12
Paris Auto Show 2024 - zapowiedź
Wiadomości / News
2024.10.12