Wypadek w Bolonii pokazuje, że standardowe OC czasami może nie wystarczyć
Firmy transportowe powinny posiadać ubezpieczenia dodatkowe w postaci OC przewoźnika i polisy środowiskowej.
Niedawny wypadek pod Bolonią we Włoszech pokazuje, do jak rozległych szkód może doprowadzić wypadek drogowy. Wybuch cysterny z materiałami łatwopalnymi, do którego doszło wskutek kolizji, spowodował śmierć dwóch osób, a rannych zostało 70, są wśród nich również przedstawiciele służb ratowniczych i mundurowych. Co więcej, wynikiem eksplozji było nie tylko zniszczenie i uszkodzenie wielu pojazdów na drodze, ale i samochodów zaparkowanych w pobliżu, jak również zawalenie część wiaduktu. Niektóre doniesienia wspominają także o uszkodzeniu okolicznych budynków.
– Biorąc pod uwagę skalę zniszczeń spowodowanych tym wypadkiem drogowym, może się okazać, że koszty ich likwidacji przekroczą wysokość standardowych sum gwarancyjnych OC komunikacyjnego. Dlatego przewoźnicy powinni rozważyć ich zwiększenie w momencie zawierania umowy ubezpieczenia. Skutkiem zdarzenia może być również skażenie okolicznych terenów. W związku z czym właściciel cysterny, której kierowca jak wynika z opublikowanych w mediach materiałów, ponosi prawdopodobnie winę za wypadek, powinien się liczyć także z kosztami likwidacji ewentualnych szkód środowiskowych oraz karami administracyjnymi. Środki na pokrycie tych wydatków nie są uwzględnione w warunkach polis komunikacyjnych. Są one przedmiotem specjalistycznych ubezpieczeń środowiskowych – zauważa Łukasz Zoń, prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych.
Jakie ubezpieczenia wykupić?
Ruch drogowy jest najbardziej niebezpieczną formą transportu na świecie. W związku z czym właściciele pojazdów ciężarowych oraz autobusów powinni zadbać o zakup szeregu ubezpieczeń minimalizujących ewentualne straty finansowe wynikające ze zdarzeń drogowych. Oprócz standardowych polis OC powinni oni pomyśleć przede wszystkim o zwiększeniu sum gwarancyjnych tego ubezpieczenia oraz skorzystać z innych rozwiązań przeznaczonych specjalnie dla działalności transportowej. Najważniejszymi są ubezpieczenie OC przewoźników drogowych oraz polisa środowiskowa.
Polisa OC przewoźników zapewnia pokrycie kosztów wynikających z uszkodzeń mienia w transporcie powstałych z winy przewoźnika, np. wskutek wypadku, czy kradzieży środka transportu. Może także zapewniać wypłatę odszkodowania za opóźnienie spowodowane wypadkiem drogowym, zwrot kosztów przeładunku i podstawienia dodatkowego pojazdu, czy też przechowania materiałów w czasie naprawy uszkodzonego pojazdu. Co do zasady podstawowy wariant polisy pozwala także na refundację kosztów postępowań sądowych i mediacji, czy postępowań pojednawczych. Ochronę można również rozszerzyć o dodatkowe klauzule uwzględniające skutki rozboju, przewóz materiałów niebezpiecznych, czy zwierząt oraz szkody powstałe w czasie postoju poza strzeżonym parkingiem.
Nie wolno zapominać o środowisku
Ubezpieczeniem, o którym niektórzy zapominają, są polisy środowiskowe. Owszem, zazwyczaj polisy OC posiadają dodatkową klauzulę obejmującą szkody w środowisku, ale należy pamiętać, że zapewnia ona wyłącznie wypłatę odszkodowania dla osób poszkodowanych, a nie uwzględnia odpowiedzialności administracyjnej, czyli obowiązku likwidacji skażenia.
– Polisy środowiskowe zapewniają m.in. nakłady finansowe na przeprowadzenie działań zapobiegających rozprzestrzenieniu się skażenia, likwidacji szkód oraz przywrócenia środowiska do stanu sprzed wypadku. Istotnym elementem jest także zabezpieczenie kosztów ewentualnych postępowań prawnych oraz kar administracyjnych. Należy pamiętać, że efekty zanieczyszczenia mogą mieć długofalowe konsekwencje lub ujawnić się dopiero jakiś czas po zdarzeniu powodującym niekontrolowane uwolnienie szkodliwych substancji. W związku z tym koszty działań naprawczych mogą osiągnąć poziom setek tysięcy – dodaje Łukasz Zoń.
Wydawać by się mogło, że zakupem tego ubezpieczenia powinni zainteresować się przedsiębiorcy współpracujący z przemysłem ciężkim, chemicznym, czy firmami zajmującymi się gospodarką odpadami. Jednak brzemienne w skutkach skażenie może spowodować również zwykły wyciek oleju silnikowego, o ile nastąpi w nieodpowiednim miejscu, gdzie może spowodować skażenie środowiska.
źródło: Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych
Zobacz podobne artykuły:
Zalany silnik po nawałnicy w Warszawie?
Finanse / Ubezpieczenia
2024.08.22
3 mity o samochodowym assistance na wakacjach
Finanse / Ubezpieczenia
2024.05.30
Uciekniesz z miejsca kolizji? Nie ochroni cię OC
Finanse / Ubezpieczenia
2024.05.28
Podróbki produktów Mercedesa
Wiadomości / News
2024.09.06
Niemieckie auta używane dominują na polskim rynku
Używane
2024.09.06
Rajd Grecji - Toyota powalczy o tytuł
Wiadomości / Moto sport
2024.09.05