W F1 liczy się najwyższa wydajność
Od 2014 roku kierowcy startujący w Mistrzostwach Świata Formuły 1 mają w swoich bolidach nowe silniki, które ze względu na swoją konstrukcję pracują na jeszcze wyższych obrotach i w jeszcze wyższych temperaturach niż dotychczas.
W związku z tym by jeszcze lepiej chronić silnik bez straty jego wydajności Partner Technologiczny zespołu Scuderia Ferrari opracował specjalną formulację oleju Shell Helix Ultra. Oleje silnikowe od zawsze pełniły bardzo istotną rolę w pracy silnika bolidu F1, a wymagania im stawiane sprowadzały się do ochrony ruchomych części i zarządzania ciepłem generowanym w bloku silnika, przy jednoczesnym umożliwieniu jak najbardziej swobodnej jego pracy. W trwającym obecnie sezonie (2014) z uwagi na nowe regulacje techniczne, które FIA ( Fédération Internationale de l' Automobile), wprowadziła w Mistrzostwach Świata F1, rola oleju silnikowego w pracy silników bolidów stała się jest jeszcze bardziej znacząca.
Największe wyzwanie związane jest z przekonstruowanym silnikiem. Jednostki napędowe F1 zmieniły swoją pojemność skokową z 2.4 do 1.6-litra. Nowy silnik V6 posiada także turbodoładowanie i system odzyskiwania energii (ERS). W wyniku tych zmian elementy silnika pracują na wyższych obrotach w dużo trudniejszych warunkach zarówno, jeśli chodzi o temperatury jak i swoje umiejscowienie.
Ponadto podczas sezonu 2014 każdy kierowca będzie posiadał do swojej dyspozycji podczas 19 wyścigów w serii już nie 8, a tylko 5 kompletnych silników. Zużycie każdego dodatkowego silnika poza wyznaczonym limitem wiąże się z surowymi karami nakładanymi na kierowcę. Dlatego też, zespół Scuderia Ferrari zwrócił się do Shell w celu opracowania technologii zapewniającej ochronę przez cały okres wydłużonej żywotności silnika bez straty jego wydajności.
Zmiany wprowadzone w regulaminie F1, stanowią prawdziwe wyzwanie dla konstruktorów i specjalistów zajmujących się aspektami technicznymi. "Zmiany wprowadzone w konstrukcji silników wykorzystywanych w sezonie 2014 powodują, że wymagania stawiane przed olejem silnikowym są jeszcze większe. Niezawodność w ochronie i chłodzeniu jednostki napędowej wraz z silnikiem jest absolutnie konieczna. Dlatego też użycie oleju silnikowego, który wszechstronnie chroni jednostkę, a jednocześnie pozwala jej osiągać najwyższą moc i wydajność ma nadrzędne znaczenie dla pracy bolidu Formuły 1. W związku z tym Shell opracował na zamówienie zespołu Scuderia Ferrari olej silnikowy Shell Helix Ultra, który zapewnia wydajność i ochronę jednej z najbardziej złożonych jednostek napędowych w historii wyścigów samochodowych” – powiedział Guy Lovett, Shell Formula One Technology Manager.
W sezonie 2014 zespół Scuderia Ferrari ma do dyspozycji przygotowane na zamówienie oleje silnikowe Shell Helix Ultra. W ten sposób tor wyścigowy po raz kolejny staje się poligonem doświadczalnym dla nowych rozwiązań, które później znajdują zastosowanie w coddziennym użytkowaniu przez tysiące kierowców. Dodajmy, że od stycznia 2015 roku oleje używane w kolejnym sezonie Mistrzostw Świata F1 będą powstawały na bazie opatentowanej przez Shell, technologii Shell PurePlus. Jest to całkowicie nowa metoda produkcji syntetycznego oleju bazowego1 z gazu ziemnego, która zapewnia krystalicznie czystą bazę olejową pozbawioną wszelkich zanieczyszczeń./oprac. ns/
Foto: Shell
Zobacz podobne artykuły:
Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.04
Honda pracuje nad wodorem
Warsztat / Technika
2024.01.29
Miarodajna metoda na obliczenie spalania paliwa w samochodzie
Warsztat / Porady
2024.01.29
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieLotus Evija X z rekordem Nürburgringu
Wiadomości / Ciekawostki
2024.05.01
Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych
Wiadomości / News
2024.05.01