VW Beetle Dune - Powrót buggy?
VW przygotował kolejną wersję studyjnego modelu Dune. Tym razem są jednak większe szanse na jego produkcję.
Miejscem premiery auta jest trwający w dniach 13-26 stycznia br. salon samochodowy w Detroit. Choć jest pojazdem koncepcyjnym, to jak podkreśla producent jest praktycznie gotowy do produkcji seryjnej. Beetle Dune w środku zimy w Michigan pokazuje, co może czekać klientów latem. Dune sprawdzi się także zimą. Styliści przypięli podwyższonemu o 50 mm Beetlowi parę nart „na plecy”, jak przed laty w legendarnym Garbusie, czy chłodzonym powietrzem sportowym Porsche. Dune – podwyższone nadwozie, duże, 19-calowe opony i stylistyka „all-terrain” – stworzony został, aby podbijać plaże i wydmy, jak przed laty VW Buggy. Dlaczego zatem na bagażniku zamocowano narty? Ponieważ na nartach można jeździć nie tylko po śniegu. Na całym świecie tam, gdzie są wydmy, powstają ośrodki sandboardingu, jak Sand Master Park we Florence (stan Oregon).
Dune może stać się nowym seryjnym wariantem Beetla. Nadwozie pokryto żółto-pomarańczowym lakierem metalicznym Arizona. Ponadto dwuczęściowe nakładki poszerzające nadkola utrzymane są w kontrastowym, czarnym kolorze. Podstawę stanowią matowe, masywne elementy, znane z innych model VW w wersji „cross”. Nadkola przedzielone na pół, z sześciokątnym wycięciem, poszerzają nadwozie z każdej strony o 24 mm. Szerokość Beetla Dune wynosi 1856 mm (plus 48 mm), długość to 4290 mm (plus 12 mm), a wysokość 1536 mm (plus 50 mm).
Odpowiednio do szerokości nadwozia zwiększył się także rozstaw kół: z przodu o 29 mm do 1607 mm, z tyłu o 29 mm do 1573 mm. 19-calowe obręcze z oponami 255/45. Z pięcioma aluminiowymi ramionami, czarnymi przestrzeniami wewnętrznymi i polerowanym aluminiowym pierścieniem, obręcze stanowią optyczne nawiązanie do stylistyki 18-calowych obręczy Twister, znanych z Beetla. Górna część progów tuż przy karoserii jest pokryta czarnym, błyszczącym lakierem. Nad progami znajdują się typowe dla Beetla boczne listwy stylizowane na stopnie w drzwiach starych Garbusów, również czarne i błyszczące. Obudowy lusterek zewnętrznych pokryte są jasnym aluminium, a ich nóżka, wbudowana w trójkąt przy słupku A, ma kolor czarny.
Styliści znacznie zmodyfikowali przód Beetla. Zmieniono wygląd maski – jej środkowa część jest nieco wyższa. Uwagę zwraca także centralny wlot powietrza z czarną kratownicą o strukturze plastra miodu, zaś chromowana rama kratownicy służy jednocześnie jako osłona podwozia.
Z lewej i prawej strony centralnego wlotu powietrza i aluminiowej osłony podwozia znajdują się moduły w kształcie trapezu, z ramą pokrytą takim samym czarnym lakierem z połyskiem, jak ukośne płaszczyzny nadkoli. W modułach tych umieszczono półokrągłe diodowe reflektory przeciwmgłowe. Nad diodowymi pierścieniami znalazły się trzy poprzeczne listwy oraz wąski 9 mm chromowany pasek, który służy jako diodowy kierunkowskaz.
Wystrój wnętrza praktycznie nie różni się od seryjnego Beetle'a. W oczy rzuca się jednak szczególnie panel przedni w kolorze nadwozia po stronie pasażera. Zrezygnowano ze schowka z Garbusa, na rzecz uchwytu z pierwszego Garbusa. Wykonany jest on z gumowanego materiału, takiego samego, jak uchwyty w drzwiach oraz z aluminiowego pałąka w kolorze nadwozia z napisem Dune. Cały system Infotainment wykonany jest jako cyfrowy interfejs z 7,7-calowym ekranem dotykowym wysokiej rozdzielczości (wyświetlacz AMOLED - Active Matrix Organic LED). Ukłonem w stronę pierwszego studyjnego New Beetle Dune, zaprezentowanego podczas salonu samochodowego w Los Angeles w 2000 r., jest cyfrowa prezentacja aktualnego odchylenia od osi pionowej, wbudowana w tamtej wersji w główny wyświetlacz. Samochód otrzymał ponadto aplikację VW Sideways – program aktywnie włączający Points of Interest (POI) do nawigacji. Na ekranie nie tylko wyświetlana jest informacja, jakie restauracje znajdują się w pobliżu, lecz także, czy są w nich znajomi. Nad środkową konsolą znalazły się dodatkowe wskaźniki, niczym w sportowym aucie - wskaźnik ciśnienia doładowania, temperatury oleju i stoper.
Napęd Beetle Dune stanowi turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 210 KM, współpracujący z 6-biegową przekładnią DSG. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,,3 sek. Prędkość maksymalną określono na 227 km/h. Wbrew pozorom Dune nie został wyposażony w napęd czterech kół. Beetle z mocniejszymi silnikami turbo – zatem także Dune – posiadają elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS. Czy jednak to wystarczy by jeździć po wydmach?
Norbert Szwarc
Foto: VW
[gallery ids="44602,44596,44595,44601,44600,44599,44598,44597"]
Zobacz podobne artykuły:
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.13
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?
Warsztat / Eksploatacja
2024.04.25
Wicepremier Gawkowski stracił samochód
Wiadomości / News
2024.04.25
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24