Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
VW Beetle Dune - Powrót buggy?
kalendarz 15/01 2014

VW Beetle Dune - Powrót buggy?

Wiadomości / Prezentacje / Concept Cars

VW przygotował kolejną wersję studyjnego modelu Dune. Tym razem są jednak większe szanse na jego produkcję.

Miejscem premiery auta jest trwający w dniach 13-26 stycznia br. salon samochodowy w Detroit. Choć jest pojazdem koncepcyjnym, to jak podkreśla  producent jest praktycznie gotowy do produkcji seryjnej. Beetle Dune w środku zimy w Michigan pokazuje, co może czekać klientów latem. Dune sprawdzi się także zimą. Styliści przypięli podwyższonemu o 50 mm Beetlowi parę nart „na plecy”, jak przed laty w legendarnym Garbusie, czy chłodzonym powietrzem sportowym Porsche. Dune – podwyższone nadwozie, duże, 19-calowe opony i stylistyka „all-terrain” – stworzony został, aby podbijać plaże i wydmy, jak przed laty VW Buggy. Dlaczego zatem na bagażniku zamocowano narty? Ponieważ na nartach można jeździć nie tylko po śniegu. Na całym świecie tam, gdzie są wydmy, powstają ośrodki sandboardingu, jak Sand Master Park we Florence (stan Oregon).

Dune może stać się nowym seryjnym wariantem Beetla. Nadwozie pokryto żółto-pomarańczowym lakierem metalicznym Arizona. Ponadto dwuczęściowe nakładki poszerzające nadkola utrzymane są w kontrastowym, czarnym kolorze. Podstawę stanowią matowe, masywne elementy, znane z innych model VW w wersji „cross”. Nadkola przedzielone na pół, z sześciokątnym wycięciem, poszerzają nadwozie z każdej strony o 24 mm. Szerokość Beetla Dune wynosi 1856 mm (plus 48 mm), długość to 4290 mm (plus 12 mm), a wysokość 1536 mm (plus 50 mm).

Odpowiednio do szerokości nadwozia zwiększył się także rozstaw kół: z przodu o 29 mm do 1607 mm, z tyłu o 29 mm do 1573 mm. 19-calowe obręcze z oponami 255/45. Z pięcioma aluminiowymi ramionami, czarnymi przestrzeniami wewnętrznymi i polerowanym aluminiowym pierścieniem, obręcze stanowią optyczne nawiązanie do stylistyki 18-calowych obręczy Twister, znanych z Beetla. Górna część progów tuż przy karoserii jest pokryta czarnym, błyszczącym lakierem. Nad progami znajdują się typowe dla Beetla boczne listwy stylizowane na stopnie w drzwiach starych Garbusów, również czarne i błyszczące. Obudowy lusterek zewnętrznych pokryte są jasnym aluminium, a ich nóżka, wbudowana w trójkąt przy słupku A, ma kolor czarny.

Styliści znacznie zmodyfikowali przód Beetla. Zmieniono wygląd maski – jej środkowa część jest nieco wyższa. Uwagę zwraca także centralny wlot powietrza z czarną kratownicą o strukturze plastra miodu, zaś chromowana rama kratownicy służy jednocześnie jako osłona podwozia.

Z lewej i prawej strony centralnego wlotu powietrza i aluminiowej osłony podwozia znajdują się moduły w kształcie trapezu, z ramą pokrytą takim samym czarnym lakierem z połyskiem, jak ukośne płaszczyzny nadkoli. W modułach tych umieszczono półokrągłe diodowe reflektory przeciwmgłowe. Nad diodowymi pierścieniami znalazły się trzy poprzeczne listwy oraz wąski 9 mm chromowany pasek, który służy jako diodowy kierunkowskaz.

Wystrój wnętrza praktycznie nie różni się od seryjnego Beetle'a. W oczy rzuca się jednak  szczególnie panel przedni w kolorze nadwozia po stronie pasażera. Zrezygnowano ze schowka z Garbusa, na rzecz uchwytu z pierwszego Garbusa. Wykonany jest on z gumowanego materiału, takiego samego, jak uchwyty w drzwiach oraz z aluminiowego pałąka w kolorze nadwozia z napisem Dune. Cały system Infotainment wykonany jest jako cyfrowy interfejs z 7,7-calowym ekranem dotykowym wysokiej rozdzielczości (wyświetlacz AMOLED - Active Matrix Organic LED). Ukłonem w stronę pierwszego studyjnego New Beetle Dune, zaprezentowanego podczas salonu samochodowego w Los Angeles w 2000 r., jest cyfrowa prezentacja aktualnego odchylenia od osi pionowej, wbudowana w tamtej wersji w główny wyświetlacz. Samochód otrzymał ponadto aplikację VW Sideways – program aktywnie włączający Points of Interest (POI) do nawigacji. Na ekranie nie tylko wyświetlana jest informacja, jakie restauracje znajdują się w pobliżu, lecz także, czy są w nich znajomi. Nad środkową konsolą znalazły się dodatkowe wskaźniki, niczym w sportowym  aucie -  wskaźnik ciśnienia doładowania, temperatury oleju i stoper.

Napęd Beetle Dune stanowi turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 210 KM, współpracujący z 6-biegową przekładnią DSG. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,,3 sek. Prędkość maksymalną określono na 227 km/h. Wbrew pozorom Dune nie został wyposażony w napęd czterech kół. Beetle z mocniejszymi silnikami turbo – zatem także Dune – posiadają elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS. Czy jednak to wystarczy by jeździć po wydmach?

Norbert Szwarc
Foto: VW

 

[gallery ids="44602,44596,44595,44601,44600,44599,44598,44597"]

Zobacz podobne artykuły:

 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Najnowsze artykuły:
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Warsztat / Eksploatacja

2024.04.25

Pożar luksusowego samochodu elektrycznego Lucid Air w Warszawie zwrócił uwagę na profesjonalne i nietuzinkowe działania strażaków.
Wicepremier Gawkowski stracił samochód

Wicepremier Gawkowski stracił samochód

Wiadomości / News

2024.04.25

Auto, które kupił legalnie Krzysztof Gawkowski za 100 tys. zł ma swojego „bliźniaka” we Francji.
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.