VW Golf VIII – Urodzinowy Golf
W tym roku mija 45 lat od premiery pierwszego Golfa. Na przestrzeni lat doczekaliśmy już ósmej generacji. Jaki jest zatem najnowszy Golf?
Nieco dziwne wydawało się, że podczas tegorocznej wystawy we Frankfurcie, na stoisku VW zabrakło najnowszego Golfa. Premierę świętował natomiast pierwszy elektryczny model marki – ID.3. Czy Golf stał się po tylu latach mniej ważny? Raczej trudno w to uwierzyć. To ciągle nr 1 w gamie VW i lider pod względem sprzedaży w Europie.
Prezentacja nowego Golfa miała miejsce w Wolfsburgu, głównej siedzibie VW. Golf nadal chce dominować w swoim segmencie, wyznaczając nowe standardy wśród aut kompaktowych. Jak podkreśla producent, nowy model zaoferuje funkcjonalności, które dotąd były dostępne w pojazdach wyższych klas, jak Passat, Arteon, czy Touareg. Znaczna część tych nowoczesnych rozwiązań znajdzie się w standardowym wyposażeniu Golfa.
W przypadku tego modelu, trudno oczekiwać rewolucji. Jednak trzeba przyznać, że przód auta najbardziej zwraca uwagę. We wszystkich wersjach Golfa zastosowano diodowe oświetlenie LED, które zastąpiło konwencjonalne reflektory. Wzór diodowych świateł stał się przy tym dominującym elementem stylistyki. Ponadto bardzo wąski wlot i charakterystyczne ostre przetłoczenia na wysokości klamek drzwi.
Choć nowy Golf wydaje się niższy, dłuższy i bardziej dynamiczny od poprzednika, jego kompaktowe wymiary nie zmieniły się. Długość auta wynosi 4284 mm, szerokość 1789 mm, a wysokość 1.456 mm. Rozstaw osi zaś 2636 mm. O tym, że każdy element nadwozia zaprojektowano od nowa i dopracowano świadczą wartości aerodynamiczne: powierzchnia czołowa nowego Golfa została zmniejszona do 2,21 m2, a współczynnik oporu powietrza Cx do 0,275. Jednocześnie wraz z Golfem ósmej generacji debiutuje najnowsza wersja modułowej platformy podwoziowej (MQB).
Największe zmiany dostrzeżemy po zajęciu miejsca za kierownicą. Nowe wskaźniki i systemy multimedialne działające online łączą się tworząc jeden, znajdujący się na tej samej osi cyfrowy kokpit - z dotykowymi polami i ekranami. Zakres informacji dostarczanych kierowcy można poszerzyć korzystając z opcjonalnego wyświetlacza Head-up. Ponadto dotykowe pola i możliwość sterowania różnymi funkcjami przy pomocy komend głosowych.
Na wyposażeniu Golfa znajdą się zupełnie nowe systemy asystujące. Zastosowany po raz pierwszy na świecie w aucie tej klasy system Travel Assist znany z nowego Passata sprawia, że Golf może poruszać się po autostradzie automatycznie do prędkości 210 km/h – kierowca nie musi wykonywać ruchów kierownicą, dodawać gazu ani hamować.
Dodatkowo Golf jest też pierwszym modelem marki wyposażonym seryjnie w system Car2X umożliwiający komunikację z otoczeniem. System ten wykorzystuje informacje pochodzące z innych pojazdów znajdujących się w pobliżu, a także sygnały dostarczane przez urządzenia infrastruktury drogowej, by ostrzegać kierowcę i przekazywać te ostrzeżenia do innych aut wyposażonych w ten system. Może to oznaczać początek nowego rozdziału w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego.
VW nie rezygnuje z silników wysokoprężnych. Golf nr 8 będzie dostępny z jednostkami benzynowymi (TSI), diesla (TDI), zespołami napędowymi typu Mild-Hybrid (eTSI) oraz plug-in (eHybrid). Wszystkie silniki benzynowe i diesla wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa oraz w turbodoładowanie o mocy od 90 do ponad 300 KM. Nowością są dwa 3-cylindrowe silniki benzynowe (1.0 i 1.5) o mocy 90 i 110 KM oraz dwa 4-cylindrowe diesle osiągające moc 115 i 150 KM. Nowe jednostki benzynowe działają w cyklu Millera dla silników TSI, wykazując bardzo niskie zużycie paliwa i niską emisję szkodliwych substancji. Z kolei w jednostkach TDI (, zastosowano dwukrotny wtrysk czynnika AdBlue (Twindosing), znacznie zmniejszając emisję tlenków azotu (NOx).
Jak zapewnia producent, w porównaniu z tradycyjnymi silnikami, nowe TDI zużywają nawet o 17 proc. mniej paliwa. Nowe są również cztery spośród łącznie pięciu hybrydowych zespołów napędowych. W zależności od wersji, do wyboru będą manualne przekładnie 6-biegowe oraz 6- lub 7-biegowe DSG.
Na nowo skonfigurowano wersje wyposażeniowe. Zrezygnowano z dotychczasowych odmian Trendline, Comfortline i Highline. Teraz ich miejsce zajęły wersje Golf, Life oraz Style, a także sportowa R-Line. Wszystkie mają zapewniać znacznie bogatsze wyposażenie niż do tej pory. Już w podstawowej wersji znajdą się diodowe reflektory i tylne lampy, system Keyless Start, Digital Cockpit, dostęp do usług mobilnych oraz funkcji We Connect i We Connect Plus, automatyczna klimatyzacja, Lane Assist utrzymujący auto na wybranym pasie ruchu, monitorujący przestrzeń przed autem system Front Assist z prewencyjną funkcją ochrony pieszych oraz system Car2X.
Debiut auta w salonach planowany jest pod koniec roku. Na przestrzeni 2020 r. pojawią się kolejne odmiany Golfa: GTI, TCR, GTD, GTE oraz topowa Golf R.
Norbert Szwarc
Foto: VW
Zobacz podobne artykuły:
Volkswagen sprzedał fabrykę w Chinach
Wiadomości / News
2024.11.30
DS 8 – Tajemniczy
Prezentacje / Nowości
2024.11.26
VW Polo doczeka się liftingu w 2025 r.
Wiadomości / News
2024.11.22
Thierry Neuville po raz pierwszy mistrzem świata
Wiadomości / Moto sport
2024.11.30
Wypadek, który zyskał światowy rozgłos
Wiadomości / News
2024.11.30