
VW Atlas – Olbrzym zza oceanu
Wiadomości / Prezentacje / Volkswagen / nowe auta / slider
Ponad 5 metrów długości i 7 miejscowe wnętrze.
VW zaprezentował swojego największego SUV-a. Samochód powstał głównie z myślą o rynku amerykańskim, co podkreśla zresztą jego masywna sylwetka i gabaryty. Od największego w europejskiej ofercie VW SUV-a modelu Touareg, Atlas jest o 24 cm dłuższy, o 4 cm szerszy i o 2 cm wyższy. Ponadto rozstaw osi w Atlasie jest większy o 20 cm.
Skąd pomysł na taki samochód? Jak się okazuje Touraeg w USA nie spełnia oczekiwań wielu klientów. Jest stosunkowo drogi i nie dość obszerny. Atlas powinien wywiązać się z roli auta rodzinnego. Dodatkowo cena powinna być konkurencyjna, ponieważ produkcją auta zajmą się zakłady Volkswagena w Chattanooga (stan Tennessee), a sam samochód ma powstać w oparciu o rozwiązania i komponenty znane z innych modeli tej marki. Tym samym jest pierwszym modelem VW w tej klasie aut, który dostosowano całkowicie do potrzeb amerykańskich klientów. Atlas będzie reprezentował tzw. Midsize-SUV, jak nazywają ten segment Amerykanie. W 2015 r. na ten fragment rynku przypadło 10 proc. wszystkich nowo rejestrowanych samochodów w USA.
Na miejsce premiery wybrano ciekawe miejsce - molo w Santa Monica, gdzie kończy się historyczna droga Route 66. Jak podkreśla producent, Atlas ma otworzyć nowy rozdział w historii Volkswagena w Ameryce.
„To największy i najbardziej charakterystyczny Volkswagen, jakiego kiedykolwiek produkowaliśmy w USA. Wyróżnia się niepowtarzalną stylistyką i ma miejsce dla siedmiu pasażerów” – powiedział Hinrich J. Woebcken, dyrektor VW na Amerykę Północną.
Nowy SUV jest rozwinięciem studyjnego pojazdu CrossBlue, zaprezentowanego w 2013 r. Jednak w odróżnieniu od niego, Atlas jest znacznie większy. Nowy model VW powstał w oparciu o modułową platformę (MQB). Samochód zwraca na siebie uwagę masywnym nadwoziem. Jednocześnie można się doszukać podobieństw do Tiguana – podobny przód (prostokątne reflektory - seryjne LED-y), boczne przetłoczenia. Z przodu seryjne diodowe światła do jazdy dziennej, z tyłu, opcjonalnie również lampy wykonane w tej technologii. Podstawowe gabaryty auta to 5037 mm długości, 1979 mm szerokości i 1768 mm wysokości. Atlas to największy ze wszystkich Volkswagenów jakie dotychczas sprzedawano w USA.
Wnętrze urządzono w sposób prosty i funkcjonalny, bez żadnych udziwnień, w typowym stylu dla samochodów tej marki. Jednocześnie maksymalnie wykorzystano wymiary auta, by wygospodarować miejsce dla siedmiu pasażerów oraz na bagaż. Na liście opcji znalazł się m in. ekran systemu Active Info (w USA oferowany pod nazwą „Volkswagen Digital Cockpit”), pozwalający kierowcy na indywidualną konfigurację. Volkswagen Car-Net zapewnia szeroką paletę usług internetowych, włącznie ze standardową aplikacją App-Connect, która umożliwia połączenie smartfonów za pośrednictwem trzech dużych platform – Apple CarPlay, Android Auto oraz MirrorLink. Ponadto nabywcy będą mogli wybrać wysokiej klasy sprzęt audio firmy Fender, składający się z 12 głośników i 480-watowego wzmacniacza.
Nad bezpieczeństwem pasażerów będą czuwać systemy asystujące, jak automatyczna regulacja odległości od poprzedzającego pojazdu (ACC), system ostrzegający przed kolizją i asystent awaryjnego hamowania (Front Assist), czujnik Blind Spot z systemem wspomagającym wyjazd tyłem z miejsca parkingowego, asystent utrzymywania pasa ruchu (Lane Assist) oraz system wspomagający parkowanie (Park Assist). Ponadto Atlas jako jedyny model w swojej klasie, został wyposażony w automatyczny system hamowania po kolizji. Dzięki niemu samochód automatycznie hamuje, jeśli czujniki poduszek powietrznych rozpoznały, że doszło do zderzenia.
Do napędu auta posłużą tylko dwa silniki - czterocylindrowa benzynowa jednostka 2.0 TSI o mocy 238 KM oraz VR6 o poj. 3.6 zapewniająca 280 KM. Obydwa silniki współpracują z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Mocniejsza wersja będzie oferowana z napędem czterech kół 4Motion (z czterema trybami pracy układu przeniesienia napędu). Dane dotyczące zużycia paliwa sporządzone przez amerykańską agencję EPA ds. ochrony środowiska, zostaną ogłoszone przed wprowadzeniem auta na rynek, wiosną 2017 r.
VW zainwestował 900 mln euro w przygotowanie produkcji nowego modelu w zakładach w Ameryce Północnej. Dodajmy, że w Chattanooga powstaje również Passat. Atlas zadebiutuje wiosną na rynku amerykańskim. Od końca 2017 r. nowy SUV będzie sprzedawany także w Rosji i na Bliskim Wschodzie. Jest jednak mało prawdopodobne ażeby model ten był oferowany również w Europie.
Norbert Szwarc Foto: VW
[gallery ids="59190,59191,59192,59193,59194,59195,59196,59197,59198"]
Zobacz podobne artykuły:
Zmieniające się oczekiwania kupujących napędzają transformację w Polsce
Wiadomości / Gorące tematy
2025.04.21
Rejestracja samochodu za granicą
Wiadomości / Gorące tematy
2025.04.14
Duże zmiany w globalnym handlu
Wiadomości / Gorące tematy
2025.04.08
Porsche 911 GT3 z nowym rekordem toru Nürburgring
Wiadomości / Ciekawostki
2025.04.20
Tochowicz i Białowąs zwycięzcami Rajdu Memoriału
Wiadomości / Moto sport
2025.04.20
Mikołaj Marczyk z rekordem Guinnessa
Wiadomości / News
2025.04.20