Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Volvo PV36, czyli Art Deco w ruchu
kalendarz 26/07 2020

Volvo PV36, czyli Art Deco w ruchu

Moto fanatyk / Volvo

Gustaf Larson, jeden z dwóch założycieli Volvo Cars w 1927 r., jeździł (prowadząc osobiście) tym stylizowanym na amerykański design PV36 przez kilka lat.

PV36 jest doskonałym wcieleniem Streamline Moderne, jednego z najważniejszych trendów stylistycznych w latach 30. w USA. Budynki, pociągi, łodzie, a nawet wyposażenie gospodarstwa domowego, jak tostery czy żelazka z parownicą, były projektowane w tej późnej wersji Art Deco, definiowanej jako „Art Deco w ruchu” ze względu na nadawanie wszystkim projektom aerodynamicznych kształtów.

Inżynier i designer Ivar Örnberg sprowadził ten styl do marki Volvo, kiedy w 1933 r. powrócił do Szwecji po kilku latach pracy w amerykańskim przemyśle motoryzacyjnym. W Volvo zlecono mu zaprojektowanie PV36 – i nie było wątpliwości, że lata spędzone w takich firmach, jak Hupmobile, wciąż żyją w jego pamięci.

Nowym modelem Volvo wprowadziło stylistykę Streamline Moderne do Szwecji. Egzotycznie wyglądający samochód szybko dorobił się przydomku „Carioca”, najprawdopodobniej od popularnego w tych czasach latynoskiego tańca. Według planów Volvo wyprodukowało w latach 1935-38 zaledwie 500 sztuk tego modelu.

Jednym z pierwszych egzemplarzy PV36 jeździł także inżynier Gustaf Larson, który z ekonomistą i handlowcą Assarem Gabrielssonem postanowili przy kolacji z krabami w roku 1924 założyć szwedzką firmę motoryzacyjną.

W 11 lat później Larson otrzymał kluczyki do egzemplarza Volvo PV36 z numerem nadwozia 85. Jeździł tym samochodem przez 3 lata.

Właśnie ten egzemplarz był w ubiegłym roku gwiazdą Techno Classica Essen w Niemczech, największym historycznym salonie samochodowym świata./oprac. ns/

źródło: Volvo


Tagi:
Volvo, Volvo PV36, Gustaf Larson, Assar Gabrielsson, Ivar Örnberg

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne
kalendarz 07/04 2024

NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne

Moto fanatyk

2024.04.07

Pierwszy niemiecki samochód z tytułem „Samochód Roku – Car of the Year”.
 VW Golf - 50 lat i 37 mln egzemplarzy
kalendarz 01/04 2024

VW Golf - 50 lat i 37 mln egzemplarzy

Moto fanatyk

2024.04.01

Golf kończy 50 lat. Model ten stał się najlepiej sprzedającym się europejskim samochodem wszech czasów.
Najnowsze artykuły:
Majówka 2024 – raport drogowy

Majówka 2024 – raport drogowy

Bezpieczeństwo

2024.04.26

Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.
 Wypadek na rajdzie ulicznym

Wypadek na rajdzie ulicznym

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.25

Czy poszkodowani dostaną pieniądze z OC?