Volkswagen świętuje 50-lecie Passata
Podczas tegorocznej edycji targów Techno Classica będzie można zobaczyć najstarszy na świecie egzemplarz Passata, a także wczesne kombi generacji B1.
VW wraca w tym roku na Techno Classica. Największe na świecie targi samochodów klasycznych będą dla Volkswagen Classic okazją do świętowania 50-lecia Passata. Pierwszy model o tej nazwie pojawił się na rynku w 1973 r. Był to zupełnie nowy model, wyposażony w silnik chłodzony cieczą. Był to początek historii globalnego sukcesu tego auta, która trwa do dziś. Aby uczcić tę wyjątkową rocznicę, Volkswagen zaprezentuje w Essen pięć specjalnie wybranych egzemplarzy Passata.
Po trzyletniej przerwie Volkswagen pojawi się na targach Techno Classica w Essen. Tegoroczna edycja imprezy odbędzie się w dniach od 12 do 16 kwietnia, a na stoisku marki z Wolfsburga będzie można zobaczyć historyczne modele aut. Oczywiście głównym bohaterem będzie Passat.
Zaprezentowany w 1973 r. Passat stanowił początek wielkiej ofensywy produktowej Volkswagena i był początkiem nowej ery dla tej marki. Za projekt nowej rodziny odpowiedzialny był włoski projektant samochodów Giorgetto Giugiaro, chociaż jego oryginalny projekt, określany jako EA 272, został w ostatniej chwili odrzucony ze względu na koszty. Giugiaro opracował więc kolejny projekt, na bazie Audi 80 B1, ze zgrabnym nadwoziem ze ściętą tylną ścianą i zmodyfikowanym przodem. Do dzieł Giugiaro należą również Scirocco I i Golf I, które zostały wprowadzone na rynek w kolejnym roku. VW Passat zadebiutował w 1973 r. w dwu- i czterodrzwiowej odmianie. Mimo nadwozia ze ściętą tylną ścianą był to sedan – z tyłu otwierała się jedynie niewielka pokrywa, bez szyby. Wersja kombi pojawiła się w styczniu 1974 r.
Już od pół wieku Passat jest dobrze znanym i docenianym modelem. Samochód na przestrzeni tych pięciu dekad był ulepszany i rozwijany.
Na stoisku Volkswagen Classic można zobaczyć pięć pojazdów, które reprezentują historyczne początki Passata:
Passat B1 z 1973 r.
Nowy napęd, nowy styl: 14 maja 1973 r. ruszyła produkcja seryjna nowego Passata. Rodzinne auto zostało wprowadzone na rynek z małą pokrywą bagażnika; wersja z większą klapą, która sięgała aż do dachu i obejmowała tylną szybę, weszła do produkcji seryjnej w styczniu 1975 r.
Volkswagen Classic pokaże w Essen bardzo szczególny egzemplarz: najstarszego znanego Passata. Model B1 z 1973 r. stanowi część kolekcji Fundacji Muzeum Volkswagena. Posiada numer 2, co czyni go najstarszym zachowanym egzemplarzem Passata na świecie.
Passat B1 Variant z 1974 r.
Przestronność to jego siła: w styczniu 1974 r. w Wolfsburgu zadebiutował praktyczny i stylowy Passat Variant – i natychmiast odniósł ogromny sukces. W ciągu kilku generacji modelowych Passat Variant stał się wzorcem rodzinnego kombi.
Passat B1 Variant z 1974 r. w kolorze Atlas White z kolekcji pojazdów Volkswagen Classic już na wielu imprezach motoryzacyjnych udowodnił, że klasyczna przyjemność z jazdy jest możliwa nawet przy mocy 55 KM.
Passat B2 Formel E z 1983 r.
Nowoczesne technologie i wydajność: Passat B2 został zaprezentowany w październiku 1980 r. Druga generacja Passata jest znacznie większa od swojego dość filigranowego poprzednika, B1. Passat B2 był produkowany jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback i kombi, tradycyjnie nazwane Variant. Passat B2 był oferowany również w oszczędnej wersji Formel E. Ta odmiana przewidywała m.in. takie innowacje, jak późniejsze systemy start-stop.
Passat B2 Formel E w kolorze srebrnym jest częścią kolekcji pojazdów Volkswagen Classic i w Essen może również świętować okrągłe urodziny: został zarejestrowany po raz pierwszy 5 kwietnia 1983, kończy więc 40 lat.
Passat B3 Variant GT G60 syncro z 1991 r.
Dynamika i sportowy charakter: Passat w licznych wariantach wielokrotnie udowodnił, że nie musi być statecznym autem. Oczywiście usportowione odmiany Passata miały dość stonowany wygląd. Trzecia generacja Passata została wprowadzona na rynek w 1988 r. Nadwozie, wnętrze i zastosowane rozwiązania były wówczas całkowitą nowością. Passat B3 był dostępny jako czterodrzwiowy sedan oraz Variant. Linia wyposażenia GT oznaczała usportowionego Passata, a niezwykle dziś pożądanym, topowym modelem w gamie był produkowany od 1989 r. Passat G60 z silnikiem o poj. 1.8 l i mocy 160 KM, z napędem na wszystkie koła Syncro.
Passat B3 Variant GT G60 syncro z 1991 r. z kolekcji pojazdów Volkswagen Classic już kilka razy udowodnił, że wywołuje szybsze bicie serc fanów.
Fundacja Muzeum Volkswagena: Passat B2 Electronic z 1983 r.
Fundacja Muzeum Volkswagena będzie w tym roku reprezentowana na stoisku VW. Z okazji jubileuszu Passata będzie można zobaczyć bardzo szczególny egzemplarz: Passat B2 Electronic z 1983 r.
W 1983 r. zaprezentowano prototyp Passata w wersji lifestylowej z napędem na cztery koła, turbosprężarką i rozbudowaną elektroniką, taką jak nawigacja, infotainment i liczne elektryczne elementy sterujące. Samochód przyszłości, który z pewnością miałby spore grono fanów.
Pod jednym dachem
Volkswagen Classic po raz ostatni miał swoją ekspozycję na Techno Classica w 2019 r. W tym roku pod hasłem „Pasja łączy" marki Grupy Volkswagen po raz pierwszy prezentują się w Essen na jednym stoisku: Volkswagen Classic, Volkswagen Samochody Dostawcze Classic, Audi Tradition, Skoda, Autostadt, Fundacja Muzeum Volkswagena i Volkswagen Classic Parts będzie można znaleźć w hali nr 3. Tegoroczna Techno Classica odbędzie się w dniach 12-16 kwietnia na terenach targowych w Essen. Ponad 1250 wystawców z ponad 30 krajów będzie reprezentowanych na około 120 000 m kw. w dziesięciu halach wystawowych i na terenach otwartych. Ponadto w Essen będzie ponad 200 klubów samochodów klasycznych i wielu sprzedawców części. Dodatkowo około 2700 pojazdów zabytkowych zostanie wystawionych na sprzedaż. Organizatorzy spodziewają się ok. 200 000 odwiedzających./oprac.ns/
źródło: VW
Zobacz podobne artykuły:
VW ID.7 Pro S pokonał dystans 794 km
Wiadomości / News
2024.10.08
Testuj elektrycznego VW
Wiadomości / News
2024.10.02
Mercedes-AMG One pobił własny rekord
Wiadomości / Ciekawostki
2024.10.13
Toyota wraca do F1, ale...
Wiadomości / Moto sport
2024.10.12
Paris Auto Show 2024 - zapowiedź
Wiadomości / News
2024.10.12