Volkswagen ID.X Performance – Tylko prototyp?
Ten studyjny model imponuje stylem i mocą 558 KM.
Patrząc na ten pojazd, można pierwszej chwili odnieść wrażenie, że jest to usportowiona odmiana modelu ID.7. Zresztą twórcy prototypu nie kryją, że ID.X Performance powstał właśnie na bazie Volkswagena ID.7.
„Platforma MEB oferuje wiele możliwości rozwoju pojazdu, bez ograniczeń dla kreatywności. Od początku chcieliśmy zbudować prototyp właśnie na ID.7 i naszym głównym celem była poprawa osiągów. W ten sposób możemy pokazać nasze możliwości" – powiedział Andreas Reckewerth, szef biura technologicznego platformy MEB.
Rzeczywiście wygląd auta robi wrażenie. Nadwozie ID.X Performance ma cechy aut sportowych – zarówno przedni splitter, jak i tylny dyfuzor są wykonane z włókna węglowego. Zwiększono rozstaw kół o 80 mm i obniżono sportowe zawieszenie o 60 mm, zmieniając sprężyny na znacznie sztywniejsze. Wraz z nowym źródłem napędu ma to znaczący wpływ na osiągi i właściwości jezdne, dzięki czemu pojazd prowadzi się jeszcze pewniej.
Prototyp wyposażono ponadto w 20-calowe aluminiowe felgi z centralną nakrętką i wyścigowymi oponami o szerokości 265 mm. Z tyłu pojazdu uwagę zwraca pokaźny spoiler wykonany z karbonu. Przyciemniane klosze tylnych świateł podkreślają sportowy wygląd wyczynowej wersji elektrycznej limuzyny. We wnętrzu natomiast kubełkowe fotele z włókna węglowego, zaś czerwone akcenty podkreślają sportowy charakter wnętrza.
Napęd zapewniają dwa silniki o łącznej mocy 558 KM z funkcją boost. W prototypie ID.X Performance, producent zdecydował się na napęd czterech kół. Wśród jego licznych zalet są szczególnie niskie straty oraz możliwość krótkotrwałego przeciążenia po włączeniu funkcji boost. Moment obrotowy jest kontrolowany przez menedżera dynamiki, który zarządza również działaniem blokady mechanizmu różnicowego tylnej osi. Jego działaniem można sterować przy pomocy osobnego wyświetlacza o przekątnej ekranu 17 cm, umieszczonego w konsoli środkowej. Prototyp może być ładowany z mocą dochodzącą do 200 kW. Nie wiadomo nic na temat osiągów, ale można przypuszczać, że prototyp może prędkość 100 km/h osiągać w czasie poniżej 4 sekund.
Na razie ID.X Performance jest tylko pojazdem koncepcyjnym, choć w ciągu najbliższych kilku lat zobaczymy wersję produkcyjną. Oby była równie imponująca jak model studyjny. Prototyp został zaprezentowany entuzjastom rodziny pojazdów ID. na spotkaniu ID. Treffen, które odbyło się w Locarno na początku września.
Norbert Szwarc
Foto: VW
Zobacz podobne artykuły:
VW zamknie fabryki w Niemczech?
Wiadomości / News
2024.09.04
Dostawcze VW z dłuższą gwarancją
Wiadomości / News
2024.08.30
VW Golf w wersji spalinowej pozostanie w ofercie
Wiadomości / News
2024.07.31
Podróbki produktów Mercedesa
Wiadomości / News
2024.09.06
Niemieckie auta używane dominują na polskim rynku
Używane
2024.09.06
Rajd Grecji - Toyota powalczy o tytuł
Wiadomości / Moto sport
2024.09.05