
Volkswagen ID. Buggy – Elektrykiem na plażę
Koncepcyjny ID. Buggy z napędem elektrycznym to współczesna interpretacja plażowego pojazdu, który narodził się w Kalifornii w latach 60.
Miejsce prezentacji ID. Buggy nie było zatem przypadkowe. Po raz pierwszy buggy pojawił się właśnie na drogach i plażach Kalifornii. Model został zaprezentowany w Pebble Beach Concours d’Elegance podczas Monterey Car Week. Od chwili światowego debiutu podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Genewie, studyjny ID. Buggy spotkał się z dużym zainteresowaniem.
W dobie elektromobilności ID. Buggy mógłby znaleźć swoje miejsce na rynku. Na razie jednak Buggy inspirowane klasycznymi buggy z lat 60. przystosowanymi do jazdy po plażach, pokazuje wszechstronność modułowej platformy podłogowej opracowanej dla samochodów elektrycznych (MEB) i – jak zapewnia VW - ma gwarantować znakomite doznania podczas jazdy. Na pewno – z uwagi na rodzaj napędu - doskonale słychać szum fal oceanu.
Modułowa konstrukcja pozwala na odłączenie nadwozia wykonanego z materiału kompozytowego od platformy podłogowej MEB, co otwiera duże możliwości dla innych producentów, tak jak to było w przypadku oryginalnego zestawu firmy Meyers Manx na potrzeby konstrukcji pierwszych buggy.
Nadwozie bez dachu i drzwi sprawia, że ID. Buggy jest bardzo dobrze przygotowane do jazdy po plaży. Terenowe wyposażenie obejmuje seryjne 18-calowe koła z oponami BF Goodrich All-Terrain T/A w rozmiarze 255/55 z przodu i 285/60 z tyłu, a także solidne zabezpieczenie podwozia w postaci aluminiowych płyt. Dwa wytrzymałe ucha do holowania, wykonane ze stali i lakierowane na czerwono, zintegrowano ze zderzakami. Wzmocniona rama przedniej szyby i tylny pałąk zapewniają ochronę na wypadek dachowania.
Wnętrze auta ma minimalistyczny wygląd i wykonano ją z wodoodpornych materiałów. Sześciokątną kierownicę, pokrytą wodoodporną skórą Nappa i wyposażono w dotykowe elementy sterujące. Cyfrowy zestaw wskaźników zapewnia porządek na desce rozdzielczej. Pomimo niedużego rozstawu osi modelu studyjnego, dwoje pasażerów ma wyjątkowo dużo miejsca.
Bezemisyjny układ napędowy pojazdu składa się z elektrycznego silnika zamontowanego przy tylnej osi razem z układem sterującym i z jednobiegową przekładnią oraz z płaskiego akumulatora wysokiego napięcia (o pojemności 62 kWh) umieszczonego w podłodze samochodu, aby zaoszczędzić jak najwięcej miejsca. Silnik elektryczny generuje moc 150 kW/204 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 310 Nm, dostępny od chwili ruszenia. Według normy WLTP zasięg ID. Buggy wynosi 250 km. Model studyjny przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,2 sekundy. Maksymalna prędkość jest elektronicznie ograniczona do 160 km/h. A zatem osiągi więcej niż imponujące.
Jeżeli VW zdecyduje, że ID. Buggy nie pozostanie tylko wizją konstruktorów, to zapewne będzie chętnie widziany w gorących nadmorskich kurortach. Dodatkową jego zaletą jest dbałość o środowisko.
Norbert Szwarc
Foto: VW
Zobacz podobne artykuły:
Volkswagen Caddy Life V 2,0 TDI 122 KM 6MT – Zupełnie inny
Testy / Testy
2022.04.09
Volkswagen Arteon Shooting Brake 1.4 Plug-in 218 KM DSG – Udane połączenie?
Testy / Testy
2022.04.08
VW Golf 1,5 e-TSI EVO mHEV 150 KM A/T - Wszechstronny
Testy / Testy
2022.03.25
Ford Mustang Mach-E liderem polskiego rynku elektryków
Wiadomości / News
2022.08.18
Olej do skrzyni biegów a olej silnikowy – czy można stosować ten sam?
Warsztat / Porady
2022.08.02
Ile kosztuje polisa dla Tesli?
Finanse / Ubezpieczenia
2022.08.01
Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.