Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Używane elektryki – będzie rewolucja na polskich drogach?
kalendarz 27/05 2024

Używane elektryki – będzie rewolucja na polskich drogach?

Gorące tematy

Rząd zmienia taktykę w sprawie podatku od aut spalinowych.

Zamiast „karania” kierowców za jazdę samochodami napędzanymi tradycyjnymi paliwami, postanowił zachęcać do zakupu pojazdów elektrycznych, również tych z rynku wtórnego.

Nowy program wspierania elektromobilności podwyższa proponowane w poprzednim programie „Mój Elektryk” dopłaty do zakupu aut elektrycznych, ale co najistotniejsze, szykuje się dofinansowanie używanych pojazdów zeroemisyjnych. To może sporo zmienić na rynku samochodów z „drugiej ręki” i spowodować, że kierowcy chętniej będą przesiadać się do ekologicznych pojazdów.

Od wdrożenia nowego programu dzieli nas pierwszy przelew z KPO

Z Krajowego Programu Odbudowy (KPO) trafi 1,6 mld zł na dotacje dla kupujących auta elektryczne. Jak deklaruje resort klimatu, gdy tylko UE w ramach KPO przeleje kolejną transzę środków, ruszą dotacje, co ma się stać jeszcze w tym roku. Nowy program wyróżnia znacznie szerszą grupę odbiorców i większe dofinansowanie niż miało to miejsce w „Moim Elektryku”.

Ci, których nie było stać na auto elektryczne z salonu, dzięki dofinansowaniu z nowego programu mogą zacząć planować zakup takiego pojazdu z rynku wtórnego. Wystarczy, że wiek upatrzonego samochodu nie przekroczy 4 lat i nie będzie on droższy niż 150 tys. zł.

Jeśli wymarzony elektryk spełni te dwa warunki, przyszły właściciel może otrzymać wsparcie w wysokości 30 000 zł. Ma też możliwość zwiększenia dofinansowania o 10 proc., złomując swoje stare spalinowe auto posiadane przynajmniej 3 lata i o kolejne 10 proc., jeśli w roku poprzednim zarobił mniej niż 135 000 zł.

Jeżeli kupujący zdecyduje się na nowy pojazd elektryczny i zechce skorzystać z dotacji, wartość pojazdu nie może przekroczyć 225 000 zł. Gdy przyszły właściciel planuje wziąć samochód w najem długoterminowy lub leasing, może liczyć na wsparcie nieprzekraczające opłaty wstępnej. W każdym z przypadków dofinansowanie nie będzie wyższe niż 40 000 zł.

Gdyby jednak ktoś jeszcze dzisiaj decydował się na zakup auta elektrycznego, skorzysta ze starej dotacji w ramach programu „Mój Elektryk”. Trzeba pamiętać, że dla osoby fizycznej dofinansowanie wynosi 18 750 zł, a samochód musi być nowy o wartości do 225 000 zł.

Na więcej mogą liczyć posiadacze „Karty Dużej Rodziny”. Oni otrzymają 27 000 zł i nie muszą mieścić się w górnej granicy wartości auta. Również przedsiębiorcy mogą starać się o dotację. W przypadku zakupu „osobówki” otrzymają do 18 750 zł, chyba że roczny przebieg auta jest nie mniejszy niż 15 000 km, wtedy mogą liczyć nawet na 27 000 zł.

Jeśli mowa o elektrycznych samochodach dostawczych, przedsiębiorca może ubiegać się o zwrot 20 proc. kosztów zakupu, lecz maksymalnie do 50 000 zł. Gdyby jednak deklarowany roczny przebieg był nie mniejszy niż 20 000 km, przedsiębiorca może uzyskać zwrot do 30 proc. kosztów zakupu, lecz nie więcej niż 70 000 zł. Nie ma wątpliwości, że osoby, które planowały zakup pojazdu na prąd, powinny poczekać na pieniądze z KPO i złożyć wniosek o znacznie korzystniejszą formę dofinansowania.

Dotacje na używane elektryki nie zwalniają z czujności w kwestii badania przeszłości aut używanych. Należy pamiętać, że sposób eksploatacji auta (wolne ładowanie w garażu, szybkie ładowanie na ładowarkach, częstotliwość ładowania i przebieg) mają olbrzymi wpływ na stan techniczny używanego elektryka, a zwłaszcza jego akumulatorów.

„Szkoda, że dofinansowanie nie obejmie elektryków starszych niż 4-letnie. Egzemplarze młodsze nadal są na tyle drogie, że nawet z dofinansowaniem są poza zasięgiem wielu osób. W ciągu ostatnich trzech lat (2021, 2022, 2023) obserwujemy wyraźny wzrost liczby pojazdów elektrycznych w naszych raportach. Procentowo to dużo, jednak liczbowo - nadal niewiele w porównaniu do liczby raportów dotyczących aut spalinowych" – powiedział Matas Buzelis, szef komunikacji w carVertical.

źródło: carVertical


Tagi:
samochody używane, samochody elektryczne, elektromobilność, używane samochody elektryczne, KPO, dofinansowanie do kupna auta elektrycznego

Zobacz podobne artykuły:

Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek
kalendarz 28/04 2025

Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek

Wiadomości / Gorące tematy

2025.04.28

Na początek będzie oferował ubezpieczenia komunikacyjne.
Zmieniające się oczekiwania kupujących napędzają transformację w Polsce
kalendarz 21/04 2025

Zmieniające się oczekiwania kupujących napędzają transformację w Polsce

Wiadomości / Gorące tematy

2025.04.21

Rynek usług sprawdzania historii pojazdu dynamicznie się rozwija.
Rejestracja samochodu za granicą
kalendarz 14/04 2025

Rejestracja samochodu za granicą

Wiadomości / Gorące tematy

2025.04.14

Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Najnowsze artykuły:
53. Rajd Świdnicki: Matulka od startu do mety

53. Rajd Świdnicki: Matulka od startu do mety

Wiadomości / Moto sport

2025.04.28

Matulka i Syty wywalczyli najlepsze czasy na dziewięciu z jedenastu rozegranych OS-ach.
Cupra Kiro w malowaniu "Thunderbolts"

Cupra Kiro w malowaniu "Thunderbolts"

Wiadomości / News

2025.04.28

Bolidy Formula-E wyjechały na tor w Miami przed premierą filmu.
Bugatti Bolide - Wyzwanie

Bugatti Bolide - Wyzwanie

Wiadomości / Ciekawostki

2025.04.27

To prawdziwy hiperbolid, zresztą wszystko co jest z nim związane jest hiper.