Toyota Aygo X-CITE 1.0 VVT-i 69KM - Miejskie rozwiązanie
Bliźniaczki z Kolina mają się dobrze. Zarówno Citroen, Peugeot jak i Toyota wprowadziły na rynek kolejną generację swoich najmniejszych przedstawicieli. Mieliśmy okazję przekonać się, jak bardzo zmieniał się w stosunku do poprzedniczki kolejny model Toyoty.
Niewątpliwie zmiana wizerunku wyszła Aygo na dobre. Przede wszystkim nadwozie jest obecnie znacznie bardziej dynamiczne. Dominującym elementem stylistycznym jest motyw litery ,,X”, w który składa się przedni grill. Dzięki temu mamy wrażenie, jakby auto uśmiechało się do nas. Zresztą na jego widok odwzajemniamy się tym samym. Także z tyłu Toyota prezentuje się oryginalnie. W oczy rzucają się tylne lampy oraz przeszklona klapa bagażnika. Jeżeli chcielibyście jednak wyróżnić się na tle innych właścicieli Toyoty, możecie ją indywidualizować. Japończycy oferują do tuningu optycznego aż 8 wersji kolorystycznych bocznych listew, 7 nakładek dachowych, 8 tylnego dyfuzora czy grilla. Oczywiście mamy do tego kilkanaście kolorów felg i kołpaków.
Czy atrakcyjna sylwetka to wszystko?
Okazuje się, że nie. Także wnętrze dorównuje temu co otrzymujemy na zewnątrz. Na pewno nie jest nudne. Po wnętrzu oczywiście nie ma co spodziewać się wielkiej przestrzeni z tyłu, ale na krótkich dystansach mogą podróżować cztery dorosłe osoby. Za to na przednich fotelach jest już całkiem wygodnie. Niewielkie gabaryty auta wymusiły zaprojektowanie optymalnego pod względem przestronności wnętrza. W oczy rzuca się przede wszystkim wielki wyświetlacz znajdujący się na panelu środkowym. Pod nim umieszczony został panel do sterowania klimatyzacją. Także zestaw wskaźników został podobnie jak w pierwszej generacji Toyoty mocno okrojony (jedynie jeden zegar oraz dookoła kontrolki oraz obrotomierz, czy wskaźnik poziomu paliwa).
Przy okazji mamy pewną uwagę. Dosyć ciężko jest zająć miejsce na tylnej kanapie. Tylne drzwi są po prostu bardzo wąskie. Zadania nie ułatwia także niewielka ilość miejsca na nogi. Ciasno będą mieli nie tylko pasażerowie na tylnej kanapie. Nie spodziewajmy się, że zbyt wiele uda nam się przewieźć tym malutkim miejskim autem. 168 l na zrobienie zakupów wystarczy, ale gdybyśmy chcieli udać się na wakacje to na pewno mielibyśmy problem z upchaniem wszystkiego co chcielibyśmy ze sobą zabrać. Nawet trojaczki Volkswagena (Citigo, Mii, Up) czy Kia oraz Hyundai oferują pod tym względem więcej. Aygo jest nieco krótsze od konkurencji, zaś rozstaw jego osi podobny (odpowiednio 3455 mm i 2340 mm).
Brak wyboru
W ofercie dealerskiej mamy do dyspozycji tylko jeden silnik. Jest to sprawdzona jednostka, wywodząca się z poprzedniej generacji auta. Trzycylindrowy silniczek o pojemności 1-litra generuje moc wynoszącą 68 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 95 Nm dostępny od 4300 obr./min. Jeżeli myślicie, że będzie on podczas jazdy denerwował was swoim dźwiękiem, to jesteście w błędzie. Trzycylindrowiec wydaje z siebie głęboki, groźny warkot. Natężenie dźwięku zmienia się wraz z coraz wyższą osiąganą przez nas prędkością. Z silnikiem współpracuje 5-biegowa skrzynia biegów. Przełożenia poszczególnych biegów są bardzo długie. Dzięki temu na ,,dwójce” możemy osiągnąć nawet około 100 km/h. Na ,,trójce” będziemy mogli poruszać się już od 30 km/h, zaś jej granicę wyznacza 120 km/h. Nie powinniśmy narzekać również na dynamikę. 14,2 s. od 0 do 100 km/h w zupełności wystarcza na poruszanie się po mieście. Gdybyśmy chcieli w pełni skorzystać z mocy silnika, musimy go wkręcać do 6000 obr./min. To zaś będzie wówczas skutkowało większym hałasem w kabinie i większym apetytem na paliwo. Pod tym względem nie jest jednak źle. Podczas spokojnej jazdy Aygo w warunkach miejskich zadowala się 5,3 l benzyny Pb95.
Zawieszenie jest dosyć twarde, ale po tej klasie auta nie należałoby oczekiwać dużego komfortu. Z drugiej jednak strony nie jeździ się jak taczką. Na plus pracy zawieszenia zaliczyć możemy również to, że niewielkie ubytki nawierzchni i poprzeczne garby wybierane są delikatnie. Toyota góruje nad trojaczkami grupy Volkswagena swoją zwrotnością, zaś przegrywa nieco pod kątem mniej precyzyjnego układu kierowniczego.
Obecnie w promocji wyprzedażowej możemy nabyć Aygo II generacji już od 28 900 zł. To niewielka kwota, za którą otrzymujemy ciekawe stylistyczne miejskie autko, które choć mające parę mankamentów. Jednak pozostałe zalety oraz niebanalna sylwetka powodują, że nie sposób jest jego nie polubić.
Paweł Pusz
Zalety auta:
-oryginalny design
-bogate wyposażenie seryjne
-ciekawie zaprojektowane i przytulne wnętrze
-jakość wykonania
-frajda z jazdy
-ekonomiczny silnik
-skuteczny układ hamulcowy
-zwrotność
-możliwość konfiguracji nadwozia i wnętrza
-wygodny w obsłudze system multimedialny
Wady auta:
-głośny podczas dynamicznej jazdy silnik (jedyny w ofercie rynkowej)
-niewielka ilość miejsca na tylnej kanapie
-wąskie tylne drzwi utrudniające zajęcie miejsca na tylnej kanapie
-symboliczny bagażnik i wysoki próg załadunku
Podstawowe parametry techniczne Toyoty Aygo II Hatchback X-CITE 5d 1.0 VVT-i 69KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 3455/1615/1460 mm
Silnik: benzynowy, trzycylindrowy
Pojemność 998 cm3
Moc maksymalna: 69 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 95 Nm przy 4300 obr./min
Osiągi (0-100 km/h): 14,2 s.
Prędkość maksymalna: 160 km.h
Zużycie paliwa (średnio/trasa/miasto): 4,1/5,0/3,6
Masa własna pojazdu: 950 kg
Pojemność bagażnika: 168 l
Pojemność zbiornika paliwa: 35 l
Ceny: od 28 900 zł (wersja 3 drzwiowa X)
Cena wersji testowej: 42 900 PLN
Zobacz podobne artykuły:
Toyota walczy o szósty mistrzowski tytuł
Wiadomości / Moto sport
2024.09.14
Rajd Grecji - Toyota powalczy o tytuł
Wiadomości / Moto sport
2024.09.05
Unikalne modele Toyoty
Moto fanatyk
2024.07.21
Trzy lata pracy nad oponami do Mercedesa-AMG GT
Wiadomości / News
2024.09.18
Mini z ryzykiem pożaru
Wiadomości / News
2024.09.18
Audi A6 Sportback e-tron - Najbardziej aero
Warsztat / Technika
2024.09.18