
Toyota – Rodzina Yarisa
Mocna „cywilna” rajdówka i crossover.
Dotychczas model ten kojarzył się wyłącznie z 3- i 5-drzwiowym hatchbackiem i odmianą Verso. Yaris był na tyle kluczowym autem japońskiej marki, że zdecydowano o wybudowaniu fabryki we Francji, w której do dziś powstają kolejne generacje tego modelu. Mała Toyota odniosła nie tylko sukces handlowy. Yaris został również uhonorowany prestiżowym tytułem „Samochód Roku 2000”. Teraz japoński producent zamierza stworzyć rodzinę Yarisa. Obok 5-drzwiowego hatchbacka gamę uzupełni znany już usportowiony GR Yaris oraz Yaris Cross.
Wraz z premierą Yarisa czwartej generacji rozpoczyna się nowy rozdział dla tego modelu. Podobnie jak pierwszy Yaris z 1999 r. i jak kolejne generacje, został zaprojektowany w europejskim studio ED2 Toyoty. Stylistyka i właściwości jezdne zostały dostosowane do oczekiwań Europejczyków. Przełomowym rozwiązaniem było również wprowadzenie napędu hybrydowego do miejskiego auta.
Konstrukcja Yarisa opiera się na nowej platformie GA-B, dzięki której wyróżnia się pod względem sztywności nadwozia, właściwości jezdnych, pozycji za kierownicą i stylistyki. W architekturze TNGA został opracowany także napęd hybrydowy czwartej generacji, który jest o 20 proc. wydajniejszy od poprzednika. Samochód z tym napędem zużywa średnio od 3,8 l/100 km. Jednocześnie moc hybrydowego Yarisa wzrosła ze 100 do 116 KM, dzięki czemu auto przyspiesza od 0 do 100 km w 9,7 s, czyli o 2,3 s szybciej niż poprzedni model. Ponadto na wyposażeniu znalazły się najnowsze rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa (Toyota Safety Sense 2.5) i komfortu.
Nowe trendy na rynku wymusiły decyzje o przygotowaniu kolejnych modeli z podwyższonym nadwoziem i do RAV4 dołączył najpierw kompaktowy crossover C-HR, a w niedługim czasie pojawią się także duży, 7-osobowy SUV Highlander oraz Yaris Cross, czyli miejski crossover na bazie Yarisa. Obydwa napędzane układem hybrydowym.
Yaris Cross powstał na platformie GA-B – tak jak Yaris hatchback, ale jest od niego znacznie większy, wyższy i bardziej przestronny. Wygląda przy tym bardziej masywnie i ma nieco inny styl. Wersja Cross jest dłuższa od hatchbacka o 24 cm, szersza o 2 cm i wyższa o 9 cm. To oznacza, że nowy crossover będzie miał długość 418 cm i wysokość 156 cm. To zaś przekłada się na przestronniejsze wnętrze i większy bagażnik.
Yaris Cross ma ten sam co jego mniejszy kuzyn napęd hybrydowy 4. generacji o mocy 116 KM, oparty na 3-cylindrowym silniku benzynowym o poj. 1.5. Ponadto samochód otrzymał także w zasadzie niespotykany w segmencie B-SUV napęd czterech kół. Wyeliminowano jednak nieporęczny tunel na wał napędowy, dzielący podłogę na dwie połowy, ponieważ Toyota zastosowała w Yarisie Cross napęd AWD-i. Układ opiera się na współpracy silnika elektrycznego przy tylnej osi z układem hybrydowym napędzającym przednią oś. To sposób na większą dynamikę jazdy i poprawę przyczepności na śliskich nawierzchniach, przy utrzymaniu zużycia paliwa na niskim poziomie.
Zupełnie inną propozycją jest GR Yaris, czyli sportowy hot hatch. Samochód wyróżnia się nie tylko muskularnym 3-drzwiowym nadwoziem. Pokrewieństwo z Yarisem WRC zaowocowało taką konfiguracją, żeby auto mogło powalczyć w rajdach samochodowych. Decydują o tym zarówno bardzo mocny silnik i lekka konstrukcja, jak i wyczynowe podwozie oraz stały napęd 4x4.
Pod maskę auta trafił 3-cylindrowy silnik 1.6 Turbo o mocy 261 KM i 360 Nm momentu obrotowego, który rozpędza ważący 1280 kg samochód do setki w 5,5 sekundy. Zawieszenie wielowahaczowe z tyłu i kolumny MacPhersona z przodu zostały dostrojone na trasach odcinków specjalnych przez fachowców zespołu WRC Toyoty, czyli mechaników Toyota Gazoo Racing we współpracy z Tommi Makinen Racing.
Hamulce otrzymały wentylowane tarcze z czterotłoczkowymi zaciskami aluminiowymi z przodu i dwutłoczkowymi z tyłu. W pakiecie Sport przednie zaciski są w czerwonym kolorze i ozdobione logo GR. Standardowe koła to lekkie i sztywne, 18-calowe felgi aluminiowe z oponami Dunlop SP Sport MAXX 050, zaś w pakiecie Sport zastępują je 10-ramienne, kute felgi BBS z lekkiego stopu z oponami Michelin Pilot 4S. Zastosowanie kutych felg pozwoliło zrównoważyć wagę przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego Torsen.
Ceny auta zaczynają się od 143 900 zł. Yaris Cross zadebiutuje natomiast na jesieni 2021 roku./oprac. ns/
Foto: Toyota
Zobacz podobne artykuły:
Toyota sprzedała na świecie 10 mln Yarisów
Wiadomości / News
2023.04.04
Toyota Yaris Cross Hybrid 1,5 116 KM e-CVT – Sposób na miasto ale nie tylko...
Testy / Testy
2022.11.11
Już jest!
Prezentacje / Nowości
2022.10.20
Mustang Super Cobra Jet 1800 – gotów do bicia rekordów
Wiadomości / Ciekawostki
2023.05.29
Honda Civic 2.0 184 KM i-MMD e-HEV Advance – Potrafi zauroczyć...
Testy / Testy
2023.05.28
Kajetanowicz rusza na Rajd Sardynii
Wiadomości / Moto sport
2023.05.27