Toyota GR Yaris już w Polsce
W pierwszym tygodniu stycznia Toyota pokazała w Tokio hot hatcha GR Yaris. Krótko po tej premierze, egzemplarz sportowego Yarisa zawitał także do polskiej siedziby Toyoty w Warszawie.
Twórcy auta nie ograniczyli się jedynie do dodania kilku spoilerów. Rzeczywiście patrząc na GR Yarisa rzuca się w oczy z przodu potężny zderzak z niewiele mniejszym grillem, który przepuszcza powietrze do turbodoładowanego, trzycylindrowego silnika. Jak podkreśla producent, jest to odrębny, sportowy model marki.
Trzydrzwiowe nadwozie ma ściętą sylwetkę z dachem obniżonym o ponad 9 cm w stosunku do zwykłego Yarisa. Sportowego charakteru dodają również 18-calowe, aluminiowe obręcze o cienkich ramionach, za którymi znalazły się czerwone zaciski hamulcowe. Ciekawostką są bezramkowe drzwi – nie znajdziemy ich w zwykłym Yarisie. Z tyłu w oczy rzucają się powiększone nadkola oraz dwie końcówki układu wydechowego. W rzeczywistości na zewnątrz nowy hot hatch dzieli z nadchodzącą, czwartą generacją Toyoty Yaris tylko lusterka, lampy i antenę radia.
We wnętrzu Yarisa znalazły się sportowe fotele, a także – co ucieszy fanów sportowej jazdy – klasyczny hamulec ręczny.
Do zbudowania samochodu wykorzystano dwie platformy – z przodu zastosowano GA-B, na której oparty jest nowy Yaris, a z tyłu skorzystano ze znanej z większej Corolli platformy GA-C. To rozwiązanie pozwoliło poszerzyć rozstaw tylnych kół i zastosować przy nich wielowahaczowe zawieszenie, niespotykane w zwykłej Toyocie Yaris.
Inżynierowie odpowiedzialni za opracowanie auta mieli również na uwadze redukcję masy i jej odpowiedni rozkład. GR Yaris otrzymał dach z kompozytów wzmacnianych włóknem węglowym, a do wykonania maski, drzwi oraz pokrywy bagażnika wykorzystano aluminium. W efekcie samochód Toyoty waży 1 280 kg i to mimo zastosowania mechanicznego napędu 4x4, nazwanego przez Toyotę GR-Four. To oczywiste nawiązanie do czteronapędowych Celic GT-Four, które w ubiegłym wieku rozsławiły Toyotę w rajdowym świecie. GR Yaris jest pierwszym od 1999 r. drogowym samochodem sportowym Toyoty z napędem czterech kół.
Samochód napędzany jest turbodoładowanym silnikiem 1.6 o mocy 261 KM i momencie obrotowym równym 360 Nm. Dodajmy, że konkurencyjne Ford Fiesta ST i VW Polo GTI są napędzane 200-konnymi silnikami, zaś Mini JCW występuje w dwóch wersjach – 231 i 306 KM.
Japoński hot hatch dysponuje stałym napędem 4x4. W standardowym trybie układ przekazuje 60 proc. momentu obrotowego na koła przednie, a 40 proc. na tylne. Do wyboru są również dwa tryby – Sport, w którym większy moment napędowy kierowany jest na tył (30:70), a także Track, dla którego bazowym ustawieniem jest 50:50. Warto dodać, że w zależności od sytuacji napęd 4x4 auta może przekazać całą moc na tylne lub przednie koła, za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni biegów. Opcjonalnie GR Yaris może dysponować mechanizmami różnicowym Torsen przy obu osiach.
Sportowy hatchback segmentu B japońskiej marki ma wiele cech aut klasy C i mocne argumenty, by powalczyć z konkurencją. Dodajmy, że przyspieszenie do „setki” - zgodnie z zapowiedziami - ma wynosić mniej niż 5,5 s.
GR Yaris powstał pod okiem inżynierów Toyota Gazoo Racing, a także specjalistów z Tommi Mäkinen Racing, warsztatu odpowiedzialnego za przygotowanie rajdowych Yarisów WRC. Projekt osobiście nadzorował też Akio Toyoda, prezes koncernu Toyota i oddany pasjonat sportów motorowych, który chętnie zakłada kask i sam ściga się na torach wyścigowych i rajdowych odcinkach.
Sportowy Yaris jest samochodem zbudowanym w oparciu o doświadczenia zdobyte przez Toyotę w czasie startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata. A te są spore, ponieważ w ostatnich dwóch latach japońska marka zdobyła tytuł mistrzowski w kategorii producenckiej, a także wsparła Otta Tänaka w zdobyciu mistrzostwa świata w klasyfikacji kierowców. Nowy hot hatch ma być ponadto bazą do zbudowania kolejnej rajdówki WRC Toyoty.
GR Yaris będzie powstawał w japońskiej fabryce Toyoty Motomachi, tej samej, w której produkowany był słynny Lexus LFA. Samochód trafi do salonów w drugiej połowie 2020 r. Drogowa rajdówka Toyoty to drugi po GR Suprze globalny model Toyoty sygnowany logo Gazoo Racing. I wiele wskazuje na to, że nie ostatni. Mówi się, że do rodziny dołączy także kolejna generacja modelu GT86./oprac. ns/
Zobacz podobne artykuły:
Druga runda WEC 2024
Wiadomości / Moto sport
2024.04.20
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.13
Audi Q6 e-tron i sztuka
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.05
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25