Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Toyota GR Supra w wersji targa
kalendarz 08/01 2021

Toyota GR Supra w wersji targa

Toyota / Concept Cars

Toyota Supra Sport Top to nowy eksperyment, w którym producent sprawdza, co jeszcze da się wycisnąć z jej sportowego coupe.

Tym razem amerykański oddział marki stworzył koncepcyjne auto z nadwoziem targa, który nawiązuje do klasycznych modeli Supry trzeciej i czwartej generacji ze zdejmowanym dachem. Auto zostało zaprezentowane w ostatnich dniach, choć powstało z myślą o targach SEMA 2020, które z powodu pandemii zostały przeniesione do sieci.

Pozornie prosty zabieg usunięcia części dachu sportowego coupe wymagał od projektantów Toyoty znaczących ingerencji w strukturę pojazdu. Duże partie ramy zostały dodatkowo wzmocnione, by utrzymać wysoką sztywność nadwozia. Zdejmowany dach składa się z dwóch paneli z kompozytu, wydrukowanych w technologii 3D, które mieszczą się w bagażniku auta. GR Supra w wersji Sport Top zyskała także nowy pakiet aerodynamiczny, w tym przedni spoiler, potężny tylny dyfuzor z podwójną końcówką wydechu umieszczoną centralnie oraz tylny spoiler swoim kształtem nawiązujący do Supry MK4, znanej z filmu „Szybcy i wściekli”.

GR Supra piątej generacji w wersji targa nawiązuje do poprzednich modeli Supry z otwartym dachem – MK3 z lat 80. i produkowanej w latach 90. Supry MK4, która zeszła ze sceny w 2002 r. Nadwozie targa pojawiło się także w historii Celiki i MR2. Wśród innych modeli Toyoty z otwartym dachem warto pamiętać o roadsterze MR2 Spyder, czyli trzeciej generacji modelu oraz o spokrewnionym z małą Starlet kabriolecie Toyota Paseo Convertible. Fani GT86 na pewno pamiętają koncepcyjny model Toyota FT-86 Open pokazany po raz pierwszy na targach w Genewie w 2013 r.

Szczególne miejsce w historii Toyoty ma model 2000GT. Na rynku był dostępny wyłącznie jako coupe, ale kilka egzemplarzy przerobiono na kabriolet specjalnie dla Seana Connery’ego występującego w roli Jamesa Bonda w filmie „Żyje się tylko dwa razy”.

GR Supra nie powstałaby, gdyby nie zamiłowanie Akio Toyody do sportowych samochodów. Prezydent Toyoty sam jest kierowcą rajdowym i wyścigowym i osobiście dopilnował, żeby słynna Supra, której czwarta generacja zniknęła z rynku w 2002 r, powróciła do salonów w nowej odsłonie. Podstawowa konstrukcja samochodu powstała we współpracy z BMW, ale w największym stopniu o jej charakterze zdecydowali fachowcy wyczynowego zespołu Toyota Gazoo Racing, który reprezentuje markę w największych imprezach sportowych, takich jak WRC, Rajd Dakar, czy wyścig Le Mans 24h. To oni zadbali o to, by do GR Supry trafiły najnowsze rozwiązania wypracowane w motorsporcie.

GR Supra 5. generacji została pokazana po raz pierwszy w 2018 r. na Goodwood Festival of Speed, a jej sprzedaż rozpoczęła się w 2019 r. Auto otrzymało nadwozie o idealnym rozkładzie masy między przodem a tyłem w proporcji 50:50. Jego środek ciężkości jest położony niżej niż w coupe Toyota GT86, konstrukcja jest sztywniejsza niż nadwozie supersamochodu Lexusa LFA. Twórcy nowej GR Supry zastosowali klasyczny układ silnika z przodu i napędu na tył, znany z wielu sportowych Toyot, w tym z GT86 i poprzednich generacji Supry. Klasyczny, choć nowy jest także rzędowy 6-cylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy – takie same parametry miał słynny silnik 2JZ z Supry 4. generacji. Jednostka o poj. 3.0, mocy 340 KM i 500 Nm momentu obrotowego rozpędza GR Suprę do setki w 4,3 s. W 2020 r. dołączył do niego 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik turbo o mocy 258 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego, z którym coupe osiąga setkę w 5,2 s./oprac. ns/

Foto: Toyota


Tagi:
Toyota, Toyota GR Supra z dachem targa, Toyota Supra, Toyota Supra Sport Top, Akio Toyoda, SEMA 2020

Zobacz podobne artykuły:

Toyota GR Yaris po kuracji TRD
kalendarz 19/04 2022

Toyota GR Yaris po kuracji TRD

Moto fanatyk / Tuning

2022.04.19

Toyota GR Yaris wyposażona w części fabrycznego tunera jest dostępna także w Polsce.
Rajd Szwecji – zimowy sprawdzian WRC
kalendarz 24/02 2022

Rajd Szwecji – zimowy sprawdzian WRC

Wiadomości / Moto sport

2022.02.24

Rajd Szwecji wraca do kalendarza WRC po rocznej przerwie.
Toyota Yaris 1,5 Hybrid Dynamic Force e-CVT – Krok przed konkurencją...
kalendarz 09/01 2022

Toyota Yaris 1,5 Hybrid Dynamic Force e-CVT – Krok przed konkurencją...

Testy / Testy

2022.01.09

Toyota po raz kolejny zamiotła konkurencję. IV generacja miejskiego Yarisa nie tylko doskonale wygląda, ale też świetnie jeździ. Ma bardzo sprawny napęd hybrydowy. Dodam też, że została rozsądnie wyceniona. 

Firmy z branży

Carolina Toyota Wola

mazowieckie
ul. Aleja Prymasa Tysiąclecia 54
01-242 Warszawa
Tel.: 22 492 55 55
http://www.toyotawola.pl/
Najnowsze artykuły:
 BP Polska od lipca rusza z ofertą wakacyjną

BP Polska od lipca rusza z ofertą wakacyjną

Wiadomości / Gorące tematy

2022.07.04

Dla klientów indywidualnych zniżki sięgają do 30 groszy na litrze paliwa.
Mazda 787B gościem Le Mans Classic 2022

Mazda 787B gościem Le Mans Classic 2022

Moto fanatyk

2022.07.03

Mazda 787B napędzana czterowirnikowym silnikiem Wankla została pierwszym japońskim samochodem, który wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans w 1991 r.
Audi 80 zadebiutowało 50 lat temu

Audi 80 zadebiutowało 50 lat temu

Wiadomości / Ciekawostki

2022.07.02

W 1972 r. pojawiło się Audi 80 od razu otrzymując tytuł „Car of the Year – Samochodem Roku”.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.