Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Toyota GR Supra w wersji targa
kalendarz 08/01 2021

Toyota GR Supra w wersji targa

Toyota / Concept Cars

Toyota Supra Sport Top to nowy eksperyment, w którym producent sprawdza, co jeszcze da się wycisnąć z jej sportowego coupe.

Tym razem amerykański oddział marki stworzył koncepcyjne auto z nadwoziem targa, który nawiązuje do klasycznych modeli Supry trzeciej i czwartej generacji ze zdejmowanym dachem. Auto zostało zaprezentowane w ostatnich dniach, choć powstało z myślą o targach SEMA 2020, które z powodu pandemii zostały przeniesione do sieci.

Pozornie prosty zabieg usunięcia części dachu sportowego coupe wymagał od projektantów Toyoty znaczących ingerencji w strukturę pojazdu. Duże partie ramy zostały dodatkowo wzmocnione, by utrzymać wysoką sztywność nadwozia. Zdejmowany dach składa się z dwóch paneli z kompozytu, wydrukowanych w technologii 3D, które mieszczą się w bagażniku auta. GR Supra w wersji Sport Top zyskała także nowy pakiet aerodynamiczny, w tym przedni spoiler, potężny tylny dyfuzor z podwójną końcówką wydechu umieszczoną centralnie oraz tylny spoiler swoim kształtem nawiązujący do Supry MK4, znanej z filmu „Szybcy i wściekli”.

GR Supra piątej generacji w wersji targa nawiązuje do poprzednich modeli Supry z otwartym dachem – MK3 z lat 80. i produkowanej w latach 90. Supry MK4, która zeszła ze sceny w 2002 r. Nadwozie targa pojawiło się także w historii Celiki i MR2. Wśród innych modeli Toyoty z otwartym dachem warto pamiętać o roadsterze MR2 Spyder, czyli trzeciej generacji modelu oraz o spokrewnionym z małą Starlet kabriolecie Toyota Paseo Convertible. Fani GT86 na pewno pamiętają koncepcyjny model Toyota FT-86 Open pokazany po raz pierwszy na targach w Genewie w 2013 r.

Szczególne miejsce w historii Toyoty ma model 2000GT. Na rynku był dostępny wyłącznie jako coupe, ale kilka egzemplarzy przerobiono na kabriolet specjalnie dla Seana Connery’ego występującego w roli Jamesa Bonda w filmie „Żyje się tylko dwa razy”.

GR Supra nie powstałaby, gdyby nie zamiłowanie Akio Toyody do sportowych samochodów. Prezydent Toyoty sam jest kierowcą rajdowym i wyścigowym i osobiście dopilnował, żeby słynna Supra, której czwarta generacja zniknęła z rynku w 2002 r, powróciła do salonów w nowej odsłonie. Podstawowa konstrukcja samochodu powstała we współpracy z BMW, ale w największym stopniu o jej charakterze zdecydowali fachowcy wyczynowego zespołu Toyota Gazoo Racing, który reprezentuje markę w największych imprezach sportowych, takich jak WRC, Rajd Dakar, czy wyścig Le Mans 24h. To oni zadbali o to, by do GR Supry trafiły najnowsze rozwiązania wypracowane w motorsporcie.

GR Supra 5. generacji została pokazana po raz pierwszy w 2018 r. na Goodwood Festival of Speed, a jej sprzedaż rozpoczęła się w 2019 r. Auto otrzymało nadwozie o idealnym rozkładzie masy między przodem a tyłem w proporcji 50:50. Jego środek ciężkości jest położony niżej niż w coupe Toyota GT86, konstrukcja jest sztywniejsza niż nadwozie supersamochodu Lexusa LFA. Twórcy nowej GR Supry zastosowali klasyczny układ silnika z przodu i napędu na tył, znany z wielu sportowych Toyot, w tym z GT86 i poprzednich generacji Supry. Klasyczny, choć nowy jest także rzędowy 6-cylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy – takie same parametry miał słynny silnik 2JZ z Supry 4. generacji. Jednostka o poj. 3.0, mocy 340 KM i 500 Nm momentu obrotowego rozpędza GR Suprę do setki w 4,3 s. W 2020 r. dołączył do niego 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik turbo o mocy 258 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego, z którym coupe osiąga setkę w 5,2 s./oprac. ns/

Foto: Toyota


Tagi:
Toyota, Toyota GR Supra z dachem targa, Toyota Supra, Toyota Supra Sport Top, Akio Toyoda, SEMA 2020

Zobacz podobne artykuły:

Toyoty w Le Mans w specjalnych barwach
kalendarz 15/06 2025

Toyoty w Le Mans w specjalnych barwach

Wiadomości / Moto sport

2025.06.15

Toyota świętuje 40 lat rywalizacji w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.
Toyota GR LH2 Racing Concept - Wodorowy bolid na torze
kalendarz 12/06 2025

Toyota GR LH2 Racing Concept - Wodorowy bolid na torze

Prezentacje / Concept Cars

2025.06.12

W Le Mans Toyota zaprezentowała wyścigowy prototyp na ciekły wodór.
Rajd Sardynii - Ogier po raz piąty
kalendarz 11/06 2025

Rajd Sardynii - Ogier po raz piąty

Wiadomości / Moto sport

2025.06.11

Dla Toyoty to szósta z rzędu wygrana w tegorocznych Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA.
Najnowsze artykuły:
 Festiwal VW Golfa GTI

Festiwal VW Golfa GTI

Moto fanatyk

2025.06.15

40 Golfów GTI wszystkich ośmiu generacji wyjedzie na tor Nürburgring.
Robert Kubica zwycięzcą w Le Mans

Robert Kubica zwycięzcą w Le Mans

Wiadomości / Moto sport

2025.06.15

Kubica jest pierwszym Polakiem, który wygrał w słynnym 24-godzinnym wyścigu.
 Rajd Polski - Sesks wygrywa, Marczyk liderem

Rajd Polski - Sesks wygrywa, Marczyk liderem

Wiadomości / Moto sport

2025.06.15

Mārtiņš Sesks powtórzył swój sukces z 2023 r.