Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Toyota GR Supra w rękach mistrza driftu
kalendarz 29/04 2021

Toyota GR Supra w rękach mistrza driftu

Wydarzenia / Toyota

Toyota GR Supra zapoczątkowała linię GR w gamie Toyoty, czyli globalnych samochodów stworzonych przez inżynierów z Toyota Gazoo Racing.

“Toyota GR Supra daje ogromną frajdę z jazdy, bo to klasyczny samochód z napędem na tylne koła. Samochód jest bardzo zwarty. Bardzo dobrze prowadzi się na torze, bo stosunek rozstawu osi do rozstawu kół jest idealny” - to wrażenia Kuby Przygońskiego zza kierownicy GR Supry.

Toyota GR Supra zapoczątkowała linię GR w gamie Toyoty, czyli globalnych samochodów stworzonych przez inżynierów z Toyota Gazoo Racing. W 2020 r. do dwumiejscowego coupe dołączył hot hatch GR Yaris, a w tym roku na drogi wyjeździe lekkie coupe GR 86, następca modelu GT86.

Toyota Supra to jeden ze słynnych sportowych aut  XX w. Długa maska, zwarta karoseria oraz dach z dwoma wybrzuszeniami to nawiązanie do pierwowzoru, czyli modelu 2000GT. Do charakterystycznych elementów 4. generacji Supry nawiązuje stylistyka przodu i tyłu, a w szczególności muskularne tylne błotniki, tworzące jedną linię ze zintegrowanym spoilerem. Nadwozie zostało zaprojektowane jednak w taki sposób, by łatwo poddawało się zmianom - to też nawiązanie do poprzednika, który był jednym z najchętniej modyfikowanych aut.

“Dla mnie Toyota Supra jest legendą wszech czasów. To samochód, który w latach 90. i na początku XXI wieku był po prostu autem kultowym. A później stał się oczkiem w głowie wszystkich tych, którzy lubią modyfikacje. Do dziś pamiętam auta, których moc sięgała nawet 1000 czy 1200 KM. A GR Supra jest kontynuacją tradycji, nowa linia mi się podoba. Auto robi wrażenie. Cieszę się, że takie auto pojawiło się w grupie Toyoty” - opowiada Kuba Przygoński, czterokrotny mistrz Polski w drifcie i czwarty zawodnik ostatniego Rajdu Dakar.

Jako jeden z najbardziej wszechstronnych kierowców w globalnym motosporcie szybko zidentyfikował najmocniejsze atuty GR Supry. “Samochód jest bardzo zwarty. Bardzo dobrze prowadzi się na torze, bo stosunek rozstawu osi do rozstawu kół jest idealny. Auto ma kompaktowe wymiary, w każdym momencie czuć, co się dzieje z przodu, z tyłu, z boku. Wiesz dokładnie, w którym miejscu toru jesteś” - powiedział Przygoński.

Odniósł się do tzw. złotej proporcji. 1,55 - tyle wynosi stosunek rozstawu osi do rozstawu kół, co pozwala na najlepszy balans pomiędzy zwinnością oraz ponadprzeciętną stabilnością. Co jeszcze przyczynia się do dobrego prowadzenia auta? GR Supra otrzymała nadwozie o idealnym rozkładzie masy między przodem a tyłem w proporcji 50:50. Co podkreślali projektanci, jego środek ciężkości jest położony niżej niż w coupe Toyota GT86, konstrukcja jest sztywniejsza niż nadwozie supersamochodu Lexus LFA.

W GR Suprze znajdziemy klasyczny układ silnika z przodu i napędu na tył, znany z wielu sportowych Toyot, w tym z poprzednich generacji Supry. Pod maską auta, które testował Przygoński, był rzędowy 6-cylindrowy silnik benzynowy turbodoładowany. Jednostka o poj. 3.0 o mocy 340 KM i 500 Nm momentu obrotowego rozpędza GR Suprę do setki w 4,3 s. Silnik współpracuje z 8-biegową automatyczną przekładnią.

“Toyota GR Supra daje ogromną frajdę z jazdy, bo to klasyczny samochód z napędem na tylne koła. A taki układ wymaga umiejętności, żeby dobrze nad autem zapanować. Wjeżdżając na tor, od razu można się nim bawić. Można jechać szybko, ale też driftować, jeździć w uślizgu. Czujesz się w nim jak za kierownicą dobrego samochodu wyczynowego. Uwielbiam takie auta” - stwierdził Przygoński.

Toyota Gazoo Racing Europe na bazie GR Supry buduje jej wyścigową odmianę, którą można rywalizować w kategorii GT4. Auto ma też swoją wersję w serii SuperGT, ale chętnie jest też przebudowywana przez drifterów. “GR Supra jest już tak często modyfikowana jak poprzednik. I bardzo dobrze, bo przedłuża to życie samochodu i wzbudza nim większe zainteresowanie. Wielu drifterów buduje swoje maszyny na bazie GR Supry, co dowodzi, że to dobry samochód do sportu wyczynowego” - mówi Przygoński.

Przypomnijmy, że Przygoński swoje cztery mistrzowskie tytuły wywalczył za kierownicą auta stworzonego w oparciu o model GT86. W 2021 r. pojedzie po piąte trofeum./oprac. ns/

Foto: Toyota / Kuba Przygoński


Tagi:
Kuba Przygoński, Toyota, Toyota GR Supra, Toyota Gazoo Racing

Zobacz podobne artykuły:

 Toyota mistrzem świata producentów WRC
kalendarz 26/11 2024

Toyota mistrzem świata producentów WRC

Wiadomości / Moto sport

2024.11.26

Podczas Rajdu Japonii, finałowej rundy sezonu, reprezentanci Toyoty wywalczyli dwa pierwsze miejsca.
Toyota potwierdza powrót Celiki
kalendarz 25/11 2024

Toyota potwierdza powrót Celiki

Wiadomości / News

2024.11.25

Wiceprezes Toyoty ujawnił, że trwają prace nad nowym modelem.
Toyota w drodze po kolejny tytuł?
kalendarz 23/11 2024

Toyota w drodze po kolejny tytuł?

Wiadomości / Moto sport

2024.11.23

Czy zespół Toyoty powtórzy ubiegłoroczny sukces?
Najnowsze artykuły:
Krajowa czołówka na Barbórce

Krajowa czołówka na Barbórce

Wiadomości / Moto sport

2024.12.03

Na starcie tegorocznego Rajdu Barbórka pojawi się wielokrotny mistrz Finlandii oraz zwycięzca Rajdu Monte Carlo.
Jaguar – reset marki

Jaguar – reset marki

Wiadomości / News

2024.12.03

Brytyjski producent odcina się od swojej historii.
Polska ma na ulicach swój autobus elektryczny

Polska ma na ulicach swój autobus elektryczny

Wiadomości / Gorące tematy

2024.12.03

Projekt rozwijał się po cichu, w cieniu Izery.