Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Toyota GR LH2 Racing Concept - Wodorowy bolid na torze
kalendarz 12/06 2025

Toyota GR LH2 Racing Concept - Wodorowy bolid na torze

Toyota / Concept Cars

W Le Mans Toyota zaprezentowała wyścigowy prototyp na ciekły wodór.

Japoński producent od lat pracuje nad wodorowym silnikiem spalinowym, który testowany był w wyścigowych samochodach startujących w japońskiej serii Super Taikyu. W 2021 r. sprawdzono Corollę zasilaną wodorem w stanie gazowym, od 2023 r. samochód wykorzystuje już ciekły wodór. W 2022 r. przetestowano także potencjał wodorowych silników pod kątem rajdów – prototypowy GR Yaris H2 Concept zaliczył przejazdy pokazowe podczas Rajdu Ypres, jednej z rund mistrzostw świata. 

W 2023 r. wodorowa Corolla pojawiła się w Le Mans, pokonując okrążenie pokazowe kultowego toru Circuit de la Sarthe, a marka zaprezentowała model GR H2 Racing Concept, który prezentuje potencjał wykorzystania wodorowych technologii w wyścigowych samochodach rywalizujących w Le Mans.

Teraz Toyota Gazoo Racing pokazała nowy bolid, opierający się na modelu GR010 Hybrid, który bierze udział w tegorocznym 24-godzinnym wyścigu Le Mans. GR LH2 stanowi jednocześnie kontynuację koncepcji GR H2.

Nie podano na razie szczegółów dotyczących nowego bolidu. Wiadomo jedynie, że koncepcyjny pojazd wykorzystuje hybrydowy system z silnikiem spalinowym na ciekły wodór. Przypomnijmy, że GR010 Hybrid ma zamontowany centralnie silnik V6 o poj. 3.5 litra z podwójnym turbodoładowaniem i zamontowany z przodu silnik elektryczny. Koncepcyjny bolid ma 5100 mm długości i 2050 mm szerokości. Są to zatem takie same wymiary jak jego poprzednik.  

Prezentacja GR LH2 Racing Concept łączy się z obchodami 40-lecia startów Toyoty w legendarnym wyścigu w Le Mans. Podczas tegorocznej 93. edycji samochody zespołu otrzymają specjalne barwy, które nawiążą do tej rocznicy. Mike Conway, Kamui Kobayashi i Nyck de Vries pojadą GR010 Hybrid z numerem 7, który otrzymał biało-czerwone malowanie nawiązujące do ikonicznego modelu TS020 z 1998 r. Sébastien Buemi, Brendon Hartley i Ryo Hirakawa zasiądą za kierownicą matowoczarnego bolidu z numerem 8. 

Przypomnijmy, że Toyota stała na najwyższym stopniu podium Le Mans przez pięć kolejnych lat od 2018 do 2022 r. W 2023, jak i 2024 na słynnym francuskim torze triumfowało Ferrari. 

Zwycięzcę tegorocznej edycji poznamy w niedzielę 15 czerwca./ns/

Foto: Toyota


Tagi:
Toyota, Toyota Gazoo Racing, Toyota GR LH2 Racing Concept, GR010 Hybrid, Mike Conway, Kamui Kobayashi, Nyck de Vries, Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Ryo Hirakawa, 24-godzinny wyścig Le Mans, 24-godzinny wyścig Le Mans 2025, Le Mans, 24 h Le Mans, 24h Le Mans 2025, Le Mans 24h, Le Mans 24h 2025, napęd wodorowy, wodór

Zobacz podobne artykuły:

Audi R26 Concept - W drodze do F1
kalendarz 13/11 2025

Audi R26 Concept - W drodze do F1

Prezentacje / Concept Cars

2025.11.13

Debiutant w Formule 1 ale z ambitnymi planami.
Toyota piąty raz z rzędu mistrzem świata WRC
kalendarz 20/10 2025

Toyota piąty raz z rzędu mistrzem świata WRC

Wiadomości / Moto sport

2025.10.20

Zespół Toyoty wywalczył podwójne podium w Rajdzie Europy Centralnej.
Toyota z rekordem zwycięstw
kalendarz 15/09 2025

Toyota z rekordem zwycięstw

Wiadomości / Moto sport

2025.09.15

Wygrana w Rajdzie Chile to 103. zwycięstwo Toyoty w WRC.
Najnowsze artykuły:
Warsaw Motor Show 2025

Warsaw Motor Show 2025

Wiadomości / News

2025.11.14

W najbliższy weekend odbędą się już po raz ósmy jedne z największych targów motoryzacyjnych w Polsce.
Witek Kupczyński Mistrzem Świata FIM MotoMini

Witek Kupczyński Mistrzem Świata FIM MotoMini

Wiadomości / Moto sport

2025.11.13

Jan Babiarz brązowym medalistą.
Audi R26 Concept - W drodze do F1

Audi R26 Concept - W drodze do F1

Prezentacje / Concept Cars

2025.11.13

Debiutant w Formule 1 ale z ambitnymi planami.