TOP 5 najciężej pracujących samochodów
Mogłyby służyć zabawie, lecz ich głównym przeznaczeniem jest ciężka praca.
Codziennie pomagają w funkcjonowaniu małym, średnim i dużym firmom. Wożą pasażerów, towary, ekipy serwisowe. Brutalna eksploatacja, najtrudniejsze warunki, często jazda niemal non-stop z przerwą wyłącznie na zamianę kierowcy. Maksymalne obciążenie, otarcia, pył, błoto, śnieg, deszcz. Muszą radzić sobie w różnych, trudnych warunkach. Jednak wszystko to znoszą z godnością, ponieważ zostały stworzone właśnie w tym celu.
Wśród samochodów użytkowych, dysponujących liczbą co najmniej czterech lub więcej miejsc, znajdą się nie tylko duże furgony, lecz również pojazdy z nadwoziem typu pick-up. W 2018 r. łącznie zarejestrowano 11 517 takich pojazdów. Stanowią one zaledwie część z 68 790 nowych samochodów ciężarowych i specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oto pięć najpopularniejszych aut użytkowych ubiegłego roku.
Toyota Hilux to pick-up o ugruntowanej przez pięć dekad renomie bardzo trwałego, niemal niezniszczalnego auta o świetnych właściwościach terenowych. Model ten chętnie wybierają zarówno profesjonaliści, którzy potrzebują solidnego narzędzia pracy w trudnym terenie, jak i entuzjaści off-roadu. Hilux należy do ścisłej czołówki najpopularniejszych pick-upów w Polsce, a w ubiegłym roku jego sprzedaż wzrosła o 28 proc.
Hilux 8. generacji jest dostępny od połowy 2016 r. Jego debiut przyczynił się do zwiększenia popularności pick-upów w Polsce. Samochód zbudowany na nowej ramie ma o 20 proc. sztywniejszą konstrukcję i jeszcze lepsze możliwości terenowe, może być wyposażony w systemy elektroniczne ułatwiające off-roadową jazdę, a jego ładowność wzrosła do minimum 1000 kg. Auto ma większą, pojemniejszą skrzynię ładunkową o wzmocnionej konstrukcji i wyższych burtach.
Model przyciąga nabywców zarówno praktycznością i odpornością na trudne warunki, jak i wysokim komfortem i bogatym wyposażeniem, które obejmuje m.in. pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Hilux dysponuje dołączanym napędem obu osi z przekładnią rozdzielczą, umożliwiającą wybór przełożeń szosowych lub terenowych. Tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu jest przystosowany do przenoszenia większego momentu obrotowego. Wersję 4x4 z reduktorami można zamówić z dodatkowym wyposażeniem ułatwiającym terenową jazdę – systemem aktywnej kontroli trakcji, funkcją wspomagania podczas zjazdu ze wzniesień i wspomagania ruszania pod górę. Uważany za odporny i niezawodny pick-up Toyoty jest napędzany silnikiem D-4D 2.4 (150 KM) o najniższym w tej klasie zużyciu paliwa, spełniającym normę Euro 6.
Historia modelu sięga ponad 50 lat wstecz. Z auta o wyłącznie roboczym charakterze, Hilux ewoluował w kierunku bogato i nowocześnie wyposażonego samochodu do pracy w tygodniu i na rodzinne weekendy. Do wyboru są trzy rodzaje kabin: Single, Double i ExtraCab. Krótkiego Hiluxa i wersję ExtraCab można zamówić z napędem na tył. Odmiana DoubleCab jest oferowana wyłącznie z napędem 4x4 i przekładnią manualną lub automatyczną. Wnętrze zostało wyposażone w standardzie aut osobowych, oferując m.in. system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym, kamerą cofania i nawigacją. Na tablicy rozdzielczej, pomiędzy zegarami mieści się kolorowy wyświetlacz TFT komputera pokładowego.
Oprócz wielu wersji specjalnych (m. in. przeznaczona dla myśliwych odmiana Hunter, czy przygotowana przez firmę z Islandii wersja Arctic Trucks), w Polsce dostępna jest także Toyota Hilux Hilly – limitowana wersja, przygotowana przez Toyota Motor Poland, wyposażona w system podnoszenia zawieszenia i poszerzone aluminiowe, 18-calowe obręcze kół, zmienione zderzaki i grill, poszerzone błotniki, patrolowe oświetlenie LED oraz tylny spoiler, a także ozdobną grafikę nadwozia i tapicerkę ze skóry nappa. Jest nawet sportowy wydech ze sterowanym aplikacją systemem generującym sportowy dźwięk jednostki V8.
W czołówce aut użytkowych znalazł się także pick-up Ford Ranger. Do niedawna był oferowany z jednostkami wysokoprężnymi 2.2 TDCi o mocach 130 i 160 KM oraz z jednostką 3.2 TDCi (200 KM). W nowej ofercie unowocześnionych jednostek napędowych znajduje się 2-litrowy silnik Diesla EcoBlue Bi-turbo o mocy 213 KM (500 Nm) oraz nowa, 10-stopniowa automatyczna skrzynia biegów. Występuje on również w słabszych odmianach o mocach 130 i 170 KM.
Po ostatnich zmianach otrzymał jako wyposażenie standardowe system wykrywania pieszych oraz tempomat. Dostępny jest także system wspomagający parkowanie. Ford Ranger występuje w wersjach z pojedynczą, przedłużoną i podwójną kabiną. Standardowo jest wyposażony w napęd czterech kół. Oferuje użytkownikom nowoczesne wyposażenie, jak np. system łączności i rozrywki SYNC 3 i wbudowany modem FordPass Connect. W standardzie ma także układ aktywnego wspomagania hamowania z funkcją wykrywania pieszych, pomagający unikać kolizji lub zmniejszyć ich skutki oraz inteligentny ogranicznik prędkości.
Dostępny jest nawet - uwaga - system… wspomagający podnoszenie tylnej klapy. Głębokość brodzenia to 800 mm, prześwit 230 mm. Kąt natarcia wynosi 29-stopni, kąt zejścia 21 stopni. Zdolnościom terenowym towarzyszy możliwość uciągu przyczepy o masie do 3 500 kg oraz ładowność do 1252 kg.
Fiat Ducato jest topowym modelem gamy Fiat Professional i bardzo popularnym w Polsce samochodem dostawczym. Od 1981 r. wciąż ulepszano jego wyposażenie. Model doczekał się sześciu generacji i ponad 2,6 mln sprzedanych egzemplarzy. Fiat Ducato to ponad 2000 możliwych konfiguracji, osiem pojemności ładunkowych od 8 do 17 m3. Ducato występuje jako Furgon do przewozu towarów, Kombi i Panorama, przeznaczone do przewozu osób oraz podwozie do zabudowy. Źródłem napędu są silniki Diesla Euro 6 MultiJet II o mocach od 115 do 180 KM oraz silnik na gaz ziemny (CNG) o poj. 3.0 (136 KM).
Ford Transit o ładowności 2 ton będzie wkrótce dostępny z układem hybrydowym mild hybrid (mHEV), bazującym na silniku Diesla. W ofercie jednostek napędowych znajduje się także unowocześniony 2.0-litrowy silnik Diesel EcoBlue z mocniejszym wariantem o mocy 185 KM (415 Nm) oraz 10-stopniową automatyczną skrzynią biegów, dostępną w wersjach z napędem na tylne koła. Dostępne są również wersje napędu o mocach 105, 130 oraz 170 KM.
Na pokładzie znalazł się aktywny asystent parkowania i system pomagający utrzymać pojazd na pasie ruchu. Najnowsza wersja tego modelu zyskała również możliwość wyboru trybów jazdy: Eco, Śliska nawierzchnia i Błoto/koleiny w pojazdach z napędem 4x4 oraz tryb holowania przyczepy. Ten ostatni zapewnia płynne przyrosty mocy podczas holowania dużych przyczep lub łodzi, gdy masa przyczepy przekracza masę własną samochodu.
Pokładowy modem umożliwia korzystanie z wielu funkcji dostępnych za pośrednictwem mobilnej aplikacji, co ułatwia użytkowanie i czyni eksploatację efektywniejszą i tańszą, zarówno z punktu widzenia kierowców, jak i operatorów flot pojazdów. Wśród tych rozwiązań i funkcji jest system informacji i rozrywki Ford SYNC 3, którym można sterować albo za pomocą prostych poleceń głosowych, albo przesuwając palcem po 8-calowym wyświetlaczu dotykowym. System Ford MyKey pozwala szefowi floty zaprogramować kluczyk, aby ograniczyć kierowcy maksymalną prędkość jazdy i głośność systemu audio, a także włączyć na stałe działanie układów zwiększających bezpieczeństwo czynne.
Ogranicznik prędkości łączy funkcję systemu rozpoznawania znaków drogowych z adaptacyjnym tempomatem, dzięki którym kierowca uniknie przekraczania maksymalnej dopuszczalnej prędkości. Z przodu i z tyłu umieszczono szerokokątne kamery. Kamera cofania jest na tyle wysoko, by kierowca widział obszar za samochodem także podczas cofania z otwartymi drzwiami. Po bokach umieszczono dodatkowe czujniki parkowania. Samochód jest w stanie parkować automatycznie zarówno prostopadle, jak i równolegle. Wykrywa również poprzeczny ruch pojazdów.
Fiat Doblo jest sprzedawany w 29 krajach na obszarze Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Doblo oferuje trzy wersje wyposażenia: Pop, Easy oraz Lounge, dwie wysokości dachu, dwa rozstawy osi i dwie konfiguracje siedzeń – pięć w standardzie lub siedem na zamówienie, a także pięć rodzajów wnętrz oraz siedem wersji silnikowych.
Pod maską mogą się znaleźć jednostki benzynowe 1.4 o mocy 95 KM, 1.4 T-JET o mocy 120 KM oraz turbodiesle 1.6 MultiJet o mocy 90 KM (także ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Dualogic), 1.6 MultiJet (105 KM) oraz 2.0 MultiJet (135 KM), a także dwupaliwowy silnik, zasilany benzyną lub metanem: 1.4 T-JET Natural Power (120 KM).
Dostawcza wersja Doblo Cargo ma przestrzeń transportową o pojemności do 5,4 m2 i ładowność powyżej 1 tony oraz długość wnętrza sięgającą 3,4 m. Przedni fotel pasażera można zamienić w stolik. Fotele w 2. i 3. rzędzie siedzeń można całkowicie wyjąć, tworząc przestrzeń załadunkową. Bagażnik wersji z krótkim rozstawem osi ma pojemność 790 litrów i 1050 l. w wersji z długim rozstawem osi. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność wzrasta do odpowiednio 3200 oraz 4000 l. Osłona przestrzeni bagażowej znosi obciążenie do 70 kg.
W wyposażeniu jest m.in. system multimedialny Uconnect z 5-calowym, kolorowym ekranem dotykowym, który na życzenie może zostać wyposażony we wbudowany system nawigacji oraz radio cyfrowe (DAB). Ciekawostką w tym samochodzie o dostawczym rodowodzie jest poprawiające walory jezdne, niezależne zawieszenie tylnej osi./oprac.ns/
źródło: Complex/Samar
Zobacz podobne artykuły:
SUV Mercedes-AMG wyjechał na drogi
Prezentacje / Nowości
2024.12.12
DS 8 – Tajemniczy
Prezentacje / Nowości
2024.11.26
Mercedes CLA - Najinteligentniejszy model marki
Prezentacje / Nowości
2024.11.21
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.13
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11