
Sprawdź stan opon
Optymalne ciśnienie, głęboki bieżnik i brak uszkodzeń to cechy ogumienia, które poprawiają bezpieczeństwo oraz komfort podróżowania. Regularna kontrola stanu opony pozwoli zapobiec uszkodzeniu koła i kolizji.
Na wiek ogumienia wskazuje ciąg czterech cyfr znajdujący się za kodem DOT na bocznej ścianie opony. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień roku, w którym ona powstała, dwie kolejne rok (np. kod 3707 znaleźć można na produkcie powstałym w 37. tygodniu roku 2007).
Wiek opony jest jednym z podstawowych kryteriów do sprawdzenia jej kondycji. Należy zwracać na niego uwagę zarówno podczas użytkowania, jak i kupowania ogumienia. Zgodnie z polską normą dotyczącą pakowania, przechowywania i transportu opon sprzedawany towar nie powinien być starszy niż 3 lata.
"My dokładamy starań, by sprzedawać opony nie starsze niż 18 miesięcy” - zaznacza Filip Fischer, kierownik działu obsługi klienta w Oponeo.pl. "Dodatkowo w sezonie letnim i zimowym większość opon, które oferujemy, pochodzi z bieżącego roku".
Oznacza to, że ogumienie zostało wyprodukowane kilka miesięcy wcześniej. Gwarantuje to najwyższą jakość produktu. Warto pamiętać, że nawet właściwie użytkowana i przechowywana opona zapewnia bezpieczną jazdę jedynie przez około 6 lat. Po tym czasie obniżają się jej wartości trakcyjne oraz wzrasta ryzyko uszkodzenia.
Czy bieżnik jest wystarczająco głęboki?
Jak wynika z przeprowadzonych badań, dla większości kierowców właśnie głębokość bieżnika jest najważniejszym sygnałem do wymiany opon na nowe. Aż 71 proc. kierowców traktuje to jako główny argument. Dla 22 proc. istotny jest czas użytkowania opon. Liczba przejechanych na danym ogumieniu kilometrów, skłania do wymiany opon jedynie 6 proc. użytkowników.
"Bieżnik jest tą częścią ogumienia, która ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią" - mówi ekspert z Oponeo.pl. "Należy pamiętać o tym, że zbyt płytki zmniejsza przyczepność i zwiększa ryzyko uszkodzenia opony".
Jego głębokość powinna wynosić minimum 3 mm w przypadku ogumienia na sezon letni oraz 4 mm w ogumieniu na sezon zimowy.
Za jazdę na oponach z bieżnikiem o głębokości 1,6 mm lub mniejszej grozi mandat i utrata dowodu rejestracyjnego.
Czy ciśnienie w oponie jest optymalne?
Nieodpowiednie ciśnienie w oponach skutkuje szybszym i nierównomiernym zużyciem ogumienia. Wpływa ono również na pogorszenie parametrów jezdnych i bezpieczeństwa. Ciśnienie w oponach warto sprawdzać co dwa tygodnie oraz w ramach przygotowań do dłuższej podróży samochodem. Należy kontrolować je po minimum półgodzinnym postoju.
Optymalna wartość ciśnienia określona jest przez producenta w instrukcji pojazdu. Znaleźć ją można również na klapce wlewu od paliwa, przy drzwiach kierowcy, w schowku, na progu lub słupku. Ciśnienie warto dostosować do obciążenia auta oraz prędkości.
źródło: Oponeo
Zobacz podobne artykuły:
Jak przygotować klasyka do sezonu wiosennego?
Warsztat / Porady
2025.04.09
Nawet nie wiesz, że nie widzisz
Warsztat / Porady
2025.04.04
Używane auta niemieckie, francuskie, włoskie, japońskie
Używane
2025.04.01
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieElektryczny Jeep Avenger na służbie
Wiadomości / News
2025.04.25
Poznań Motor Show 2025 – Premiery
Wiadomości / News
2025.04.25
Klara Kowalczyk na podium w Walencji
Wiadomości / Moto sport
2025.04.25