Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Sprawdź stan opon
kalendarz 21/05 2014

Sprawdź stan opon

Warsztat / Porady

Optymalne ciśnienie, głęboki bieżnik i brak uszkodzeń to cechy ogumienia, które poprawiają bezpieczeństwo oraz komfort podróżowania. Regularna kontrola stanu opony pozwoli zapobiec uszkodzeniu koła i kolizji.

Na wiek ogumienia wskazuje ciąg czterech cyfr znajdujący się za kodem DOT na bocznej ścianie opony. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień roku, w którym ona powstała, dwie kolejne rok (np. kod 3707 znaleźć można na produkcie powstałym w 37. tygodniu roku 2007).

Wiek opony jest jednym z podstawowych kryteriów do sprawdzenia jej kondycji. Należy zwracać na niego uwagę zarówno podczas użytkowania, jak i kupowania ogumienia. Zgodnie z polską normą dotyczącą pakowania, przechowywania i transportu opon sprzedawany towar nie powinien być starszy niż 3 lata.

"My dokładamy starań, by sprzedawać opony nie starsze niż 18 miesięcy” - zaznacza Filip Fischer, kierownik działu obsługi klienta w Oponeo.pl. "Dodatkowo w sezonie letnim i zimowym większość opon, które oferujemy, pochodzi z bieżącego roku".

Oznacza to, że ogumienie zostało wyprodukowane kilka miesięcy wcześniej. Gwarantuje to najwyższą jakość produktu. Warto pamiętać, że nawet właściwie użytkowana i przechowywana opona zapewnia bezpieczną jazdę jedynie przez około 6 lat. Po tym czasie obniżają się jej wartości trakcyjne oraz wzrasta ryzyko uszkodzenia.

Czy bieżnik jest wystarczająco głęboki?

Jak wynika z przeprowadzonych badań, dla większości kierowców właśnie głębokość bieżnika jest najważniejszym sygnałem do wymiany opon na nowe. Aż 71 proc. kierowców traktuje to jako główny argument. Dla 22 proc. istotny jest czas użytkowania opon. Liczba przejechanych na danym ogumieniu kilometrów, skłania do wymiany opon jedynie 6 proc. użytkowników.

"Bieżnik jest tą częścią ogumienia, która ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią" - mówi ekspert z Oponeo.pl. "Należy pamiętać o tym, że zbyt płytki zmniejsza przyczepność i zwiększa ryzyko uszkodzenia opony".

Jego głębokość powinna wynosić minimum 3 mm w przypadku ogumienia na sezon letni oraz 4 mm w ogumieniu na sezon zimowy.

Za jazdę na oponach z bieżnikiem o głębokości 1,6 mm lub mniejszej grozi mandat i utrata dowodu rejestracyjnego.

Czy ciśnienie w oponie jest optymalne?

Nieodpowiednie ciśnienie w oponach skutkuje szybszym i nierównomiernym zużyciem ogumienia. Wpływa ono również na pogorszenie parametrów jezdnych i bezpieczeństwa. Ciśnienie w oponach warto sprawdzać co dwa tygodnie oraz w ramach przygotowań do dłuższej podróży samochodem. Należy kontrolować je po minimum półgodzinnym postoju.

Optymalna wartość ciśnienia określona jest przez producenta w instrukcji pojazdu. Znaleźć ją można również na klapce wlewu od paliwa, przy drzwiach kierowcy, w schowku, na progu lub słupku. Ciśnienie warto dostosować do obciążenia auta oraz prędkości.

 źródło: Oponeo

Zobacz podobne artykuły:

 Tak oszukują nieuczciwi sprzedawcy
kalendarz 13/05 2024

Tak oszukują nieuczciwi sprzedawcy

Używane

2024.05.13

Na rynku nie brakuje oszustów, którzy sprzedając używane auta próbują zarobić na nich jak najwięcej kosztem kupującego.
 Jak zabezpieczyć się przed klonem?
kalendarz 03/05 2024

Jak zabezpieczyć się przed klonem?

Używane

2024.05.03

Dlaczego każdemu może się to przytrafić i jak kupujący powinni się zabezpieczać?
 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
kalendarz 16/04 2024

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG 150 KM – Nietuzinkowa Fabia

Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG 150 KM – Nietuzinkowa Fabia

Testy / Testy

2024.05.21

Miejskie hatchbacki mogą być fajnymi hot hatchami. Dzieje się tak dlatego, ponieważ są lekkie, zwinne i niedrogie. Skoda oferowała kiedys hot hatch z prawdziwego zdarzenia. Mowa o Fabii RS. Czy Fabia Monte Carlo jest w stanie...
Skoda Enyaq 80 iV 204 KM – Ciekawy elektryk

Skoda Enyaq 80 iV 204 KM – Ciekawy elektryk

Testy / Testy

2024.05.21

Choć nie jestem zwolennikiem aut elektrycznych, muszę uczciwie przyznać, że Enyaqa polubiłem.
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 245 KM – Dwa w jednym

Skoda Octavia RS 2.0 TSI 245 KM – Dwa w jednym

Testy / Testy

2024.05.21

Skoda Octavia RS to bardzo racjonalna propozycja dla osób ceniących sportowe doznania, ale i praktyczność na co dzień.