Skoda z napędem 4x4 – Możesz więcej
Wiadomości / Prezentacje / Skoda / nowe auta
Śliska nawierzchnia, czy piaszczysta droga to tylko niektóre przeszkody, które będzie trudno pokonać autem z napędem na jedną oś. Może zatem warto rozważyć zakup pojazdu 4x4?
O korzyściach wynikających z napędu na cztery koła przekonuje się coraz więcej kierowców. Jedną z marek, która oferuje samochody z napędem obu osi jest Skoda. Początkowo w wersji 4x4 występowała tylko Octavia. Obecnie napęd tego typu dostępny jest w trzech modelach: Octavia, Yeti i Superb.
Zalety układu 4x4 są oczywiste: efektywniejsze przekazanie mocy na wszystkie cztery koła zapewnia dużo lepszą przyczepność przy przyspieszaniu oraz pokonywaniu zakrętów, zwiększając bezpieczeństwo jazdy, niezależnie od stanu drogi i pogody. Rozwiązanie to jest także przydatne latem, gdy podczas wakacyjnych wojaży trzeba czasem zjechać z asfaltu, jak i zimą, gdy samochody z napędem na obie osie nie tylko pewniej się prowadzą i unikają problemów z zakopywaniem się, ale i potrafią dużo łatwiej wyjechać z zaśnieżonego miejsca.
Pierwszy samochód w gamie czeskiej marki w wersji 4x4 pojawił się w 1999 roku i była to popularna Octavia. Udział m in. w rajdowych mistrzostwach świata, jak i prowadzone testy pozwalały na wprowadzanie kolejnych udoskonaleń napędu obu osi. Obecnie na wybranych rynkach, jak Norwegia czy Szwajcaria układ 4x4 jest już zamontowany w co drugiej sprzedawanej Octavii.
Skody Octavia i Yeti dostępne z układem 4x4 korzystają z najnowszej, piątej generacji systemu Haldex. Układy tego szwedzkiego lidera rynku, trafiają teraz do najnowszych generacji tych aut. Po wprpwadzeniu wielu innowacji, system wyróżnia się prostszą i efektywniejszą konstrukcją, która jednocześnie znacznie poprawiła precyzję i prędkość działania, z drugiej zwiększyła niezawodność i zmniejszyła masę. Nie bez znaczenia pozostaje także niższe zużycie paliwa, wynoszące – według danych Skody - 4,5 l w cyklu mieszanym dla Octavii Combi z silnikiem 1.6 TDI (105 KM). Wynik taen jest możliwy do osiągnięcia, ponieważ moment obrotowy jest kierowany na tylną oś tylko wtedy, gdy tego wymaga sytuacja, ograniczając straty przenoszenia napędu w codziennej eksploatacji. Dołączanie dodatkowego napędu odbywa się w sposób niezauważalny dla kierowcy i na tyle szybki, aby opóźnienie nie wiązało się z żadną stratą dla bezpieczeństwa lub osiągów.
Układ Haldex, działający tu jako blokada międzyosiowa, we wszystkich trzech modelach Skody współpracuje z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, która nadzoruje efektywne i bezpieczne przekazywane mocy także pomiędzy kołami jednej osi, w praktyce regulując wielkość momentu obrotowego przekazywanego na każde z czterech kół. Obecność systemu jest szczególnie cenna przy przyspieszaniu na zakręcie oraz na nawierzchni o zróżnicowanej przyczepności. Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS) przyhamowuje obracające się w miejscu koło, przekazując napęd na koło mogące rozpędzić samochód. Efektem jest równomierne, dużo bardziej komfortowe prowadzenie i ograniczenie zużycia opon.
W przypadku najpopularniejszego kombi w segmencie aut kompaktowych – Octavii 4x4, ceny zaczynają się od 90 800 zł./oprac. ns/
Foto: Skoda
Zobacz podobne artykuły:
Skoda Elroq oczami projektantów
Wiadomości / Wydarzenia
2024.10.10
Wstrzymanie dopłat do leasingu „elektryków” może zahamować popyt
Wiadomości / Gorące tematy
2024.10.07
Renault 5 E-Tech w Warszawie
Wiadomości / Wydarzenia
2024.10.03
Mercedes-AMG One pobił własny rekord
Wiadomości / Ciekawostki
2024.10.13
Toyota wraca do F1, ale...
Wiadomości / Moto sport
2024.10.12
Paris Auto Show 2024 - zapowiedź
Wiadomości / News
2024.10.12