Skoda Octavia 1.4 TSI Ambition - To już 20 lat...
Skoda / slider / Skoda / Skoda Octavia / Octavia
Skoda Octavia 1.4 TSI Ambition - To już 20 lat...
Skoda / slider / Skoda / Skoda Octavia / Octavia
Ten rok jest bardzo ważny dla czeskiego producenta. Pod jego koniec koncern z Mlada Boleslav obchodzić będzie 20-lecie wprowadzenie na rynek modelu Octavia.
Testowana przez nas generacja jest już trzecim wcieleniem tego modelu. Każda z nich cieszyła się ogromnym powodzeniem na rynku. Mieliśmy okazję zapoznać się ze Skodą Octavią napędzaną benzynowym silnikiem 1.4 TSI o mocy 150 KM oraz wersji wyposażeniowej Ambition.
Jaka jest każdy widzi...
O designie auta nie trzeba zbyt wiele mówić. Sukces leży tutaj w prostocie. Auto zyskało bardziej wyraziste kształty, upodabniając się tym samym do braci z Wolfsburga. Z przodu Skoda Octavia wygląda dostojnie. Rzuca się w oczy ogromny grill atrapy chłodnicy otoczony chromowaną listwą. Tył auta wyróżnia się dzięki lampom wykonanym w technologii LED, które świecą w kształcie litery C.
Z racji wysokiego tyłu liczyć możemy na sporą przestrzeń bagażową. Zresztą zasługuje ona na pochwałę, podobnie jak przestronność wnętrza, które jest komfortowe. Nowy model otrzymał jeszcze elegantszy i nowocześniejszy kokpit. Jest on uporządkowany, a zastosowanie dwukolorowej tonacji okazało się dobrym pomysłem. Materiały, z których została wykonana deska rozdzielcza w niczym nie odbiegają od tych, które zastosowano w droższych modelach Volkswagena. Są miękkie i jedynie gdzieniegdzie możemy natrafić na twardsze plastiki. Jednak nie można zarzucić im złej jakości.
System Multimedialny Bolero
W samym centrum deski rozdzielczej znajduje się System Multimedialny o nazwie Bolero. 6,5 calowy ekran otoczony jest przyciskami funkcyjnymi umożliwiającymi dostęp do najważniejszych funkcji systemu. Pod systemem umiejscowione zostały przyciski dwustrefowej klimatyzacji. Poniżej automatycznej klimatyzacji znalazło się miejsce dla portu USB oraz AUX, jak również zamykanego schowka mieszczącego pokaźnych rozmiarów (5,5 cala) telefonu. W obszernym, klimatyzowanym schowku po stronie pasażera z opcją regulacji chłodzenia znajduje się slot na kartę SD.
Wspomniany już System Multimedialny Bolero to 6,5 calowy dotykowy ekran o rozdzielczości 800×480 pixeli. Działa on płynnie i natychmiast reaguje na dotyk. Umożliwia przy okazji słuchanie plików MP3 czy WMA. Posiada również obsługę radia cyfrowego DAB, a za pomocą opcji MirrorLink możemy używać aplikacji z telefonu wprost na ekranie dotykowym radioodtwarzacza.
Urządzenie Bolero oprócz tego że jest systemem dotykowym połączone zostało z fizycznymi przyciskami umieszczonymi po jego lewej i prawej stronie. Ułatwiają one szybsze poruszanie się między kategoriami takimi jak m.in. radio, media, telefon, ustawienia czy informacje o podróży.
Octavia wyposażona została w czujniki parkowania. Podczas parkowania wyświetla się obraz samochodu widzianego od góry. Dodatkowo podczas skręcania kół otrzymujemy wirtualny obraz łuku jakim będzie podążał samochód.
Przedział pasażerski Skody określić możemy jednym słowem – komfortowy. Uwagę zwracają wyprofilowane siedzenia. Kierowca bez problemów zajmie wygodną pozycję. Przestrzeń Octavii to jeden z głównych jej atutów. Zarówno na przednich siedzeniach, jak i na tylnej kanapie warunki podróżowania są idealne. Dla pasażerów podróżujących z tyłu za przednim podłokietnikiem, na środkowym tunelu znajdują się nawiewy. Idealne rozwiązanie zarówno na zimę, jak i lato.
Nikt tyle nie oferuje...
Skodę docenimy również pod kątem praktyczności. Bezapelacyjnie zwycięża w swojej klasie oferując 568 litrów. Złożenie kanapy umożliwia uzyskanie wyniku wynoszącego aż 1558 litrów. Dodatkowo rezultat ten możemy powiększyć, gdybyśmy zdecydowali się na zestaw naprawczy wobec koła dojazdowego (zyskamy wtedy kolejne 22 litry). Przestrzeń bagażowa jest symetryczna i prosta. Szkoda, że po złożeniu tylnej kanapy nie uzyskamy płaskiej podłogi.
Dynamiczny i oszczędny
Pod maskę naszego auta zawitał benzynowy silnik 1.4 TSI o mocy 150 KM. Moc ta osiągana jest w zakresie 5000-6000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm, a dzięki turbosprężarce jest dostępny od 1500 obr/min. aż do 3500 obr./min. Jednostka zapewnia autu dynamiczna jazdę. ,,Setkę” osiąga ona już po 8,1 sekundy. Uwagę zwraca doskonała elastyczność silnika i wyciszenie kabiny. Z silnikiem współpracuje sześciobiegowa manualna skrzynia biegów.
Dużą zaletą wspomnianej jednostki jest także jej niewielki apetyt na paliwo. Podczas spokojnego poruszania się po mieście można uzyskać wynik na poziomie 6,5 litra. Gdybyśmy mieli jednak cięższą nogę, doliczyć musimy koło dwóch litrów benzyny 95. W trasie spalanie w trasie wyniosło niewiele ponad 5 litrów.
Zaletą Skody Octavii jest także prowadzenie. Sztywne zawieszenie wpływa na pewność zachowania się auta na drodze. Wysoko ocenić możemy także pracę układu hamulcowego.
Reasumując Skoda Octavia to auto nie mal idealne. Łączy w sobie cechy takie jak: wysoka jakość, przestronność, dynamika, oszczędność. To wszystko otrzymujemy w rozsądnej cenie zaczynającej się od 63 450 zł (wersja Active 1.2 TSI/85 KM).
Paweł Pusz
Zalety auta:
-przestronne wnętrze
-jakość zastosowanych materiałów
-oszczędny i dynamiczny silnik
-największy w swojej klasie bagażnik
-wyciszenie kabiny
Wady auta:
-brak nawigacji satelitarnej w wyposażeniu wersji testowej
Podstawowe parametry techniczne Skody Octavii 1.4 TSI Ambition:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4659/1814/1461 mm
Silnik: benzynowy
Napęd: przedni
Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
Moc maksymalna: 150 KM przy 5000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm przy 1500-3000 obr./min
Osiągi (0-100 km/h): 8,1 s
Prędkość maksymalna: 219 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio)*: 6,5/4,2/5,1
Pojemność bagażnika: 568/1558 l
Cena auta: od 63 450 (wersja Active 1.2 TSI/85 KM)
Cena wersji wyposażeniowej: od 73 950 zł
Cena auta testowanego: 86 500 zł
[gallery ids="57527,57528,57529,57530,57531,57532,57533,57534,57535,57536,57537,57538,57539,57540,57541,57542,57543,57544,57545,57546,57547,57548,57549,57551"]Zobacz podobne artykuły:
Škoda przedłuża umowę z Tour de France
Wiadomości / News
2024.03.18
Nowa wystawa w muzeum Škody
Moto fanatyk
2024.03.10
Skoda Octavia – przed premierą
Prezentacje / Nowości
2024.02.06
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
Wiadomości / Moto sport
2024.04.17
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16