Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Renowacja klasycznej Toyoty 2000GT w RPA
kalendarz 23/05 2021

Renowacja klasycznej Toyoty 2000GT w RPA

Moto fanatyk / Toyota

Na początku marca 2021 r. Toyota South Africa ogłosiła, że rozpoczęła renowację jednego z niewielu zachowanych egzemplarzy sportowego coupe 2000GT.

Po dwóch miesiącach od rozpoczęcia projektu można zajrzeć do warsztatu, gdzie zabytkowe auto z Japonii zyskuje nowe życie.

Pierwszy supersamochód Toyoty powstał w 351 egzemplarzach, dlatego na rynku zachowało się do niego bardzo niewiele części zamiennych. To sprawia, że doprowadzenie auta do idealnego stanu jest prawdziwym wyzwaniem. Stąd pomysł, by Toyota Gazoo Racing odtworzyła i uruchomiła produkcję części zamiennych do najsłynniejszych klasyków w ramach projektu GR Heritage Parts. Na początek marka skupiła się na częściach do 2000GT oraz Supry A70 i A80. Ich dostępność w autoryzowanych salonach marki sprawi, że więcej kolekcjonerów będzie mogło cieszyć się najbardziej cenionymi zabytkowymi Toyotami.

Zdobycie części zamiennych to dopiero początek zadania. Prace nie mogły ruszyć bez zespołu fachowców, którzy byliby w stanie odtworzyć oryginalne 2000GT w każdym szczególe. Przykłady ze świata sztuki jasno pokazują, że zabytków nie wolno oddawać do odrestaurowania amatorom. Niestety często kończy się to takimi katastrofami jak niezamierzona dewastacja cennego fresku Ecco Homo z kościoła pod Saragossą. Wystarczyła jedna osoba pełna dobrych chęci, ale pozbawiona umiejętności i talentu, by subtelne dzieło zamienić w karykaturę.

Do wykonania tego trudnego zadania, Toyota South Africa po skrupulatnej weryfikacji wybrała warsztat Generation Old School Benoni prowadzony przez ojca i syna – Wynanda Strydoma Seniora i Wynanda Strydoma Juniora. Ich bogate doświadczenie obejmuje wiele cennych klasyków – od VW Beetle i VW Microbusa po amerykańskie muscle cars jak Ford Mustang, czy Dodge Charger. Co prawda żaden z nich nie widział wcześniej Toyoty 2000GT na oczy, ale ich sprawność w rozkładaniu samochodów na części pierwsze i długa lista osiągnięć były wystarczającą rekomendacją. Strydomowie są znani z tego, że skrupulatnie dokumentują każdy krok w procesie renowacji, począwszy od rozmontowywania samochodu. Zanim przystąpili do właściwych prac naprawczych, z pomocą Toyoty zebrali komplet potrzebnych części, sprawnie przeczesując globalne rynki.

Zawsze gdy to możliwe ekipa Strydomów stara się naprawić i odświeżyć oryginalne części samochodu, zamiast od razu wymieniać je na nowe. W ten sposób nie tylko zachowują urok oryginału, ale także jego zabytkową wartość. Na szczęście od Toyota South Africa dostali bogaty zbiór książek i instrukcji na temat 2000GT, w tym duży album opisujący szczegółowo proces demontażu tego modelu oraz każdą część z osobna.

Niedługo po tym, jak samochód dotarł do Generation Old School, rozpoczęły się prace nad jego demontażem. Wynand Jr, który został szefem projektu przyznał, że cały zespół zyskał dzięki tej pracy ogromną wiedzę. Wyjmowanie każdej śrubki i nakrętki wymagało wielkiej ostrożności, żeby jak najwięcej elementów zachować w dobrym stanie i użyć przy składaniu auta.

Najpierw karoseria została oddzielona od podwozia – po raz pierwszy od 53 lat, kiedy auto powstało w fabryce Yamaha Motors w mieście Iwata. Wynand Jr obejrzał dokładnie podwozie i stwierdził, że najważniejsze części są w dobrym stanie, więc ich renowacja nie będzie skomplikowana. Jednak wiele innych komponentów wymagało gruntownej naprawy lub wymiany. Na przykład koła ze stopu magnezu musiały zostać porządnie zagruntowane, a potem pomalowane lakierem w oryginalnym kolorze.

Jedno z trudniejszych wyzwań czekało we wnętrzu. Skomplikowana deska rozdzielcza wymagała bardzo ostrożnego demontażu, żeby żaden element się nie uszkodził. To było nie tylko czasochłonne, ale i stresujące zadanie. Na przykład drewniane wykończenie, pokrywające całą konsolę centralną, było kruche i wyblakłe, a przy tym bardzo cienkie. Trzeba było także uważać, żeby nie wygiąć chromowanych zdobień, a wiele przewodów rozpadało się po choćby lekkim dotknięciu.

Każda zdemontowana część została umieszczona w osobnym opakowaniu, opisana i zmagazynowana w bezpiecznym miejscu. Karoseria i podwozie trafiły do Dino’s Classic Restoration, gdzie nie tylko wyrównano wszystkie wgniecenia i deformacje, ale przywrócono oryginalny wygląd nawet najbardziej skomplikowanym szczegółom.

Przygotowanie lakieru to jeden z ważniejszych etapów pracy nad samochodem. Najpierw trzeba było zdecydować, który z oryginalnych kolorów wybrać, a potem precyzyjnie dobrać odpowiedni odcień. W pierwszym kroku zespół sprawdził, którym lakierem był pierwotnie pokryty ten konkretny egzemplarz. Po numerze nadwozia MF10-10207 udało się ustalić, że samochód wyjechał z fabryki w kolorze Thunder Silver. Pojawiają się jednak głosy, że lepiej zachować taki kolor, w jakim trafił do warsztatu, czyli Solar Red. Decyzja na razie nie zapadła, a prace wciąż trwają, dlatego na ostateczny efekt będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. Toyota South Africa będzie nadal relacjonować przebieg prac nad jednym z niewielu zachowanych egzemplarzy 2000GT.

Przypomnijmy, że 2000GT to pierwszy supersamochód Toyoty i drugie sportowe coupe w jej dorobku. Produkcja rozpoczęła się w 1967 r. i trwała do 1970 r. Napędzał go rzędowy silnik 2.0 o 6 cylindrach i mocy 148 KM. Toyota 2000GT otrzymała lekkie aluminiowe nadwozie, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz hamulce tarczowe przy wszystkich kołach. Przy masie auta zaledwie 1125 kg, samochód zapewniał dobrą dynamikę. 2000GT osiągał maksymalnie 220 km/h, a od 0 do 100 km/h rozpędzał się w 8,4 s./oprac. ns/

Foto: Toyota South Africa


Tagi:
Toyota, Toyota 2000GT, Toyota 2000GT renowacja, Toyota South Africa, Generation Old School Benoni, Wynand Strydom

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne
kalendarz 07/04 2024

NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne

Moto fanatyk

2024.04.07

Pierwszy niemiecki samochód z tytułem „Samochód Roku – Car of the Year”.
 VW Golf - 50 lat i 37 mln egzemplarzy
kalendarz 01/04 2024

VW Golf - 50 lat i 37 mln egzemplarzy

Moto fanatyk

2024.04.01

Golf kończy 50 lat. Model ten stał się najlepiej sprzedającym się europejskim samochodem wszech czasów.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.