Rajd Śląska po raz trzeci dla Marczyka

Na drugim miejscu finiszował Jakub Matulka czym przypieczętował swój pierwszy w karierze tytuł mistrza Polski.
Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2) wygrali drugą z rzędu rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Po triumfie w Marma 34. Rajdzie Rzeszowskim (7-9 sierpnia), w niedzielę, 21 września, na Stadionie Śląskim odebrali puchary za zwycięstwo w Rajdzie Śląska. Najniższy stopień podium zajęli Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia RS Rally2, +38,3 s).
Rajd Śląska, rozegrany w dniach 19-21 września, był w tym sezonie częścią pucharu Europy (10. runda FIA ERT) i mistrzostw Polski (6., przedostatnia runda RSMP). Ponadto w Chorzowie zjawili się również uczestnicy historycznego czempionatu (Millers Oils HRSMP), dla których była to przedostatnia w tym roku okazja do walki o punkty oraz stawka Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP), która w sezonie 2025 ma przed sobą jeszcze trzy rajdy.
Organizatorzy przygotowali trasę o łącznej długości 777,5 km, z czego 150,65 km wyniósł dystans czternastu asfaltowych odcinków specjalnych. Dwanaście z nich wytyczono na południu regionu. Pozostałe dwa to widowiskowe próby w centrum Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, czyli superoesy GZM Katowice (1,85 km) i Superauto.pl Stadion Śląski (1,5 km).
Do zawodów (w ramach wszystkich cykli) zgłosiły się 94 załogi, z czego na trasę ruszyło 29 duetów z RSMP/FIA ERT, 22 załogi w „historykach" i 41 z RMP.
Tegoroczny Rajd Śląska rozpoczął się identycznie jak w ubiegłym roku. Po ceremonii startu na ulicy Dworcowej w Katowicach, w wieczornej rywalizacji na ulicach Katowic złudzeń rywalom nie pozostawili Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk. Dwukrotni mistrzowie Polski pojechali najszybciej i objęli prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Za nimi uplasowali się bracia Szejowie – wolniejsi o 1,3 s. Autorami trzeciego czasu byli Matulka i Syty (+1,5 s). W czołowej piątce zmieścili się także Grzyb z Biniędą (+1,9 s) oraz Byśkiniewicz i Siatkowski (+2,1 s).
W klasie 3 pierwszymi liderami zostali Adrian Łabuda i Michał Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3), a w „ośce" (2WD) prowadzenie objęli Sergiusz Janowski i Krzysztof Grzenia (Renault Clio Rally4).
Komplet punktów (30 + 5) z Chorzowa wywieźli zwycięzcy – Marczyk i Gospodarczyk. W tym sezonie liderzy mistrzostw Europy wzięli udział w trzech rundach RSMP i w każdej z nich zgarnęli pełną pulę. 28,8 s za triumfatorami finiszowali Matulka i Syty. Ten duet po Rajdzie Śląska dopisał do swojego konta 26 punktów. Trzecie miejsce i łącznie 24 „oczka" wywalczyli Grzyb i Binięda, wolniejsi od zwycięzców o 38,3 s. To oznaczało, że przewaga Matulki nad Grzybem wzrosła do 54 punktów, przy 50 jakie pozostały do zdobycia w Rajdzie Nyskim (11-12 października), zamykającym sezon RSMP. Tym samym Matulka i Syty mogli świętować swój pierwszy w karierze tytuł mistrzów Polski już w Chorzowie.
Tuż za podium uplasowali się bracia Jarek i Marcin Szejowie. Ustępujących mistrzów kraju od pierwszego miejsca dzieliło 50,1 s. Pierwszą piątkę zamknęli Kołtun z Pleskotem (+54 s).
– Oczywiście cieszę się ze zwycięstwa w Rajdzie Śląska. Sobota była dość dobra w naszym wykonaniu, niedziela – raczej średnia. Mieliśmy troszkę problemów z samochodem, ja też nie uniknąłem błędów. Mam jednak nadzieję, że rywalizacja na Śląsku zaprocentuje w Chorwacji, gdzie powalczymy o tytuł mistrzów Europy. Teraz całym sercem cieszę się z Kubą, Damianem i ich zespołem. Mamy nowych kolegów w gronie mistrzów Polski. Kuba zasłużył, to był wspaniały rajd w jego wykonaniu, wspaniały sezon – komplementował na mecie Mikołaj Marczyk – rekordzista Rajdu Śląska. Łodzianin ma na swoim koncie najwięcej (trzy) zwycięstw w tej imprezie i najwięcej wygranych odcinków specjalnych (29).
– Tak, mistrzostwo Polski brzmi i smakuje świetnie. Bardzo ciężko pracowaliśmy na ten sukces. To efekt wysiłku wielu osób. To był bardzo trudny rajd dla nas, przede wszystkim psychicznie. Spełniłem jedno z moich marzeń. Wiem, że powinniśmy iść do przodu i kontynuować ściganie w międzynarodowych cyklach - mówił szczęśliwy i wzruszony Jakub Matulka.
– No cóż, trudno. Tym razem się nie udało. Trzeba jednak oddać Kubie, że przez cały sezon był szybszy. Wygrywał z całą stawką RSMP, także z nami, choć w tym i wielu innych rajdach też prezentowaliśmy świetne tempo. Dziś przestrzeliłem jedno skrzyżowanie, co spowodowało, że Kuba mi uciekł. Jestem jednak bardzo szczęśliwy, bo wywalczyłem kolejne podium w rundzie RSMP, a w Rajdzie Nyskim powalczymy o tytuł wicemistrzów Polski – deklarował Grzegorz Grzyb. Trzecie miejsce w Rajdzie Śląska to dla wrocławianina już 59. podium w rundzie krajowego czempionatu.
W gronie załóg w samochodach napędzanych na jedną oś triumfowali Dariusz Poloński i Łukasz Sitek (Lancia Ypsilon Rally4), czyli załoga, dla której Rajd Śląska to domowa impreza. Do niedzielnej części zmagań przystępowali z kilkunastosekundową przewagą nad najbliższymi rywalami, co wykorzystali, kontrolując sytuację w kategorii 2WD na sześciu ostatnich próbach. Drugim najszybszym duetem w „ośce" byli Słowacy – Sipos i Hranka (Peugeot 208 Rally4), którzy do samej mety nie mogli być pewni utrzymania tej pozycji. Wiceliderzy punktacji rajdowego pucharu Europy (FIA ERT) do ostatnich metrów czuli na plecach oddech Kacpra Potyry i Piotra Sieliło. Załoga jadąca Peugeotem 208 R2, a więc rajdówką o generację starszą od samochodu Słowaków, zaliczała znakomity występ. Po OS-ie numer 13 Potyra zbliżył się do Siposa na 0,3 sekundy. 24-latek z Bratysławy wytrzymał jednak presję i rzutem na taśmę obronił pozycję. Potyrze na osłodę pozostało pewne zwycięstwo w klasie NAT4.
Komplet punktów do klasyfikacji 2WD zdobyli jednak liderzy tej kategorii – Marcin Górny i Mateusz Martynek (Peugeot 208 Rally4). Ten duet podszedł do Rajdu Śląska taktycznie i nie forsował nadmiernie tempa, ponieważ cała pierwsza trójka (Poloński, Sipos i Potyra) nie była zgłoszona do klasyfikacji RSMP, więc nie zdobywała punktów. Mimo tego Górny i Martynek nie mogą być jeszcze pewni mistrzostwa. O tym, kto będzie „królem ośki" zdecydują wyniki Rajdu Nyskiego.
Kwestia mistrzostwa nie została rozstrzygnięta również w klasie 3, choć tu różnice w czołówce są większe. Na Śląsku triumfowali Łabuda i Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3). Liderzy tabeli dopisali do swojego konta 34 punkty i pojadą do Nysy z przewagą 27 „oczek". Tyle wynosi strata Jakuba Ulanowskiego i Patryka Kielara (Ford Fiesta Rally3), którzy w Rajdzie Śląska zajęli drugie miejsce wśród załóg w samochodach Rally3.
źródło: RSMP
Foto: K. Wróblewska
Rajd Śląska 2025 – Klasyfikacja końcowa:
1. Marczyk/Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2) 1:26:56.3 s
2. Matulka/Syty (Skoda Fabia RS Rally2) +28.8 s
3. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia RS Rally2) +38.3 s
4. Szeja/Szeja (Skoda Fabia RS Rally2) +50.1 s
5. Kołtun/Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2) +54.0 s
6. Gabryś/Dymurski (Skoda Fabia RS Rally2) +2:53.2 s
7. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia RS Rally2) +5:27.4 s
8. Łabuda/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3 Evo) +5:56.6 s
9. Ulanowski/Kielar (Ford Fiesta Rally3) +6:34.2 s
10. Poloński/Sitek (Lancia Ypsilon Rally4) +8:34.8 s
Rajd Śląska 2025 – Klasyfikacja końcowa 2WD:
1. Poloński/Sitek (Lancia Ypsilon Rally4) 1:35:31.1 s
2. Šipoš/Hranka (Peugeot 208 Rally4) +36.0 s
3. Potyra/Sieliło (Peugeot 208 NAT4) +42.7 s
4. Górny/Martynek (Peugeot 208 Rally4) +1:49.1 s
5. Nowak/Poradzisz (Lancia Ypsilon Rally4) +1:55.5 s
RSMP 2025 – Punktacja po Rajdzie Śląska:
1. Matulka/Syty 180 pkt
2. Grzyb/Binięda 126 pkt
3. Marczyk/Gospodarczyk 105 pkt
4. Kołtun/Pleskot 104 pkt
5. Brzeziński/Gerber 82 pkt
6. Byśkiniewicz/Siatkowski 77 pkt
7. Szeja/Szeja 73 pkt
8. Ulanowski/Kielar 51 pkt
9. Gabryś/Dymurski 47 pkt
10. Górny/Martynek 43 pkt
RSMP 2025 – Punktacja 2WD po Rajdzie Śląska:
1. Górny/Martynek 165 pkt
2. Mularczyk/Marczewski 148 pkt
3. Janowski/Grzenia 98 pkt
4. Prus/Lisicki 94 pkt
5. Hurko/Janasz 81 pkt
6. Rachwał/Mroszczyk 63 pkt
7. Januchta/Matuszczyk 62 pkt
8. Michalak/Piekarska 51 pkt
RSMP 2025 – Punktacja Klasy 3 po Rajdzie Śląska:
1. Łabuda/Kuśnierz 152 pkt
2. Ulanowski/Kielar 125 pkt
3. Kowal/Lenkowski 101 pkt
4. Kowalczyk/Potępa 55 pkt
5. Król/Olejniczak 47 pkt
Zobacz podobne artykuły:
Połączenie dwóch „światów” w jednej klasie
Wiadomości / Moto sport
2025.11.14
Witek Kupczyński Mistrzem Świata FIM MotoMini
Wiadomości / Moto sport
2025.11.13
Dominacja Toyoty w Rajdzie Japonii
Wiadomości / Moto sport
2025.11.12
Połączenie dwóch „światów” w jednej klasie
Wiadomości / Moto sport
2025.11.14
Warsaw Motor Show 2025
Wiadomości / News
2025.11.14
Audi R26 Concept - W drodze do F1
Prezentacje / Concept Cars
2025.11.13