Rajd Finlandii 2025

66 załóg z 24 krajów przyjechało na szutrowe trasy Finlandii.
Rajd Finlandii (30 lipca - 3 sierpnia) charakteryzuje się szybkimi, szutrowymi odcinkami, efektownymi skokami, zakrętami pokonywanymi z dużą prędkością i walka na ułamki sekund. Jest to bez wątpienia jeden z najbardziej widowiskowych i prestiżowych rajdów w całym cyklu WRC.
W klasie Rally1 na starcie stanie 11 samochodów fabrycznych. Toyota, której rajdowa siedziba znajduje się właśnie w Jyväskylä, wystawia na swój „domowy” rajd pięć załóg: Sébastien Ogier/Vincent Landais, Elfyn Evans/Scott Martin, Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen, Takamoto Katsuta/Aaron Johnston oraz Sami Pajari/Marko Salminen, którzy pojadą w identycznym GR Yarisie Rally1, ale w barwach TGR WRT2.
Hyundai ma w tym sezonie sprawdzony skład w postaci Thierry’ego Neuville’a z Martijnem Wydaeghe, Otta Tänaka z Martinem Järveoją i Adriena Fourmaux, którego pilotuje Alexandre Coria. Zespół M-Sport Ford przywozi trzy Pumy Rally1, w których zasiądą Grégoire Munster/Louis Louka, Josh McErlean/Eoin Treacy oraz ponownie Mārtiņš Sesks/Renārs Francis.
W gronie faworytów rajdu są wymieniani czterej mistrzowie świata: Ogier, Tänak, Neuville i Rovanperä. Ich doświadczenie, tempo i znajomość specyfiki rajdu stawiają ich w roli głównych pretendentów do wygranej. Realne szanse na wysokie pozycje mają także przedstawiciele młodszego pokolenia – Katsuta, Pajari i Fourmaux, którzy niejednokrotnie udowadniali, że są w stanie włączyć się do walki z najlepszymi.
W klasie WRC2 do rywalizacji zgłosiły się 23 załogi, w tym cała czołówka punktująca w mistrzostwach. O kolejne zwycięstwo walczyć będą Oliver Solberg i Elliott Edmondson, którzy zachwycili świat rajdów podczas poprzedniej rundy czempionatu. W debiucie w Toyocie GR Yaris Rally1 zdominowali Rajd Estonii, ale teraz wracają do swojego głównego programu w sezonie 2025. Nie można również pomijać aktualnych wiceliderów klasyfikacji tej stawki - Yohanna Rossela z Arnaudem Dunandem. Na szybkich, fińskich szutrach nie można pominąć lokalnych zawodników – Emila Lindholma z Reettą Hämäläinen, Roope Korhonena z Anssi Vinnikką, Mikko Heikkilę jeżdżącego z Kristianem Temonenem czy młodego Tuukkę Kaupinena, którego pilotuje Sebastian Virtanen. Wyjątkowym akcentem będzie występ Jari-Mattiego Latvali z Janni Hussi – szef zespołu Toyoty wystartuje, korzystając z Yarisa Rally2. Choć nie walczy o tytuł w sezonie, jego tempo wciąż może być punktem odniesienia dla młodszych zawodników.
W klasie WRC3 zgłosiło się 19 załóg, w tym Polacy Grzegorz Bonder i Łukasz Jastrzębski. Dla nich to drugi start w tegorocznych mistrzostwach świata, po wywalczeniu podium w tej kategorii w niedawnym Rajdzie Estonii. W stawce Junior WRC jest dziesięć zgłoszeń, w tym cała czołówka walcząca o tytuł tegorocznej kampanii.
Po ceremonii startu w środę wieczorem, na czwartek rano zaplanowano odcinek testowy Ruuhimäki, a wieczorem – tradycyjny, superoes Harju.
Piątek to znane odcinki Laukaa, Saarikas, Myhinpää i Ruuhimäki. W tym roku dokonano jednak pewnych zmian - m.in. odwrócony kierunek oesu Saarikas. Zmodyfikowano także start Myhinpää, co wpłynie na dynamikę odcinka. Po przerwie serwisowej wszystkie piątkowe OS-y zawodnicy pokonają ponownie, a dzień zakończy się wieczornym powrotem na superoes Harju.
Sobota to tradycyjnie najbardziej intensywny dzień rajdu, przyniesie cztery odcinki: Parkkolę z kultową drogą Mäkelä, niezmienioną względem ubiegłego roku Västilę, techniczne Päijälä i znacząco przebudowany Leustu, który zawiera nowe fragmenty niewidziane w WRC od 1997 r. Po południu załogi ponownie zmierzą się z tym samymi próbami. Sobotnie OS-y będą szybkie, wymagające i zróżnicowane – to dzień, w którym różnice między zawodnikami często zaczynają się wyraźnie zarysowywać.
Niedziela została całkowicie poświęcona jednej próbie – legendarnej Ouninpohja, która po raz pierwszy w historii zostanie przejechana dwukrotnie w ramach jednego dnia. Po porannym starciu, w drugim przejeździe zostanie rozegrana jako Power Stage i wyłoni ostatecznych zwycięzców rajdu. Ceremonia zakończenia imprezy odbędzie się w Kakaristo, na końcu trasy. Odcinek ten, znany z potężnych skoków, szybkich łuków i wymagających partii technicznych, jest uważany za jeden z najtrudniejszych na świecie – dlatego organizatorzy zdecydowali się poświęcić mu całą finałową niedzielę. Dla kibiców przygotowano liczne strefy widokowe i pełne zaplecze – wszystko po to, by Ouninday był nie tylko sportowym, ale i widowiskowym finałem rajdu.
źródło: PZM
Zobacz podobne artykuły:
Dominacja Toyoty w Rajdzie Japonii
Wiadomości / Moto sport
2025.11.12
Robert Kubica Wicemistrzem Świata w klasie Hypercar
Wiadomości / Moto sport
2025.11.10
Testy Kucharczyka serii Indy NXT
Wiadomości / Moto sport
2025.11.06
Hamowanie ma znaczenie
Warsztat / Porady
2025.11.12
Seat 800 - Jedyny taki w Polsce
Moto fanatyk
2025.11.12
Do Austrii tylko na zimowych oponach
Wiadomości / News
2025.11.12