Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Przekładnia DSG – znana już od 15 lat
kalendarz 24/02 2019

Przekładnia DSG – znana już od 15 lat

Ciekawostki / Volkswagen

Pierwszym modelem, w którym zastosowano seryjnie dwusprzęgłową skrzynię biegów (DSG), był VW Golf R32.

15 lat temu Volkswagen zaprezentował pierwszą wielkoseryjną dwusprzęgłową skrzynię biegów (DSG) – automatyczną przekładnię nowej ery. Działając w bardziej sportowy sposób i pozwalając zmniejszyć zużycie paliwa znacznie bardziej niż klasyczne automatyczne skrzynie biegów, DSG zrewolucjonizowała układy przeniesienia napędu zwłaszcza w samochodach kompaktowych, a przez to wpłynęła na komfort jazdy autami z tego typu rozwiązaniem. Do 2003 r. w samochodach kompaktowych królowały mechaniczne skrzynie biegów obsługiwane ręcznie, natomiast przekładnie DSG zmieniały przełożenia znacznie szybciej niż byłby to w stanie zrobić kierowca. Do dzisiaj na zakup pojazdu grupy VW wyposażonego w przekładnię DSG zdecydowało się ponad 26 mln nabywców.

USA i Europa jeszcze do niedawna były dwoma zupełnie różnymi światami pod względem stosowanych skrzyń biegów. W Ameryce Północnej od zawsze faworyzowano przekładnie automatyczne – na przełomie wieków taki rodzaj skrzyni biegów wybierało 88 proc. kupujących samochody. Zupełnie inaczej wyglądało to w 2000 r. w Europie Zachodniej – jedynie 14 proc. aut (głównie wyższych klas) wyposażano tu w przekładnie automatyczne. Chodziło nie tylko o wyższą cenę tego rodzaju przekładni – mechaniczne skrzynie biegów pozwalały na bardziej sportową jazdę, a wyposażone w nie samochody zużywały mniej paliwa. I tak np. Golf w aż w ponad 90 proc. był wyposażany w mechaniczne przekładnie. Sukces „automatu” rozpoczął się w 2003 r. – do Golfa R32 z silnikiem o mocy 241 KM zaoferowano wtedy w ramach opcji, jako do pierwszego modelu marki, 6-biegową przekładnię DSG. Ten nowy rodzaj automatycznej skrzyni zmieniał przełożenia w szybki, sportowy sposób i pozwalał oszczędzić do 20 proc. paliwa w porównaniu z klasyczną automatyczną skrzynią biegów.

W ubiegłym roku dwusprzęgłowe skrzynie biegów montowane były w ponad 40 proc.  Golfów sprzedawanych w Niemczech. Nawet w wypadku Polo, liczba ta przekracza 30 proc.; w Golfie Sportsvanie jest to 50 proc. Na podobnym poziomie utrzymuje się liczba skrzyń biegów DSG w nowo sprzedawanych Volkswagenach T-Roc i Tiguan. W wypadku większego od nich Tiguana Allspace udział przekładni DSG stanowi nawet 90 proc. W Passacie jest to średnio 60 proc. (limuzyna) i 70 proc. (kombi); zaś Arteon zbliża się już do 80 proc.

Obecnie koncern VW oferuje  – zależnie od modelu, silnika i rodzaju napędu – różne rodzaje 6- i 7-biegowych przekładni DSG. Są one przystosowane do przenoszenia momentu napędowego o wartości do 250 Nm (typ DQ200-7), 400 Nm (DQ260-6 i DQ400-6), 420 Nm (DQ381-7) oraz 550 Nm (DQ500-7). Oprócz nich w ofercie znajduje się też 6-biegowa przekładnia DSG (DQ400E-6, do 400 Nm) stosowana jako moduł z silnikiem elektrycznym, wykorzystywany w modelach hybrydowych typu plug-in, jak Golf GTE i Passat GTE. Coraz częściej standardem w przekładniach DSG staje się funkcja żeglowania, podczas której następuje odłączenie silnika od układu przeniesienia napędu, aby wykorzystać energię kinetyczną pojazdu i w ten sposób dodatkowo oszczędzić paliwo.

Wszystkie dwusprzęgłowe skrzynie biegów wyróżniają się bardzo szybkim działaniem nie dopuszczając przy tym do przerw w przekazywaniu momentu obrotowego do kół. Proces zmiany przełożenia dokonuje się w czasie kilku setnych sekundy. Podczas spokojnej jazdy DSG bardzo szybko zmienia przełożenie na wyższe, przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa. Dwusprzęgłowe przekładnie sprawdzają się w nowoczesnych hybrydowych zespołach napędowych./oprac. ns/

źródło: VW


Tagi:
przekładnia DSG, VW, VW Golf R32

Zobacz podobne artykuły:

Ford Mustang w popkulturze
kalendarz 12/05 2024

Ford Mustang w popkulturze

Wiadomości / Ciekawostki

2024.05.12

Od debiutu w 1964 r. stał się jednym z najbardziej ikonicznych samochodów w amerykańskiej kulturze.
Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu
kalendarz 01/05 2024

Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2024.05.01

Lotus przygotował specjalną wersję modelu Evija przeznaczoną do jazdy po torze. Ten prototyp z napędem elektrycznym dołączył właśnie do grona najszybszych aut, które pojawiły się na torze Nürburgring.
 VW R – oddzielną marką?
kalendarz 21/04 2024

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.
Najnowsze artykuły:
Sobiesław Zasada w drodze do Monte Cassino

Sobiesław Zasada w drodze do Monte Cassino

Wiadomości / Wydarzenia

2024.05.15

Sobiesław Zasada stanął na czele wyprawy Maluchów na miejsce słynnej bitwy z udziałem polskich żołnierzy.
Nowe BMW M5 w agresywnym stylu

Nowe BMW M5 w agresywnym stylu

Wiadomości / News

2024.05.15

BMW odlicza dni do debiutu.
 Tak oszukują nieuczciwi sprzedawcy

Tak oszukują nieuczciwi sprzedawcy

Używane

2024.05.13

Na rynku nie brakuje oszustów, którzy sprzedając używane auta próbują zarobić na nich jak najwięcej kosztem kupującego.