Porsche Cayenne – Więcej agresji
W październiku zadebiutuje model Cayenne w nowej odsłonie.
Nabywcy odświeżonego modelu mogą liczyć na bardziej ostrą stylizację, dostosowaną do oczekiwań gamę jednostek napędowych oraz bogatsze wyposażenie. Model, który okazał się prawdziwym sukcesem marki, zadebiutował w 2002 r. Na pierwszą generację Cayenne, produkowaną w latach 2002-2010 zdecydowało się 276 tys. nabywców. Tymczasem kolejna odmiana, wytwarzana od 2010 r. została sprzedana już w liczbie 303 tys. sztuk.
Mimo takich sukcesów, producent zdecydował się na modernizację modelu. Uwagę zwracają przede wszystkim znane z Porsche, biksenonowe reflektory, będące standardowym wyposażeniem modelu bazowego oraz wersji S, wraz z czteropunktowym oświetleniem typu LED do jazdy dziennej. Seryjne wyposażenie topowej odmiany Cayenne Turbo, obejmuje reflektory LED wraz z systemem Porsche Dynamic Light System (PDLS). Retuszom poddano także przedni pas, z błotnikami i pokrywą silnika. Nowe są wloty powietrza z „płetwami” po obu stronach nadwozia. Z tyłu natomiast zmieniono klosze lamp, nowe końcówki układu wydechowego połączono z dolną częścią zderzaka, zaś automatycznie sterowana pokrywa bagażnika należy teraz do wyposażenia seryjnego.
We wnętrzu natomiast można dostrzec nową sportową kierownicę z łopatkami do zmiany przełożeń (standard), wzorowaną na tej z modelu 918 Spyder. Ponadto dla wygody podróżujących na tylnych miejscach na życzenie dostępne będzie oddzielne sterowanie wentylacją.
Cayenne trafi na rynek w pięciu wersjach: Cayenne S, Cayenne Turbo, Cayenne Diesel, Cayenne S Diesel, a także po raz pierwszy Cayenne S E-Hybrid. Ta ostatnia odmiana to pierwsza hybryda plug-in w tym segmencie. Porsche wyposażyło S E-Hybrid w litowo-jonowy akumulator trakcyjny o poj. 10,9 kWh, który w trybie elektrycznym zapewnia zasięg od 18 do 36 km. Ponad dwukrotnie zwiększono moc silnika elektrycznego – z 47 do 95 KM, przy czym jak zapewnia producent, średnie zużycie paliwa ma wynosić 3,4 l/100 km. 3-litrowy, doładowany mechanicznie silnik V6 (333 KM) wraz z 95-konną jednostką elektryczną generuje łącznie moc 416 KM przy 5500 obr./min i 590 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego w zakresie 1250-4000 obr./min. Dzięki temu model ten może się poszczycić imponującymi osiągami. Od 0 do 100 km/h rozpędza się w 5,9 s, zaś prędkość maksymalna wynosi 243 km/h. W trybie elektrycznym prędkość została ograniczona do 125 km/h. Akumulator można ładować z gniazdka elektrycznego lub podczas jazdy.
Model Cayenne S otrzymał nowy, 3.6-litrowy silnik V6 biturbo, który zużywa średnio 9,5-9,8 l/100 km, czyli o 1,0 l. mniej od dotychczas stosowanej jednostki V8. Nowa podwójnie turbodoładowana jednostka zapewnia moc 420 KM przy 6000 obr./min, czyli o 20 KM więcej niż montowany wcześniej silnik. Maksymalny moment obrotowy wynosi 550 Nm i jest dostępny w przedziale od 1350 do 4500 obr./min (przyrost o 50 Nm). Ze standardową przekładnią Tiptronic S Cayenne S przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,5 s (5,4 s z opcjonalnym pakietem Sport Chrono), o 0,4 s szybciej od poprzednika. Prędkość maksymalną podniesiono o symboliczny 1 km/h, do 259 km/h.
Pod maskę topowego modelu Cayenne Turbo trafił 4.8-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 520 KM (przy 6000 obr./min) i 750 Nm (w zakresie 2250-4000 obr./min). Samochód w tej wersji zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 s (4,4 s z opcjonalnym pakietem Sport Chrono) i osiąga prędkość maksymalną równą 279 km/h, przy czym zużycie paliwa pozostaje na poziomie 11,2-11,5 l/100 km.
Cayenne Diesel napędzany jest 3.0-litrowym turbodieslem V6 dysponującym mocą 262 KM (przy 4000 obr./min oraz 580 Nm (1750-2500 obr./min). Model ten zużywa średnio 6,6-6,8 l oleju napędowego na 100 km. Dzięki zastosowaniu systemu SCR spełnia normę emisji spalin Euro 6. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,3 s (7,2 s z opcjonalnym pakietem Sport Chrono), zaś prędkość maksymalna to 221 km/h.
W przypadku wersji Cayenne S Diesel, do napędu posłużył 4.2-litrowy silnik V8, zapewniający 385 KM (przy 3750 obr./min) oraz 850 Nm (przy 2000-2750 obr./min). Osiągi tej wersji są niemal identyczne jak w przypadku Cayenne S. Od 0 do 100 km/h samochód rozpędza się w 5,4 s (5,3 s z opcjonalnym Sport Chrono), natomiast prędkość maksymalną określa się na 252 km/h. Zużycie wynosi średnio 8,0 l/100 km.
Odświeżone Cayenne zadebiutuje na rynku 11 października br. z ceną 61 700 dol.
Norbert Szwarc
Foto: Porsche
[gallery ids="45914,45913,45912,45911,45910,45909"]
Zobacz podobne artykuły:
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.13
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.13
Startuje sezon rajdowych MP
Wiadomości / Moto sport
2024.04.26
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26