Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Policyjne wozy w Audi museum mobile
kalendarz 07/04 2015

Policyjne wozy w Audi museum mobile

Wiadomości / Wydarzenia / Audi

Od 10 kwietnia na wystawie będzie można zobaczyć 14 historycznych samochodów policyjnych z czterech różnych dekad.

Na wystawie pt. „Razzia“ (włoski: obława, nalot), Audi museum mobile zaprezentuje czternaście policyjnych samochodów różnych marek, pochodzących z różnych epok historii motoryzacji. Dodatkowo, już teraz, można zobaczyć „Skarby z Neckarsulm“, czyli produkowane w tej właśnie fabryce historyczne samochody i motocykle, umieszczone na okrężnej windzie tzw. Paternoster.

Podczas gdy policja w USA dość wcześnie uznała samochód za doskonałe narzędzie do walki z przestępczością, władze policji niemieckiej przez długi czas kazały żandarmom i policjantom chodzić na patrole pieszo. Dopiero po I Wojnie Światowej, także w Niemczech zmieniły się policyjne środki lokomocji. Z tej epoki pochodzi najstarszy na wystawie eksponat - skonstruowany w 1930 r., policyjny Horch 400.

Wiele jednak lat musiało jeszcze minąć, by samochód stanowił istotne narzędzie w pełnieniu policyjnej służby, a na patrolach mogły się znaleźć pojazdy pochodzące z fabryk Auto Union GmbH oraz NSU Motorenwerke AG. Z tych czasów pochodzą wystawianie w Audi museum mobile DKW 1000 S z 1963 r., którego używała drogówka patrolująca autostrady w Münster w Westfalii oraz NSU Prinz 4 z roku 1964.

Inne pokazywane na wystawie samochody, świadkowie „ery niemieckiego cudu gospodarczego“, to VW Typ 18 A (1949) i Hanomag L 28 GruKW (bus) z 1951 r. Wielu zwiedzających, gdy ujrzy wystawiane tam również BMW 501, przypomni sobie zapewne serial telewizyjny z lat 60. „Funkstreife Isar 12“. Samochód ten, zwany w serialu „Barockengel”, zapisał się na trwałe na kartach historii telewizji. Ponadto znajdzie się także zbudowane w roku 1964 Porsche 356, wykorzystywane przez policję autostradową.

Przez niemiecką policję używane było także Audi 100 (C1). Wystawiany egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej w roku 1971. Audi dostarczało tę przestronną limuzynę głównie drogówce patrolującej autostrady w Szlezwiku-Holsztynie, Dolnej Saksonii i Bawarii. W Niemieckiej Republice Demokratycznej, w Policji Ludowej, służył natomiast Wartburg 353 – na wystawie obejrzeć można model z roku 1983.

Później, w latach 90. pojawiły się zielono-białe modele Audi. Produkowane w Ingolstadt Audi 80 (B4), zyskało sławę dzięki wyświetlanemu od listopada 2011 serialowi telewizyjnemu „Hubert i Staller“. Natomiast wytwarzane od roku 1990 do 1994 mocne Audi A6 (C4), wykorzystywane było zwłaszcza do patrolowania autostrad. Począwszy od tego modelu, samochód patrolowy zaczął się przemieniać w skomunikowane za pomocą cyfrowej techniki nowoczesne miejsce pracy, w którym wielu funkcjonariuszy spędza dziś ponad połowę czasu swojej służby.

Najnowsza historia to Audi A4 Avant z 2005 r. oraz Lamborghini Gallardo Polizia o mocy 500 KM, uważane za jeden z najszybszych na świecie samochodów policyjnych. Ostatni eksponat pochodzi z roku 2009. To niebiesko-srebrny VW Scirocco. Co ciekawe, to sportowe coupé nigdy nie służyło w policji. Skonstruowano je na potrzeby jednej z inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa.

Uzupełnieniem historii policyjnych samochodów są motocykle: policyjny motorower NSU Quickly (1953), NSU Supermax Polizei (1961), Ducati 600 Desmo Polizia Urban (1983) oraz pochodzący jeszcze z czasów NRD, MZ ETZ 250 VP (Volkspolizei) z roku 1985.

Obok wystawy działać będzie stworzony specjalnie dla dzieci program umożliwiający małym gościom podróż w głąb świata policji. Podczas „Tatü-tata, die Kinderpolizei ist da!“ – „Ta ta tam, przybyła dziecięca policja“, dzieci mogą dowiedzieć się dlaczego światło policyjne jest niebieskie, skąd się wzięła syrena policyjna i co się kryje pod pojęciem „białe myszy“, którym w Niemczech określa się policjantów drogówki na motocyklach. Zdobytą wiedzę, mali policjanci mogą wykorzystać podczas interaktywnej zabawy samochodem na pedały, przerobionym na policyjny pojazd patrolowy. Muszą jednak zachować ostrożność, ponieważ na łamiących przepisy drogowe czekają radary i mandaty.

Na zwiedzających czeka także inna atrakcja. „Skarby z Neckarsulm“ dokumentują historię pojazdów wytwarzanych w zakładach motoryzacyjnych w tym mieście. Ich historia jest bogata. Założona w roku 1873 w Riedlingen firma NSU, do Neckarsulm przeniosła się w roku 1900. Tam  w 1901 r., rozpoczęto produkcję motocykli, a w 1906 r. doszła do tego produkcja samochodów. Interesująca jest także sama forma wystawy - na zamontowanej w Audi museum mobile okrężnej windzie Paternoster, krąży 11 wybranych samochodów i 5 motocykli dokumentujących długą historię firmy NSU. Można zobaczyć m. in. tak rzadkie eksponaty jak: pierwszy samochód wyścigowy NSU – NSU 6/60 PS, który w roku 1925 zdobył pierwszą „Wielką nagrodę Niemiec dla samochodu sportowego“. Ponadto NSU Baumm II, specjalny motocykl, który w 1954 i 1956 r. ustanowił rekord świata w szybkości. Obok klasyków NSU Ro 80, Wankel Spider i NSU TT, na gości czeka także NSU Uruguay P6, produkowany przez NSU wyłącznie w tym południowoamerykańskim państwie.

Wystawa potrwa od 10 kwietnia do 30 sierpnia 2015 r./oprac. ns/

Zobacz podobne artykuły:

Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
kalendarz 13/04 2024

Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.13

W życie wchodzą nowe unijne przepisy.
W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut
kalendarz 08/04 2024

W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.08

Przez to wzrosły także średnie ceny.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.